Hoi, Ik hoop dat u me een advies kunt geven. Ik ben voordat ik met zwangerschapsverlof ben gegaan tgv zwangerschapsklachten in de ziektewet gekomen. Nu zijn mijn maximale daglonen (ziektewet/zwangerschapsverlof) verschillend + de werkelijke uitkering die gedaan word in dagloon verschillen ook 10 euro bruto (minder in zwangerschapsverlof gedurende 16 weken) en ik twijfel echter dat dit overeenkomt met het bedrag wat ik behoor te verdienen als ik gewoon aan het werk ben. Ik dacht namelijk dat ik 100% uitbetaald zou krijgen. Kunt u mijn duidelijkheid verschaffen, indien nodig kan ik u mijn gegevens prive toezenden zodat u het een en ander kunt nakijken. Groetjes Worstenbrood.
Beste Worstenbrood, Het kan voorkomen dat je dagloon van een Ziektewet-uitkering en van je Zwangerschaps- en bevallingsuitkering verschilt. Dit heeft dan ook een andere hoogte uitkering tot gevolg. De Ziektewet-uitkering wordt berekend over je inkomen van één jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag. Hiervan berekent UWV het gemiddelde. Dit is je dagloon. Van dat dagloon ontvang je bij ziekte ten gevolge van zwangerschap 100%. De hoogte van je Zwangerschaps- en bevalllingsuitkering wordt berekend over je inkomen één maand of vier weken voorafgaand aan de ingangsdatum van je verlof. Periodes van ziekte of verlof worden bij beide uitkeringen buiten beschouwing gelaten als ze een verlagend effect op je uitkering hebben. UWV-Webcare Team is niet bevoegd om uitkeringen te berekenen. Als je twijfelt of de vaststelling van je dagloon goed is gedaan of je wilt uitleg daarover. Neem dan contact op met UWV-telefoon (0900-9294). Actuele informatie over de hoogte van beide uitkeringen vind je hier: - WAZO - Ziektewet-uitkering Ik wens je alvast een fijn verlof toe. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare