Verlof via UWV

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Meisje@12345, May 10, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meisje@12345

Meisje@12345 Fanatiek lid

Aug 19, 2014
    2,423
    271
    83
    Hallo,

Mijn contract stopt per 15juni en 10juni start mijn zwangerschaps verlof.
    Alleen heb ik de afgelopen jaren onregelmatig gewerkt.
    Wanneer weet ik hoeveel mijn verlof wordt per maand, vind dit namelijk wel handig om vooraf wat inzicht in te hebben, en wanneer wordt dit uitbetaald?

Ook kon ik voorheen zien op mijn UWV wat de duur en hoogte van mijn ww naar m'n verlof is dit kan ik nu nergens meer terug vinden.

Hoop dat jullie mij wat meer duidelijkheid kunnen geven.
    Mvg

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Liesje12345,

Je geeft aan dat je met zwangerschapsverlof gaat en dat 5 dagen na ingang van het verlof je contract stopt. Je wilt graag weten hoeveel zwangerschapsuitkering je krijgt en wanneer het wordt uitbetaald.

De hoogte van je uitkering is gelijk aan je dagloon. Dit dagloon berekent UWV door te kijken naar het SV-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begint. Hierbij wordt gekeken naar de periode van 1 jaar voor je verlof start. De voorliggende maand wordt hierbij niet meegenomen. In jouw situatie kijken we naar de periode van 1 mei 2014 tot eind april 2015. Dit bedrag wordt gedeeld door 261, het aantal dagloondagen in deze periode.
    Ben je korter in dienst dan wordt naar het SV-loon in deze periode gekeken en gedeeld door het aantal dagloondagen in deze periode.

De eerste betaaldatum staat in de beslissingsbrief die je van UWV ontvangt. Deze brief ontvang je binnen 4 weken na ingangsdatum van de uitkering of als deze later is aangevraagd binnen 4 weken na de aanvraag. Meestal betalen we aan de werkgever tenzij deze heeft aangegeven dat de uitkering direct aan jou kan worden overgemaakt. Daarna zal de uitkering wekelijks aan jou worden overgemaakt.

Ben je na het verlof nog werkloos en vraag je een WW-uitkering aan? Dan zal je WW-uitkering berekend worden en kan je de gegevens ook weer inzien bij ‘Mijn UWV’.

Actuele informatie over de beslissing op de aanvraag en de hoogte van de uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. Meisje@12345

Aug 19, 2014
    2,423
    271
    83
    Oké dus mijn dagloon is dan 64,97 hoeveel krijg ik dan per week/maand?

4. Meisje@12345

Aug 19, 2014
    2,423
    271
    83
    Want ik heb geen vaste werkdagen soms 2dagen dan weer 5

5. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Liesje12345,

Van het dagloon dat UWV voor jou berekent ontvang je tijdens de zwangerschaps- en bevallingsuitkering 100%. Tijdens een WW-uitkering eerst 75% en daarna 70%.

Dit is een bruto bedrag dat je ontvangt voor 5 dagen per week. Het maakt hierbij niet uit dat je niet 5 dagen per week werkte.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWVWebcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page