Beste UWV team, in 2009 was ik zwanger en raakte hierdoor mijn baan kwijt. Ik kreeg toen ruim 4 maanden een WW uitkering. Van half april t/m half september. (Tussentijds ging mijn WAZO uitkering in). Sinds februari 2010 ben ik weer aan het werk. Nu loopt hoogstwaarschijnlijk 31 december 2010 mijn contract ten einde (wegens bezuinigingen binnen de welzijnssector). Kan ik dan weer uitgaan van een WW uitkering die 4 maanden duurt? (Dat zou in mijn geval prettig zijn omdat ik dan met het eindigen van de WW uitkering nog net in aanmerking kom voor een WAZO uitkering. Ik lees namelijk dat bij het eindigen van een WW uitkering je bevallingsdatum binnen 10 weken moet vallen wil je in aanmerking komen voor een WAZO..) Alvast erg bedankt voor uw antwoord. Als u nog vragen hebt, hoor ik het natuurlijk graag!
Beste Assi, Als je contract afloopt in december en je hebt in de 5 jaar voorafgaand aan je werkloosheid minder dan 4 jaar gewerkt, dan ontvang je 3 maanden een WW-uitkering. Alleen als je in de genoemde periode 4 jaar of langer hebt gewerkt dan heb je recht op een uitkering die langer duurt dan 3 maanden. Voor ieder gewerkt jaar ontvang je een maand uitkering. Klik hier voor de voorwaarden. Het klopt dat je recht hebt op een Wazo-uitkering als je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na de einddatum van de WW-uitkering ligt Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team
Dag Marielle, bedankt voor het antwoord. Ik word in 2011 werkloos. Dus dan neem ik de jaren 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010 mee in de berekening? Ik heb alle jaren gewerkt, behalve in 2009. ik heb in 2009 maar 3,5 maand gewerkt, ik raakte zwanger en verloor hierdoor mijn baan. Toen kwam ik dus in de WW terecht. Maar toch kom ik dan, rekening houdend met overige genoemde jaren, uit op 4 gewerkte jaren. Alleen lees ik in de link die je opgaf ook een andere rekensom.. Daar kijken ze naar de '2 perioden'.
Beste Assi, Ik wil graag nog wat aanvullen op de reactie die je eerder van mijn collega Mariëlle hebt gekregen. Ik begrijp dat je in in 2009 een aantal maanden een WW uitkering hebt ontvangen. Destijds is er al een duur van je WW uitkering vastgesteld. De duur van deze uitkering is vastgesteld op de manier zoals Mariëlle heeft aangegegeven. Als je WW toen is beëindigd voordat de maximum duur van de uitkering was bereikt, heb je nog recht op de restantduur van deze uitkering. Je bent in februari 2010 opnieuw gaan werken. Als je in 2011 opnieuw werkloos wordt, wordt opnieuw de duur van de WW vastgesteld. UWV houdt dan ook rekening met de mogelijke restantduur van je oude uitkering. Het is voor ons op dit moment niet mogelijk aan te geven hoe lang je precies recht zult hebben op een WW uitkering. Dit wordt beoordeeld op het moment dat je een nieuwe aanvraag indient. Bij het bepalen van de duur van jouw WW uitkering gaan wij uit van je feitelijke arbeidsverleden en het fictieve arbeidsverleden. Het feitelijke arbeidsverleden bestaat uit de jaren vanaf 1998 waarin je ten minste 52 dagen in loondienst bent geweest. Het fictieve arbeidsverleden bestaat uit de jaren vanaf het jaar dat je 18 werd t/m 1997. Het maakt daarbij niet uit of je deze periode wel of niet hebt gewerkt. Informatie over het arbeidsverleden vind je hier. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team