Bekkenpijn / extra pauze / ziektewet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Quechui, 4 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Quechui

Quechui Niet meer actief

Als zwangere heb je recht op max. 1 uur extra pauze op een dag.
    Moet dit persee 1 uur verspreid zijn over de werkdag of mag deze aan het einde van de dag opgenomen worden?
    En is deze pauze wel of niet doorbetaald?

Tijdens mijn eerste zwangerschap in 2011, kreeg ik vanaf de 20 weken enorm veel last van mn bekken. Er werd door de bekkenfysio gesproken over bekkeninstabiliteit. Toch bleef ik, door mijn eigenwijze gedrag, doorgaan met werken (fulltime 40 uur), zonder mij te beroepen op het recht van extra pauze of gedeeltelijk de ziektewet in te gaan. Uiteindelijk heb ik met 30 weken de knop doorgehakt om dagelijks 2 uur minder te gaan werken (gedeeltelijk ziektewet).
    Na de bevalling waren de klachten al redelijk minder, maar nooit echt weggeweest.

Nu ben ik weer zwanger. Inmiddels ruim 12 weken. Al vanaf de 5 weken heb ik weer last van mijn bekken. Alsof het nooit weggeweest is. Ik ben al diverse keren bij de fysio geweest, maar geeft aan dat ik op mijn houding moet letten e.d. en meer eigenlijk ook niet voor me kan doen. Daarnaast werk ik nu 8,5 uur per dag , 3 dagen in de week. Juist op de werkdagen komen de klachten. Wat moet ik nu? Nu al minder gaan werken? Gedeeltelijk de ziektewet in heeft verder geen invloed op je zwangerschapsverlof toch? Behalve dan dat je 6 weken voor de uitgerekende datum MOET stoppen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Anssie86,

Je eerste vraag, het recht op extra pauze, kan ik niet beantwoorden. Je rechten over extra pauzes staan in de Arbeidstijdenwet, die niet door UWV wordt uitgevoerd of gecontroleerd. Op de website van de Rijksoverheid vind je hier meer informatie over. Je kunt de Rijksoverheid ook bellen.

Overleg met je werkgever de mogelijkheden om minder te werken. Kom je er met je werkgever niet uit? Schakel dan de bedrijfsarts of arbo-arts in. Je werkgever kan je ziekmelden bij UWV, als je klachten het gevolg van je zwangerschap zijn.

Een ziektewetuitkering heeft inderdaad geen invloed op de hoogte van je verlof. De ziektewet is immers 100% van het loon dat je verdiende in de 12 maanden voordat je ziek werd. En de WAZO (het zwangerschaps- en bevallingsverlof) is 100% van het loon van de laatste periode voordat je met verlof gaat. Aangezien je op dat moment een ziektewetuitkering van 100% hebt, heeft dit geen nadelig effect op de hoogte van je WAZO. Behalve dat je niet meer de mogelijkheid hebt om later met verlof te gaan, want dat begint inderdaad 6 weken voor je uitgerekende datum.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina