Hallo, Twee vragen. Ik ben momenteel werkzaam via een uitzendbureau en werk momenteel nog 40 uren. Nou loopt het project op zijn eind en zal waarschijnlijk de 4 weken voor mijn verlof nog maar 20 uren werken. Dit zal dan inhouden dat ik maar een uitkering krijg voor die 20 uren??? Kan ik dit dan ook aanvullen met verlofuren zodat ik meer WAZO uitkering krijg of wordt het berekend alleen over de gewerkte uren. Ook zal ik 3 weken voor mijn verlof een week vrij zijn. Wordt deze week ook meegeteld???? Mijn volgende probleem is dat ik op het moment van mijn verlof uit dienst zal gaan bij het uitzendbureau. Deze geeft aan omdat ik op het moment dat het verlof in zal gaan dus dag 1 van het verlof niet meer bij hun in dienst zal zijn en dus dat ik zelf mijn aanvraag voor de WAZO moet doen. Nou heb ik meerdere malen contact gehad met het UWV en het uitzendbureau en UWV zegt dat het uitzendbureau het moet aanvragen en het uitzendbureau zegt dat de afdeling waar hun altijd contact mee hebben (en ze doen het ook altijd zo) dat ze me ziek uit dienst melden op de dag van mijn verlof en ik dan pas zelf het verlof kan aanvragen.... Kunt u mij alstublieft helpen met deze problemen want ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd en weet niet hoe ik het nu moet regelen! Alvast bedankt. Mvg
Beste Begina, Je wilt graag weten over welke periode je WAZO berekend wordt en hoe je de aanvraag moet regelen. Als je in de periode voorafgaand aan je Zwangerschapsverlof een lager inkomen hebt gehad door ziekte of verlof, zal het UWV de hoogte berekenen over de 4 weken of maand voorafgaand aan deze verlof/ziekte periode. De aanvraag van het verlof wordt door je werkgever gedaan omdat je vanuit dat dienstverband bent verzekerd voor de WAZO. In jouw geval houdt dit dus in dat het uitzendbureau de aanvraag voor je doet. Het kan voorkomen dat een uitzendbureau afwijkende afspraken heeft gemaakt met het UWV. Ik adviseer contact op te nemen met UWV-telefoon (0900-9294) als je uitzendbureau de melding heeft gedaan. De medewerker kan dan voor je doorgeven dat het om een aanvraag WAZO gaat en niet om een ziekmelding. Actuele informatie over de aanvraag WAZO vind je hier. Ik wens je alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare