Nul urencontract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door faat13, 27 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. faat13

faat13 Lid

24 mrt 2011
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    beste uwv webcareteam,

Ik heb mijn op 19 maart 2012 ziekgemeld bij mijn huidige werkgever, ik heb een nul urencontract, en mijn werkgever betaalt geen loon door. Ik heb dan ook via het UWV een ziektewet uitkering aangevraagd, en die is nu afgewezen de reden daarvan is dat ik nog in dienst ben tot 31 augustus 2012, en dat de werkgever verplicht is om loon door te betalen alleen gebeurt dit niet...

Ik heb nu geen inkomen sinds februari 2012, en ik weet sinds een paar dagen dat ik zwanger ben van mijn 1e ivf behandeling waar ik overigens heel erg blij mee ben ondanks mijn klachten.

Kan ik nog aansprak maken op een uitkering of kunt u mijn wat meer info verstrekken, ik weet niet meer wat ik moet doen maar mijn werkgever betaalt niet en wilt mijn ook gaan ontslaan.

graag zo spoedig een reactie van u te mogen ontvangen

mvg,

faatje

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste faatje,

Als oproepkracht heb je soms recht op een ziektewet-uitkering van UWV (ZW), en soms op loondoorbetaling van je werkgever. Dit hangt af van je contract. Actuele informatie over ziekte bij een oproepcontract vind je in deze brochure.

Het is vervelend dat je werkgever je loon niet doorbetaald, maar hier kan UWV je niet bij helpen. Ik raad je daarom aan om hierbij juridische hulp in te schakelen. Dat kan via je vakbond of rechtsbijstandverzekering. Heb je die niet, dan kan het Juridisch Loket of een advocaat je misschien helpen.

Tijdens ziekte mag een dienstverband meestal niet zomaar worden beëindigd. Dat mag ook niet als je zwanger bent, want dan heb je ontslagbescherming. Wil je werkgever je toch ontslaan, ga daar dan niet mee akkoord, maar schakel ook hiervoor juridische hulp in. Actuele informatie over ontslagbescherming vind je hier.

Op basis van je oorspronkelijke ziekmelding heeft UWV al beoordeeld dat je geen recht op ZW hebt. Als je echter ziek ten gevolge van zwangerschap of bevalling bent, heb je meestal wél recht op ZW. Ook heb je als oproepkracht recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (de WAZO). Beide uitkeringen kan je werkgever bij UWV aanvragen.

Op onze website vind je actuele informatie over ziekte tijdens zwangerschap en de WAZO.

Ik wens je beterschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    http://www.uwv.nl/webcare

3. faat13

faat13 Lid

24 mrt 2011
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Robert/UWV,

Nog bedankt voor u reactie op mijn vraag.

Ik heb dus nu toenemende klachten en ben al sinds 19 maart 2012 ziek, zoals u al weet en nu ik ook zwanger ben nemen mijn klachten toe.
    En ik niet bereid ben om te gaan werken. Mijn werkgever doet er ook niks aan zoals reintegratie ziekmelden wazo uitkering aanvragen helemaal niks.

Mijn werkgever wilt geen ziektewet enof wazo voor mijn aanvragen, hij zegt dat hij dat niet verplicht is. Ik heb een advocaat en die geeft ook aan dat mijn werkgever daar niet verplicht voor is om aan te vragen bij het UWV. ik ben dus nu ook van plan om een andere advocaat in handen te nemen, omdat ik geen goed gevoel bij haar heb, en de advocaat steeds verchillende uitspraken uit, heb ik dus geen vertrouwen meer in

Dus al met al ben ik ziek en zwanger en door mijn zwangerschap kan ik moeilijk op gang komen, ben de hele dag moe en misselijk heb al nek en rugklachten en die nemen nu meer toe dat ik mijn dagelijkse activiteiten niet meer kan uitvoeren, ik lig de hele dag op de bank ziek en zonder INKOMEN...

Kunt u mijn aub verder helpen is het misschien mogelijk dat ik zelf de uitkering aanvraag namens mijn werkgever of kunt u mijn advies geven omdat ik reeds al een ziektewet uikering heb aangevraagd en ben afgewezen, en nu ik zwanger ben of het nog mogelijk is om via UWV een uitkering aan te vragen. de reden daarvan is dat ik nog in loondienst ben en de werkgever verplicht is door te betalen. wat echter niet gebeurt, beste robert hopelijk kunt u mijn verder helpen ik kom er niet meer uit en ben volledig gestrest.

Hopende op u reactie.

mvg,

faatje

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Faat13,

Zoals Robert al aangaf in zijn eerdere antwoord kan UWV je niet helpen bij het afdwingen van loondoorbetaling door je werkgever.

Zijn je klachten het gevolg van je zwangerschap?
    Dan kun je contact opnemen met UWV telefoon 0900-9294.
    Je krijgt dan uitleg over het zelf aanvragen van een Ziektewet-uitkering.

De arts van UWV beoordeeld dan of je ziek bent door je zwangerschap.
    Is dit het geval?
    Dan kun je vanaf de ingangsdatum van de zwangerschapsklachten een Ziektewet-uitkering ontvangen.

Ik wens je veel sterkte met de lastige situatie.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina