Hallo webcareteam! nav. jullie antwoord op dit forumbericht http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-uwv-webcareteam/611810-bevallingsverlof-tijdens-ouderschapsverlof.html .. vraag ik mij af hoe jullie de hoogte van de WAZO-uitkering berekenen bij mensen die -zoals ik- minder lang dan een jaar bij hun huidige werkgever hebben gewerkt? (Ik heb officieel tot half oktober 2015 een andere werkgever gehad en heb van half september tot half oktober 2015, 5 weken lang onder detacheringsovereenkomst bij m'n huidige baas gewerkt en vanaf half oktober 2015 heb ik bij m'n huidige baas een halfjaarcontract gekregen, die na half april dit jaar afloopt) En ook gelijk even een andere vraag: hoe/waar/wanneer moet ik een WW-uitkering aanvragen nu mijn contract niet verlengd wordt?
Beste hummeltje5, Jammer dat je contract niet wordt verlengd. Je vraagt hoe de hoogte van de WAZO-uitkering in jouw geval berekend wordt. Als je korter dan een jaar bij de laatste werkgever hebt gewerkt wordt het sv-loon dat je in deze periode hebt verdiend gedeeld door het aantal dagloondagen in deze periode. De laatste maand of 4 weken voorafgaand aan het verlof worden hierbij niet meegerekend. Verder wil je weten hoe het gaat met een WW-uitkering aanvragen. Een maand voor je eerste werkloosheidsdag (in jouw geval de eerste dag na het zwangerschapsverlof) kan je de WW-uitkering aanvragen. Dit kan je doen via de site werk.nl. Belangrijk is dat je je hierbij ook inschrijft als werkzoekende. Voor de aanvraag heb je een DigiD code nodig. Actuele informatie over het aanvragen van een WW-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team
Sorry, maar het vetgedrukte gedeelte is echt abacadabra voor mij. Zou u het in andere bewoording willen proberen uit te leggen? Tevens een nieuwe vraag: ik heb begrepen dat je tijdens je verlof even goed nog vakantiedagen spaart. Nou wordt mijn contract dus niet verlengd en heb ik dus na de start van m'n zwangerschapsverlof nog 2,5 week tot het einde van m'n contract. De uren die ik in deze 2,5 week opbouw (dat zullen er in mijn geval zo'n 5 zijn), kan ik die opnemen voor m'n verlof? Of heeft het niet zoveel zin om hierom te vragen, omdat je vakantie-uren normaal gesproken pas op kan nemen na dat je opgebouwd hebt? En hoe zit het met evt. vakantie-uren na beeindiging van m'n contract en tot het einde van m'n verlof? Krijg ik daar uberhaupt uren voor? En worden die dan door het UWV gegeven/betaald ofzo, of hoe moet ik dit zien?
Beste hummeltje5, Ik begrijp dat je nog een aantal vervolgvragen hebt. Ik help je daarbij graag. Je wilt graag weten wat we bedoelen met de vetgedrukte zin. Als je geen heel jaar hebt gewerkt maar een kortere periode, bijvoorbeeld een half jaar, dan wordt er gekeken hoeveel loon je hebt ontvangen over dit half jaar. Dit bedrag wordt dan gedeeld door het aantal dagen dat je loon hebt ontvangen. Je wilt ook graag weten of je de vakantie-uren die je nog opbouwt tijdens je verlof mag opnemen voor je verlof. Dit is een vraag die je kunt bespreken met je werkgever. Het UWV bemoeit zich hier niet mee. Als je contract is beëindigd en je ontvangt een uitkering van UWV dan worden hierover geen vakantie-uren opgebouwd. Dit geldt voor zowel de zwangerschapsuitkering als voor de WW. De betaling van de zwangerschapsuitkering is wel inclusief vakantiegeld. Je vakantiegeld wordt dus tegelijkertijd met je uitkering overgemaakt. De WW reserveert wel 8% vakantiegeld op je uitkering. Deze wordt in mei uitbetaald, of wanneer je uitkering eindigt. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team
Het nu roodgemaakte gedeelte begint me iets duidelijker te worden, maar toch snap ik nog het eea. niet. Even voor de vorm een berekening met makkelijke getallen, zodat ik helderder krijg of ik het nu meer snap. Stel: ik heb over dat half jaar 4212 euro netto verdient en zo'n 3 dagen per week gewerkt. Maakt dus 3dgn x 26 wkn = 78 werkdagen intotaal. Als ik nu die 4212 euro deel door het totaal aantal werkdagen (78), kom ik uit op 54 rond. Het enige wat ik nu dus niet snap; wat houdt die 54 nu in? De rest van de uitleg is me gelukkig wel helemaal duidelijk. Al verschilt mijn werkgever helaas van mening met jullie. Volgens hem heb ik namelijk vanaf m'n zwangerschapsverlof al geen recht meer op vakantie-uren..
Beste hummeltje5, Dit bedrag is je dagloon. Per week krijg je dit voor 5 dagen uitbetaald. Het uitkeringspercentage van de WAZO is 100%. Dat betekent dat de bruto uitkering per dag gelijk is aan het dagloon. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Folkert UWV Webcare Team
Sorry voor de late reactie dit keer. Zie nu pas dat ik antwoord terug heb gekregen. Dus; ik krijg (voortbordurend op m'n voorbeeld) 54 euro dagloon x 5 = 270 euro per week bruto WAZO-uitkering? En krijg ik het dagloon wel x5 (per week), gezien ik voorheen gemiddeld 3 dagen werkte?
Beste hummeltje5, Voortbordurend op je voorbeeld ga je dat inderdaad krijgen. Ik kan natuurlijk niet in je dossier kijken, dus ik kan je geen precieze bedragen geven. Je WAZO-uitkering wordt berekend voor 5 dagen in de week. Ook als je maar 3 dagen per week werkte. Het kan zijn dat het bedrag dat je per dag krijgt daarom lager lijkt, maar je krijgt dit dus voor 5 dagen per week uitbetaald. Met vriendelijke groet, Folkert UWV Webcare Team
Daar ben ik blij om! Ik wens je een fijne dag en nog een voorspoedig verloop van je zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Folkert UWV Webcare Team