hoogte WAZO uitkering

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Opening, 11 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Opening

Opening Niet meer actief

11 augustus ben ik ziek geworden door mijn zwangerschap. Mijn werkgever betaalt mijn salaris gewoon door. Nu kreeg ik een brief van het UWV dat ze mijn dagloon berekent hebben voor mijn ziekte uitkering. Dit is maar 36,00 euro bruto.:$ Dit hebben ze berekent aan de hand van het afgelopen jaar waar ook de winter bij zat en dan werk ik dus niet veel dus dat kan wel kloppen. Nu is alleen mijn vraag tijdens mijn verlof is dit toch niet mijn dagloon? Dat berekenen ze toch opnieuw aan de hand van de laatste maand die ik gewerkt hebt? Anders is het wel heel weinig. Nog een vraagje berekenen ze het dan aan de hand van augustus waarin ik dus de hele maand ziek ben geweest of aan de hand van juli? Die vrouw van het UWV zei toen juli omdat ik toen wel gewoon gewerkt hebt. Zij zal het wel weten maar toch twijfel ik een beetje. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

2. cle23

cle23 Actief lid

10 dec 2008
    420
    0
    0
    Ik begrijp het verhaal niet helemaal, maar als ze je wazo uitkering berekenen dan word volgens mij gekeken naar het hele werkjaar, en geen laatste maand...

3. cle23

cle23 Actief lid

10 dec 2008
    420
    0
    0
    Waarschijnlijk gaat dat dus idd je dagloon zijn tijdens het verlof. ze kijken naar het jaar en niet naar je laatste maand. Ik heb dat ook nu. Als ik het dagloon zou moeten krijgen na mijn laatst gewerkte maand dan kreeg ik wel iets meer dan wat ik nu krijg...

4. Ibas

Ibas Bekend lid

23 mrt 2009
    752
    0
    0
    Zelfstandige Horeca
    Noord Holland
    Bij het berekenen van een uitkering gaan ze volgens mij altijd uit van het laatste gewerkte jaar. Dus helaas zou dit voor jou dus negatief uitpakken.

Ik heb hier zelf ook last van, Ik ben zelfstandige en krijg dan ook 'maar' een landelijk vastgestelde maximale uitkering. Terwijl mijn huidige inkomen echt vele malen hoger is. Maarja het is niet anders en ik moet tevreden zijn dat ik uberhaupt wat ontvang.

5. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    zw uitkering wordt berekend naar een heel jaar de wazo naar de laatst gewerkte volle maand.

Als je werkgever je gewoon door betaald tijdens ziekte en verlof zou ik me er sowieso geen zorgen over maken.
    Je werkgever krijgt dan de uitkering van het uwv en als hij het te laag vind moet hij bezwaar aantekenen bij het uwv.

6. Maia

Maia Niet meer actief

werk je normaal gesproken fulltime of parttime?

ze berekenen het dagloon nml. alsof je fulltime werkt (ook bij ww, kwam ik achter toen ik erover belde). Dus al werk je maar 2 dagen, die uren "verspreiden" ze over 5 dagen en is je dagloon dus lager. Beetje vaag maar zo doen ze het wel.

7. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

ik kreeg ook een brief van het uwv en daar stond ook het dagloon bij mij in.

maar nu heb ik eigenlijk maar 20 uur op contract bij mijn werkgever, maar werk altijd standaart meer...

zou dan het bedrag wat ze hebben opgegeven echt voor elke dag verlof tellen? of moet ik dat zelf nog terug rekenen naar die 20 uur??

want als ik het echt per dag had gerekend dan zou ik gewoon meer geld krijgen dan dat ik de laatste maand heb verdiend, (dit kwam ook omdat ik nog vakantie op nam, en dus maar 20 uur uitbetaald kreeg, terwijl ik er dus wel anders meer werk)

iemand een idee?

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het UWV gebruikt in principe de laatste 4 weken voor je verlof om te berekenen wat je uitkering is. (zo staat het ook op de site van het uwv) Het is aan je werkgever om de precieze cijfertjes door te geven, dus ik zou daar even navragen wat ze dan doorgegeven hebben. Bij mij op het werk geven ze het loon door van de laatste hèle maand die je gewerkt hebt. (in mijn geval dus maart, ik ging 10 april met verlof) Je kunt ook een herziening aanvragen bij het UWV, als ik me niet vergis.

(ben hier zelf ook mee aan het stoeien geweest, vandaar dat ik dit vrij zeker weet.)

9. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    ik zit in een zelfde situatie. het dagloon wat ik ga krijgen volgens de vrief die ik vandaag van het uwv kreeg is veel lager dan mijn normale dagloon. maar ik krijg toch wel gewoon 100% uitgekeerd? ik werk normaal gesproken 27 uur per week in 3 dagen en dat sowieso een jaar bij dezelfde werkgever met bijna een constant loon (in januari iets verhoogd).

10. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    maia, ze verspreiden je loon dus over 5 dagen. krijg je er dan ook 5 uitgekeerd? want dan zou bij mij het loon wel overeenkomen..

11. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik had dit ook, mijn contract is 16 uur maar werk er altijd 32. Ik heb aangegeven bij mijn werkgever dat ik dat niet eerlijk vind dus op mijn verzoek hebben ze gekeken naar mijn jaarlijkse gemiddelde. Ik krijg nu dus netjes voor 32 uur wazo.
    Maar daar moet je wel zelf achteraan! Je baas zal niet zo alert zijn ;)

12. Opening

Opening Niet meer actief

sorry voor de late reactie heb thuis geen computer meer

ik heb een brief gehad van het UWV over mijn WAZO uitkering mijn dagloon is vastgesteld op 35 euro per dag ik vind dit persoonlijk erg laag er staat ook niet in de brief over welke periode het berekend is er staat alleen de laatste loonperiode of dit nu een jaar is of een maand ik weet het wel weet ik dat ik in augustus maar 4 dagen gewerkt hebt en daarna ziek ben geworden dus als ze maar die 4 dagen hebben gepakt vind ik het een beetje raar ik ga morgen maar even bellen want iemand van het uwv zei dat ze de maand juli zouden berekenen en toen heb ik 1100 euro verdient dus 35 euro per dag is dan te laag

13. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.039
    2.845
    113
    Laatste loonperiode voor de WAZO is de maand vóór de maand waarin je verlof ingaat. Dus gaat je verlof op 10 sept in, dan berekenen ze het over augustus.

Althans, zo gaat dat bij ons, maar wij betalen medewerkers gewoon door, en dan krijgen wij het geld van het UWV. Ik heb geen ervaring met mensen met onregelmatige uren etc. Iedereen heeft bij ons gewoon zoveel fte en daar gaan we vanuit. Medewerkers merken bij ons aan hun loonstrook dus totaal niks van zwangerschapsverlof.

14. LaChickaa

LaChickaa Actief lid

16 mei 2009
    171
    0
    0
    Den Haag
    hiet hetzelfde verhaal! mijn dagloon is ook vastgesteld op €36,20 bruto dus blijft er iets van €32 over
    dat is wat je dus per dag krijgt!

mijn schoonmoeder werkt bij het UWV dus nu weet ik eindelijk ook hoe het zit ;)
    in de brief staat idd over je laatste loonperiode
    dat is niet de laatste maand voordat je met verlof gaat!
    maar het hele jaar voorafgaande van je verlof

bij mij ging mn uitkering in September in, dus dat betekent een jaar vanaf die maand terug
    dus september 2008-september 2009
    kijk van deze maanden je loonstrookjes na, de vorige maanden worden er niet bij berekent!

bij mij is het probleem dat mn eerste loonstrookjes dus gewoon niet kloppen. ik heb veel meer gewerkt dan dat er opstaat dus heb van sept-okt en nov 2008 heel weinig op mn loonstrookje staan dus vandaar dat het bij mij zo'n laag bedrag is!

wil niet zeggen dat het bij iedereen zo is, maar ze heeft het gister voor mij nagekeken aan de hand van die loonstrookjes en door die 3 die niet kloppen loop ik ruim €20-€30 per dag mis!
    dus dat wordt morgen even mn baas aanspreken hahaha

hoop dat jullie hier iets aan hebben ;)

15. Bibi23

Bibi23 Actief lid

4 jan 2008
    403
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Het opgegeven dagloon van het uwv is je dagloon uitgesmeerd over 5 dagen. Ookal werkte je er bijvoorbeeld maar 3, het dagloon wat ze je doorgeven moet je maal 5 doen en als je dat bedrag maal 4 doet en dan heb je wat je per 4 weken krijgt.

16. mamadee

mamadee Actief lid

10 jun 2009
    119
    0
    0
    overheid
    Noord Brabant
    hallo,

ik heb precies hetzelfde gehad en het uwv legde het mij als volgt uit.
    Voor je zwangerschapsverlof kijken ze naar de laatste maand of de laatste 4 weken maar ben je in die periode ziek geweest ivm je zwangerschap dan kijken ze voor je ziektewet/uitkering zal ik maar zeggen naar alle ziekmeldingen van het afgelopen jaar.
    daardoor komt het bedrag dus een stuk lager te liggen,balen dus!

Deel Deze Pagina