Beste UWV, Normaal gesproken ben ik fulltime werkzaam, echter door zwangerschapskwalen heb ik mij de afgelopen 4 dagen ziek moeten melden. Hiervoor heeft mijn werkgever een ziektewetuitkering aangevraagd bij het UWV. Na mag ik van mijn verloskundige vanaf morgen weer voor halve dagen aan de slag en dit zal blijven tot aan mijn verlof welke ik 6 weken voor de uitgerekende datum laat ingaan. Nu heb ik begrepen dat de ziektewetuitkering aan mijn werkgever wordt uitbetaald en ik gewoon 100% van mijn loon krijg tot aan mijn verlof ingaat. Mijn vraag is nu hoe het zit met de hoogte van mijn zwangerschapsuitkering welke ik vanaf dan zal ontvangen. Is deze ook 100% van mijn loon zoals ik deze altijd ontving? Ik hoor het graag van u. Groeten, Julia
Beste Julia83, De zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) is 100% van het dagloon. Het dagloon is het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak vóór het zwangerschaps- en bevallingsverlof. Was het loon in deze periode lager door ziekte of verlof? Dan kijkt het UWV naar de daaraan voorafgaande loonperiode van 4 weken of 1 maand waarin je niet ziek was of verlof had. De uitkering valt zo niet lager uit. Meestal betaalt het UWV de uitkering via de werkgever. Deze betaalt het loon dan gewoon door tijdens het verlof. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een goede zwangerschap. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team www.uwv.nl/ webcare