Beste, Mijn man had voor wij vertrokken naar het buitenland een ww welk hij 3 maanden mee heeft mogen nemen naar het buitenland. Binnen 1.5 maand is deze stop gezet omdat hij werk gevonden had. Nu loopt dat werk hier ook niet vlot ivm studenten die uitzendplaatsen innemen. Nu denken wij erover terug naar Nederland te komen en aldaar wederom opnieuw op zoek te gaan. Waar wij zitten wordt enkel met dagcontracten gewerkt, een uitkering aanvragen betekent dat hij zijn verblijfstatuut verliest en wij sowieso terug moeten naar Nederland. Concreet is mijn vraag: De ww die hij had (zou in Nederland nog gelopen hebben tot oktober dit jaar echter hier max. 3 maanden), krijgt hij die bij terugkeer of moet hij weer aan de 26 weken eis voldoen? BvD!
Beste Suzetje, Je schrijft niet wanneer de WW-uitkering van je man is beëindigd. Meestal kan de WW binnen 6 maanden na de beëindiging weer herleven. Het resterend deel van de uitkering wordt dan weer geactiveerd. De exacte datum waarbinnen de uitkering kan worden voortgezet vind je in de beëindigingbrief. Na deze datum moet je weer 26 weken hebben gewerkt om een nieuwe WW-uitkering te kunnen krijgen. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Allereerst hartelijk dank voor uw reactie! De uitkering is op 22 maart beëindigd. Heeft u enig idee hoe het zit als hij als oproepkracht gewerkt heeft en voor de niet gewerkte dagen 'stempelgeld' krijgt van de hulpkas? Dan kan hij best 26 weken gewerkt hebben maar voldoet dit wel? BvD!
Beste Suzetje, De uitkering is op 22 maart beëindigd, dus dan kan deze uiterlijk 20 september herleven. Blijft je man langer dan 6 maanden in het buitenland? Dan kan de uitkering niet meer herleven. Hij zou dan opnieuw 26 weken in Nederland moeten werken. Soms kan ook arbeid in bepaalde andere landen recht geven op een uitkering. Of dit ook voor je man geldt, en of 'stempelgeld' meetelt als arbeid, kan ik helaas niet voor je beoordelen. Ik raad je aan om hiervoor contact op te nemen met onze internationale afdeling. Mijn collega's daar kunnen beoordelen of Nederland een verdrag voor sociale verzekering met jullie woonland heeft. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare