Hallo ik heb een vraag wat zit met een complexe situatie en niemand kan mij nu duidelijk antwoord geven. Ik ben werkzaam geweest bij een organisatie voor verstandelijk gehandicapten voor ruim 2 jaar. Ik ben ziek sinds oktober 2014 vanwege psychische klachten. Mijn contract liep af op 31 december 2014. Mijn werkgever is eigen risico drager waardoor ik een uitkering ontvang van mijn werkgever ( met een verzekerings maatschappij er tussen) Maar mijn werkgever stort iedere maand zelf daadwerkelijk mijn ziektewet uitkering van 70% van mijn laatst verdiende dagloon Nu heb ik een wazo aangevraagd want ik ben nu 37 weken zwanger en zijn de eerste 2 week betalingen reeds voldaan. Wazo loopt van 30 maart 2016 tot 20 juli 2016. De wazo is net zo hoog als mijn ziektewet uitkering van mijn werkgever. Mij is verteld in al het contact met mijn werkgever en met UWV dat mijn wazo berekend zou worden aan de hand van mijn laatst verdiende dagloon bij mijn werkgever. Nu is mijn loon gebaseerd op het dagloon van mijn ziektewet uitkering van mijn werkgever. Dus de 70% dagloon die mijn werkgever mij uitbetaald is bij jullie in gebruik als 100% dagloon. Dit klopt toch niet? Mijn wazo zou toch wat hoger moeten zijn dan mijn zw uitkering? Het uwv kan mij geen duidelijk antwoord geven Heb reeds 2 keer gebeld en verwijst mij naar mijn werkgever Deze geeft aan in een brief die ik nogmaals heb ontvangen van hun via de mail dat mijn dagloon 112,50 euro ( 100% dagloon) is en mijn dagloon voor de zw uitkering 78,75 euro. ( 70% vh dagloon) Welk dagloon hoort het UWV nu aan te houden? De 70% dagloon van de zw uitkering die niet zwangerschaps gerelateerd is of de 100% dagloon van mijn laatst verdiende loon bij mijn werkgever? Ik hoop dat u mij een duidelijk antwoord kan geven... Vriendelijke groet natalie
Beste Natalie, Je wilt weten hoe wij de hoogte van je WAZO (uitkering voor zwangerschap- en bevallingsverlof) berekenen, bij de overgang vanuit je ziekteperiode. Voor het berekenen van de hoogte van je WAZO nemen wij het dagloon in de referteperiode (het jaar voorafgaand aan je verlofperiode). Als er sprake is van een periode een lager loon door ziekte of verlof, dan laten we deze periode buiten beschouwing. We nemen de periode waarover je niet ziek was. Als je loon de gehele referteperiode lager is door ziekte, dan gebruiken wij het loon dat je met de werkgever hebt afgesproken. Ik zoek graag voor je uit of je dagloonberekening juist is gebeurd. Ik neem hiervoor contact met je op via een privébericht. Ik wens je nog een mooie verlofperiode toe. Petra UWV Webcare Team