0-urencontract en zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ambonmanise, 21 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ambonmanise

ambonmanise Fanatiek lid

15 mei 2011
    1.724
    0
    0
    Secretaresse
    Hallo,

Ik heb een 0-urencontract die net weer verlengd is met een jaar.
    Ik ben steeds aan het werk voor korte periodes. Nu heb ik een klus tot 1 oktober voor gemiddeld 24 uur per week. Deze uren krijg ik niet in mijn jaarcontract, daarvoor maken ze bijlages bij mijn mup-overeenkomst.
    Wat er na 1 oktober gebeurt, weet ik nog niet maar mijn zwangerschapsverlof gaat in op 30 november.

Ik zit met de volgende vragen.

1) Als ik na 1 oktober geen nieuwe opdracht/klus heb, moet ik dan WW aanvragen om in aanmerking te komen voor zwangerschapsverlof?

2) Als ik mij na 1 oktober ziek moet melden wegens klachten door zwangerschap meldt mijn werkgever dit dan aan het UWV of moet ik dat zelf doen?

3) Heb je nl. wel een werkgever als je een 0-urencontract hebt?

4) Wie betaalt mijn zwangerschapsverlof uit aan mij?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bovenstaande vragen te beantwoorden.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ambonmanise,

Je bent oproepkracht en wilt weten hoe het zit met jouw recht op Ziektewet en een zwangerschapsuitkering.

Ziektewet
    Als je tijdens je dienstverband ziek wordt door je zwangerschap, kan je werkgever dit bij UWV melden. UWV neemt dan de aanvraag voor je Ziektewet-uitkering in behandeling. Meestal blijft je werkgever je gewoon doorbetalen. UWV betaalt de Ziektewet dan uit aan je werkgever.

Wanneer je binnen 4 weken na einde van je dienstverband ziek wordt, kun je nog via je werkgever bij UWV worden ziek gemeld. Deze periode van 4 weken wordt nawerking genoemd.

Zwangerschapsuitkering
    Voor recht op een zwangerschapsuitkering is de nawerking 10 weken. Ligt je uitgerekende datum binnen 10 weken na einde dienstverband? Dan heb je nog recht op een zwangerschapsuitkering via je ex-werkgever. Je ex-werkgever kan de aanvraag voor je indienen.

Ga je wel eerst een WW-uitkering ontvangen? Dan kun je de zwangerschapsuitkering zelf aanvragen door te bellen met UWV. Dit geldt ook wanneer je een Ziektewetuitkering ontvangt van UWV en niet meer bij je werkgever in dienst bent.

Wanneer je nog gedeeltelijk werkt naast je WW-uitkering dan vraag je de Zwangerschapsuitkering of Ziektewet aan bij zowel UWV als de werkgever.

WW
    Tot 1 oktober ben je voor 24 uur per week aan het werk. Mocht je daarna minimaal 5 uur per week minder kunnen werken dan kun je een WW-uitkering aanvragen. Vanuit de WW kun je ook een zwangerschapsuitkering krijgen en je eventueel ziek melden. Zowel een ziekmelding als het aanvragen van de zwangerschapsuitkering kun je telefonisch regelen via UWV telefoon op 0900-9294

Actuele informatie over je recht op Ziektewet vind je hier en zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina