Hallo UWV, Ik heb vandaag bij mijn werkgever gemeld dat ik het niet meer volhoud om te werken. Ik ben ruim 31 weken zwanger en werk in de kinderopvang. Ik slaap 's nachts erg slecht, zodra ik van het werk thuis kom lig ik met hoofdpijn op de bank en heb last van harde buiken. Op het werk zelf lukt het sowieso al niet meer om te tillen/bukken, last van mijn rug en heb ik totaal geen energie. Na een telefoongesprek vanochtend meld mijn werkgever me vanaf maandag ziek (twee weken voordat mijn verlof in gaat). Er werd mij verteld dat ze me wel door stuurt naar de bedrijfsarts en dat ik zo snel mogelijk gebeld zou worden. Is dit gebruikelijk dat je door wordt gestuurd naar de bedrijfsarts als je ziek bent door de zwangerschap en in mijn geval 2 weken eerder stopt? Ik heb een 0 uren contract, krijgt mijn werkgever mijn ziektewetuitkering voor die twee weken uitbetaald of wordt dit rechtstreeks aan mij uitbetaald? Mijn zwangerschapsuitkering wordt straks namelijk aan mij uitbetaald omdat ik wisselende uren werk en mijn contract afloopt tijdens mijn verlof. Ik hoop op een reactie. Met vriendelijke groet, Manouk
Beste ManoukS, Je vraagt of je werkgever je naar een bedrijfsarts kan sturen als je ziek bent door zwangerschap en wie de betaling van je Ziektewet-uitkering gaat ontvangen. Het feit of je ziek bent door zwangerschap of een andere reden is niet bepalend voor een oproep bij de bedrijfsarts. Je werkgever voert simpelweg de Wet Verbetering Poortwachter uit zoals het hoort. Daar hoort bij dat je gezien wordt door een bedrijfsarts. Je werkgever geeft op bij de Ziekmelding bij UWV op het formulier aan naar welk rekeningnummer de betaling moet. Hij/zij kan je dus vertellen wat er is ingevuld. Actuele informatie over de Wet Verbetering Poortwachter vind je hier. Ik wens je alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare