Hallo, Ik heb begrepen dat de hoogte van de zez-uitkering afhankelijk is van de hoeveelheid uur die je als zelfstandige hebt gewerkt. Vorig jaar heb ik in juni tijdens mijn studie mijn bedrijf opgericht. Ik investeerde toen nog geen 1225 uur in mijn eigen bedrijf en ik ben nooit aangemerkt als zelfstandig ondernemer door de belastingdienst. Daarbij heb ik ook geen winst gemaakt vorig jaar. Dit jaar werk ik wel 1225 uur, maak ik wel winst en ziet de belastingdienst me als zelfstandige (var-wuo gekregen). In augustus dit jaar krijg ik een kindje. Hoe wordt de hoogte van mijn zez-uitkering nu berekend? Via onderstaande optie 1 of 2? En als het via optie 2 is, dan zou ik met mijn huidige winst boven het wettelijk minimum dagloon uitkomen. Kan dat? En op hoeveel zou het dan per maand uitkomen? En wat als het optie 1 is? Toen maakte ik namelijk geen winst. Betekent dat dan dat ik niets ontvang? Alvast heel erg bedankt voor het antwoord en een fijne dag gewenst! 1. Heb je in het voorafgaande jaar minder dan 1225 uren als zelfstandige gewerkt? Dan is de hoogte van de uitkering afhankelijk van de winst die je gemaakt hebt in dat jaar. Dit is de winst die je opgeeft aan de Belastingdienst. Dit bedrag wordt gedeeld door 261: dit is de winst per dag. Je uitkering per dag is hieraan gelijk, tot maximaal het bruto wettelijk minimumloon per dag. 2. Werk je pas sinds kort als zelfstandige? Je uitkering kan dan niet worden berekend over de gebruikelijke periode van één jaar. UWV gaat in dit geval uit van een kortere periode. Je uitkering wordt dan als volgt berekend: Winst : gewerkte dagen = grondslag.
Beste Aminar87, Ik begrijp dat je graag meer wilt weten over de berekening van de hoogte van de ZEZ. Om een volledig antwoord te kunnen geven heb ik iets meer informatie nodig. Op welke datum in augustus ben je uitgerekend? En wanneer ga je met verlof? Je kunt het verlof in laten gaan tussen 6 en 4 weken voor de dag na je uitgerekende datum. Ik heb deze informatie nodig om te bepalen of je al een jaar aan het werk bent bij ingang van je verlof. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team
Beste Mariël, Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben op 14 augustus uitgerekend en ik ga 6 weken van tevoren met verlof (eerste week juli).
Beste Aminar87, Bedankt voor de aanvullende informatie. Om je vraag goed te kunnen beantwoorden, moeten we iets uitzoeken. We komen hier zo snel mogelijk op terug! Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team
Beste Aminar, Onze excuses dat het even heeft geduurd voordat we een antwoord op je vraag hadden. Inmiddels heb ik een reactie van onze inhoudsdeskundige ontvangen. Om de hoogte te bepalen wordt er gekeken naar het kalenderjaar voor het jaar waarin je verlof begint. Voor jou houdt dat in dat er wordt gekeken naar het jaar 2015. In dit jaar ben je nog maar kort als zelfstandige begonnen. UWV bepaalt de hoogte van de ZEZ op basis van de gegevens die we krijgen van de Belastingdienst, maar bij complexe situaties kan de medewerker een eigen beoordeling doen. Onze aanname is dat medewerker bij jou aanvraag een eigen berekening gaat doen. Mijn advies is om contact te leggen met de behandelaar als je aanvraag in behandeling bij UWV. Hij of zij kan jou dan gerichte informatie over je berekening geven. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team
Beste Mariël, Ontzettend bedankt voor de moeite en informatie! Ik ga vandaag nog aan de slag met de aanvraag en zal t.z.t. inderdaad contact opnemen met de behandelaar van mijn aanvraag. Een heel fijn en handig initiatief trouwens, dit UWV webcareteam! Een fijn Pinksterweekend gewenst!