Geachte, Ik ben nog maar pril zwanger (uitgerekend 12/2/2016) en dus duurt het wel nog even voordat het aan de orde is maar ik ben wel benieuwd naar mijn uitkering straks, mijn werkgever heeft geen ervaring met zwangere werknemers. Mijn situatie: - In dienst per 1/10/2013 bij mijn huidige werkgever, contract voor 40u - van 30/1/2014 - 1/6/2014 met zwangerschapsverlof - vanaf 1/6/2014 tot nu 8u/wk ouderschapsverlof opgenomen Ik had pas recht op OV vanaf eind september maar van mijn werkgever mocht ik eerder verlof opnemen. Het is tenslotte een recht en daar mag dus positief van afgeweken worden. Wordt het gedeelte ouderschapsverlof dat ik heb opgenomen toen ik minder dan een jaar in dienst was ook voor het UWV als OV aanzien? Indien dit wel OV is loopt de refertperiode van 1/10/2013 t/m 29/1/2014. Indien dit niet OV is zou de refertperiode van 1/10/2013 t/m 29/1/2014 en van 1/6/2014 t/m 30/1/2014 zijn. Welke van periode is correct?
Beste Saartje05, Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Je wilt weten hoe UWV je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) gaat berekenen, omdat je na je vorige zwangerschap een aantal uren ouderschapsverlof hebt opgenomen. Je geeft zelf al aan dat het nog even duurt voordat het zover is. Waarschijnlijk zul je pas in 2016 met verlof gaan. Ik kan niet garanderen dat de wet- en regelgeving dan nog hetzelfde is als nu. Mijn antwoord is daarom gebaseerd op de huidige regelgeving. Bij het berekenen van het dagloon van de WAZO-uitkering kijken we niet naar het ouderschapsverlof. Als je aansluitend aan het ouderschapsverlof een WAZO-uitkering krijgt, dan berekenen wij het dagloon met het loon dat je verdiende voor het ouderschapsverlof. Dat is in jouw geval de periode voor je eerdere zwangerschap, waarin je 40 uur werkte. Je werkgever kan dit te zijner tijd op het aanvraagformulier vermelden. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
Hartelijk dank voor de reactie, als ik het goed begrijp maakt het dus niet uit dat ik minder dan een jaar in dienst was toen mijn ouderschapsverlof inging?
Klopt, het maakt voor je zwangerschapsuitkering niet uit hoe lang je in dienst was toen je ouderschapsverlof begon. Graag gedaan en fijne dag verder! Ellen UWV Webcare Team