consult bedrijfsarts vragen of niet?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door twinty, 10 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. twinty

twinty Bekend lid

20 jan 2012
    640
    1
    18
    Hallo, ik werk in de zorg en heb aangegeven dat het werk mij te zwaar wordt.
    Ivm met veel harde en pijnlijke buiken moest ik van de verloskundige een paar dagen rustig aan doen.
    Mijn manager hierover ingelicht.
    Zei gaf aan dat we samen mijn rooster konden veranderen en ik in overleg met haar dit kin regelen.
    Ik gaf aan dat de huisarts mij aanrade dit via de bedrijfsarts te doen.
    Zij zei dat dit alleen nodig is indien ik en mijn manager een conflict situatie hebben.
    Is dit zo? Wat raad u mij aan? Wel of geen bedrijfsarts inschakelen en met wat voor reden?

Mvg

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Twinty,

Je wilt weten of het klopt dat een bedrijfsarts alleen wordt ingeschakeld wanneer er sprake is van een conflictsituatie.

Dit klopt niet helemaal. Mijn vermoeden is dat één en ander een beetje onhandig aan jou gecommuniceerd is waardoor het overkwam alsof er een conflictsituatie moet zijn.

Het inschakelen van een bedrijfsarts is niet verplicht. Medische zaken mogen echter niet door je werkgever worden uitgevraagd. Dit mag alleen door een arts worden gedaan. Om die reden ben jij niet verplicht jouw medische situatie met je werkgever te bespreken. Hierdoor kan je werkgever niet inschatten wat je wel en niet kan door je klachten. Daar zou een bedrijfsarts voor kunnen worden ingeschakeld. Als je in overleg met je werkgever afspraken kunt maken waar je jezelf in vinden kunt dan is dit prima.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. twinty

twinty Bekend lid

20 jan 2012
    640
    1
    18
    Bedankt, met deze informatie kan ik wel wat.

Groeten, Twinty

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan!

Deel Deze Pagina