Hoi hoi, Ik heb weer een vraag, heb hier al een aantal keer een vraag gesteld maar de situatie is weer veranderd! Sinds 03-01-2011 ben ik via een uitzendbureau weer aan de slag gegaan.(daarvoor ben ik per 1 nov. 2010 zelf uit dienst gegaan bij mijn vorige werkgever) Nu zou ik bij deze tijdelijke baan werken tot 31 maart 2011 want dan gaat mijn verlof ook in. Alleen nou heb ik erge last van harde buiken en heb ik vandaag met mijn verloskundige overlegt dat ik moet stoppen met werken.( voor het welzijn van de kleine). Alleen nu ga ik dan dus weer zelf uit dienst heb ik dan wel recht op een uitkering? Ik zit al wel binnen de 10 weken voor mijn bevallingsdatum. De verloskundige zei wel dat ze eventueel met hun konden bellen mochten ze moeilijk doen op mijn werk.. Alvast bedankt voor de moeite!
Beste Misslisa, Je wilt graag weten of je als je nu zelf ontslag neemt bij het uitzendbureau je recht hebt op een WAZO-uitkering. Ik ga er van uit dat je vraag over de ziektewet en WAZO gaat omdat je door fysieke klachten het advies hebt gekregen te stoppen met werken. Als je door ziekte niet meer kunt werken meldt je jezelf ziek bij je werkgever. Is je ziekte het gevolg van zwangerschapsgerelateerde klachten dan kan je werkgever je ziek melden bij UWV. Als je een fase-A contract hebt bij je uitzendbureau zal het uitzendbureau je ook ziek uit dienst melden bij het UWV. Het UWV zal 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum de Ziektewet-uitkering beëindigen omdat je verlof dan ingaat. Het is in deze situatie niet mogelijk het verlof later in te laten gaan. Het Zwangerschapsverlof wordt niet spontaan toegekend door het UWV, je dient zelf 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum contact op te nemen met UWV-telefoon (0900-9294) om dit aan te vragen. Actuele informatie die op jouw situatie van toepassing is vind je hier. Ik wens je nog een voorspoedige zwangerschap en een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare