Goedendag, Ik heb begrepen dat als je niet langer dat 18 maanden ouderschapsverlof hebt en je krijgt je ontslag dat dit geen invloed heeft op je uitkering. Dat betekend dat je uitkering wordt berekend over het salaris dat je krijgt op basis van je arbeidscontract. Dus ik werk 20u voor 2000/mnd, ik heb 14 maanden ouderschaps verlof van 6u en werk dan nog maar 14u. Bij ontslag wordt de ww berekend over de 20u. Maar wat als je het ouderschapsverlof in periodes opneemt. Eerst een periode van 14mnd dan 3mnd niet en dan nog een periode van 10mnd. (heb 2 kinderen). Hoe wordt daar naar gekeken? Worden de periodes bij elkaar opgeteld of niet? Alvast bedankt!
Beste Ab20, Je wilt graag weten of UWV periode van genoten ouderschapsverlof samentelt voor de beoordeling van een uitkeringsrecht. Ik ben voor je aan het uitzoeken hoe UWV hiermee omgaat en laat je zo snel mogelijk het antwoord weten. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ab20, Hierbij zoals beloofd de uitleg over het effect van genoten ouderschapsverlof ( in delen) op een eventueel WW-recht. Heb je 78 weken/18 maanden of korter ouderschapsverlof gehad? UWV rekent dan de periode ouderschapsverlof niet mee. In plaats daarvan gebruikt UWV je inkomen en aantal gewerkte uren van hetzelfde aantal weken voor het ouderschapsverlof. Voor het beoordelen van recht op WW-uitkering worden perioden van ouderschapsverlof samengeteld. Is het samengetelde verlof langer dan 78 weken? Dan heeft elke extra week mogelijk effect op het recht op WW-uitkering. Het kan dus zijn dat je door teveel opgenomen verlof bijvoorbeeld niet meer aan de wekeneis voldoet. Hiervoor moet je in een periode van 36 weken minimaal 26 weken het aantal uren waarvoor WW aangevraagd is gewerkt hebben. Als er dus zoals jij als voorbeeld geeft 3 maanden ouderschapsverlof meetellen, haal je dit niet. In dat geval zou je voor de verlofuren geen WW-recht meer hebben. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare