contract niet verlengen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door GiLoLau, 7 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GiLoLau

    GiLoLau Lid

    14 mei 2019
    37
    109
    33
    Vrouw
    Goede avond,

    Vrijdag heb ik te horen gekregen dat ik na het behalen van mijn diploma Verpleegkundige geen contract krijg aangeboden.

    Ik had een leerwerk overeenkomst tot 31-01-2020. Mijn werkgever geeft nu aan dat ik per 1 augustus werkloos ben. Ik snap dit niet omdat het contract tot 31 Januari zou lopen maar zij geven aan dat na het behalen van het diploma het leerlingen contract eindigt.

    Het wrange aan dit alles is dat ziek ben. Ik ben overspannen tgv onverwachte zwangerschap 4de kindje. Mijn leidinggevende zei voor twee/drie weken terug nog dat ik mij geen zorgen moest maken want ik kon hier niks aan doen en ze waren hartstikke blij met mij dus in januari zou ik zeker een contract verlenging krijgen. Mijn praktijk examens zijn allemaal met een goed beoordeeld.

    Nu geven ze ineens aan niet met mij door te willen omdat ze geen vertrouwen in mij hebben.

    Begrijpt iemand waarom zij mijn contract ineens per augustus mogen laten aflopen?

    Groetjes een onzekere mama..
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Wat staat er in je contact?.
     
  3. GiLoLau

    GiLoLau Lid

    14 mei 2019
    37
    109
    33
    Vrouw
    Daar staat verder niks over in. Dat het een leer-werk overeenkomst is en dat bij niet halen van het diploma het contract ontbonden kan worden.. maar ik heb het diploma wel behaald.
     
  4. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Waarschijnlijk zit er een clausule in je contract dat ze bij geen verlenging na je diploma, je contract eindigt wegens rechtswege per de genoemde datum of iets in die strekking. Of dat zo is, zul je moeten nalezen in je contract. Als je twijfelt, laat iemand dan even meekijken (bijv. Rechtsbijstand of juridische winkel)

    Contracten die aflopen hoeven niet verlengd te worden, maakt niet uit welke reden ze hebben helaas (heb dat in mijn eigen situatie nagevraagd bij de rechtsbijstandverzekeraar)

    Sterkte en succes!
     
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Laat je contract inderdaad goed doornemen door iemand met arbeidsjuridische kennis. Heb je een rechtsbijstandverzekering of ben je lid van een vakbond? Anders het juridisch loket even benaderen.
    Sowieso is het "not done" om je minder dan een maand van te voren "aan te zeggen", zeker niet wanneer je contract nog enkele maanden doorloopt. Daarnaast zit je in de ziektewet, dus heb je een vorm van ontslagbescherming gedurende de looptijd van je contract. Welke dan weer niet op gaat wanneer er een clausule in je contract staat mbt einde studie.
    Daarom zeg ik ook dat je dit moet voorleggen aan een deskundige.
     
  6. Kittycat2018

    Kittycat2018 Actief lid

    28 nov 2018
    105
    69
    28
    Vrouw
    En anders weetje... als verpleegkundige zal je niet zo snel zonder werk komen te zitten. Ze staan overal te springen om mensen. Je krijgt tijdelijk een leerlingencontract. En na het behalen van je diploma moet je een nieuw contract ondertekenen. Ik zou even goed je contract goed doorlezen en eventueel met personeelszaken contact opnemen en vragen hoe dit zit.
     
  7. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Als jij een contract hebt tot 31 januari 2020 kunnen ze dat niet tussentijds opzeggen, tenzij er uitzonderingen zijn opgenomen waar je onder valt, zoals diploma niet gehaald. Dat heb je wel gehaald, dus ik zou hier heel goed naar laten kijken.

    Hoe ver ben je in je zwangerschap, kan je wel werken of zit je ziek thuis? Ben je tav je overspannen zijn in gesprek met iemand? Ik zou ook in gesprek gaan waarom ze geen vertrouwen hebben.
     

Deel Deze Pagina