Beste medewerker van het UWV Vanaf mei 2014 ga ik 4 uur per week ouderschapsverlof opnemen. Ik behoud dus mijn contract van 32 uur, maar ga 28 uur per week werken. Van de 4 uur ouderschapsverlof betaal ik 2 uur zelf en de andere 2 uur worden door mijn werkgever betaald. Er gaat een collectief ontslag plaatsvinden. Eind juni 2014 horen we wie mag blijven en wie per 1 januari 2015 zijn/haar ontslag krijgt. De kans is bijna 100% dag ik per 1 januari 2015 mijn ontslag krijg. Nu heb ik gehoord dat je WW uitkering berekend wordt a.d.h.v. je salaris van het laatste half jaar. Door het opnemen van ouderschapsverlof gaat mijn salaris dus omlaag. Nu is mijn vraag op welk salaris mijn uitkering berekend zal worden? Wanneer dit op het salaris gedaan wordt dat ik ontvang met opname ouderschapsverlof, ga ik namelijk geen ouderschapsverlof opnemen. Want dit zou betekenen dat mijn uitkering dan een stuk lager is. Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Ieke
Beste Ieke, Je wilt graag weten of het nemen van ouderschapsverlof invloed heeft op je toekomstige WW-uitkering. Neem je korter dan 78 weken ouderschapsverlof? Dan heeft dit geen invloed op de hoogte of omvang van een eventueel WW-recht. De hoogte van je WW-uitkering wordt berekend op basis van je Sociale Verzekeringsloon van een jaarbij de laatste werkgever. Deze periode start vanaf de voorlaatste maand voor het intreden van je werkloosheid. Levert deze berekening een lagere uitkering op omdat je onbetaald verlof hebt gehad of ziek was? UWV laat de periode van onbetaald verlof buiten beschouwing en neemt hiervoor een vergelijkbare voorliggende periode bij de laatste werkgever. Voor het berekenen van je gemiddelde aantal arbeidsuren wordt ook naar een voorliggende periode gekeken om een eerlijke berekening te krijgen. Actuele informatie over de berekening van het dagloon WW vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare