Beste medewerkers van het Webcare team, (goed initiatief trouwens ). Morgen hoor ik of de kleine met een geplande keizersnee ter wereld komt. Dit zou best eens 3-4 weken voor de uitgerekende datum kunnen zijn, op medische indicatie. Dan weet ik dus binnenkort de exacte datum. Geef ik dit door aan het UWV? Gaat mijn verlof dan ook eerder in? Alvast bedankt!
Beste CM1978, Je hoeft de werkelijke bevallingsdatum niet aan het UWV door te geven. Na de aangifte bij de gemeente van de geboorte van je kind laat de gemeente het UWV weten wanneer je bent bevallen. Een zwangerschaps- en bevallingsuitkering duurt minimaal 16 weken. Als de zwangerschapsuitkering al is ingegaan 6 weken vóór de dag na de uitgerekende datum en de baby komt 3 weken eerder dan die datum dan duurt de uitkering totaal 16 weken: 3 weken vóór de bevalling en 13 weken na de bevalling. De ingangsdatum van het verlof wijzigt dus niet. Als je ziek bent voordat je met verlof gaat dan tellen de ziektedagen die liggen in de periode van 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum tot de gekozen ingangsdatum van het verlof, mee voor de 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een goede bevalling en een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare