Zoals ik begrepen heb word je wazo berekend over je SV loon van de laatste 4 weken. Wat als hier nou je vakantietoeslag bij zat? Of zoals in mijn geval, vakantievergoeding (is weer wat anders dan vakantiegeld/vakantieetoeslag). Word dat meegerekend?
Beste Agnes83, Inderdaad, de WAZO wordt gebaseerd op het SV-loon van de laatste periode waarover je werkgever loonaangifte heeft gedaan (per kalendermaand of per vier weken). Dit SV-loon bestaat uit alle loonelementen waarover SV-premies zijn betaald aan de belastingdienst, zoals brutoloon, vakantiegeld, eindejaarsuitkering en ploegentoeslag. Als je loon in deze periode hoger is omdat je vakantiegeld krijgt, wordt je WAZO ook hoger. Of vakantievergoeding hier ook onder valt, is niet helemaal duidelijk. Dit wordt voor je uitgezocht, ik hoop je hier morgen antwoord op te kunnen geven. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo Robert Bedankt voor je antwoord. Eigenlijk heb je dan dus heel erg veel geluk?? Aangezien je vakantiegeld uitbetaling een aanzienlijk bedrag is waardoor je WAZO veel hoger uitvalt dan dat je normaal per week zou krijgen als je gewoon aan het werk was geweest Eigenlijk een beetje "krom"toch? Zo heb ik in de laatste periode veel meer vrij genomen in plaats van in de ziektewet te gaan en dat geld loopt ik dus mooi mis. Omdat ik dacht dat je WAZO over een jaar berekend werd. Al met al zou een jaarlijkse berekening dus voor veel vrouwen beter zijn aangezien er heel weinig vrouwen op de hoogte zijn dat je WAZO berekend word over de laatste 4 weken voor je verlof. Neemt niet weg dat er gelukkig een WAZO bestaat waarvoor we dankbaar mogen zijn.
Beste Agnes83, Ook over vakantievergoeding worden SV-premies betaald. Het wordt daarom ook meegenomen in de berekening van de WAZO-uitkering. Het is bij wet geregeld dat de WAZO op het loon van de laatste periode voorafgaand aan dat verlof wordt gebaseerd. Als je in die periode meer hebt gewerkt is de uitkering hoger, en als je minder hebt gewerkt wordt de uitkering dus lager. Ik ben met je eens dat dit in jouw geval nadelig uitvalt. UWV voert echter de wetten uit, maar maakt deze niet; dat doet de regering. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare