Hoogte zwangerschapsuitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door puckpinda, 11 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puckpinda

puckpinda Lid

30 apr 2011
    96
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben vanaf 28 weken zwangerschap voor 50% ziekgemeld voor mijn werkgever omdat ik door bekkeninstabiliteit niet meer mijn 'normale' aantal uren kon draaien.
    Van het UWV ontving ik een brief waarin stond wat mijn dagloon was en dat dit berekend was over de afgelopen 12 maanden. Echter, in de afgelopen 12 maanden was ik nog een voltijd student, heb ik 2 maanden vrijwilligerswerk gedaan en heb ik een poosje geen baan gehad. Ik ben namelijk pas een half jaar in dienst bij mijn huidige werkgever. Mijn dagloon bedroeg dus maar net 10,- waardoor ik er per maand zo'n 400,- op achteruit zal gaan.

Inmiddels heb ik een brief ontvangen voor mijn reguliere zwangerschapsverlof. Hoe word deze uitkering berekend? (gezien het feit dat ik voorafgaand aan mijn verlof deels in de ziektewet zat en ik pas sinds een half jaar werk).

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Puckpinda,

De hoogte van je Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) wordt berekend over je inkomen één maand of vier weken voor de ingangsdatum van je verlof. Het gaat hierbij om de laatste volledige loonperiode.
    Als door ziekte of verlof in deze periode je uitkering lager uitvalt neemt UWV de laatste volledige periode voor de verlof- of ziekte periode.

In sommige situaties kun je in aanmerking voor een afwijkende referteperiode voor de berekening van je Ziektewet-uitkering.
    Het gaat er dan om dat je aan de criteria voldoet om aangemerkt te worden als starter op de arbeidsmarkt.
    Je kunt via UWV-telefoon navragen of je hiervoor in aanmerking komt. Als dit het geval is kan UWV op basis van je daadwerkelijke gewerkte periode een nieuwe berekening uitvoeren.

Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier.

Ik wens je alvast een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina