hallo, mijn vriend en ik gaan misschien uit elkaar nu werk ik niet en kan ik gelukkig bij mijn ouders terecht, maar ik zal wel geld moeten hebben en werk vinden wil nog niet echt lukken, ik ben 26 en had gelezen dat je vanaf je 27ste de bijstand in kan mocht je geen werk hebben.. wat is nu het beste om te doen mochten wij wel uit elkaar gaan? alvast bedankt. groetjes elsie
Beste elsie, Heb je geen inkomen en ben je jonger dan 27 jaar? Ook dan heb je mogelijk recht op een Bijstandsuitkering (WWB). Allereerst dien je jezelf in te schrijven als werkzoekende met behulp van je DigiD code. Nadat je kenbaar hebt gemaakt dat je een beroep wilt doen op bijstand, ontvang je de eerste 28 dagen nog geen WWB-uitkering. Tijdens deze periode dien je actief op zoek te gaan naar werk of een opleiding. Zijn deze 28 dagen verstreken en heb je nog geen baan of opleiding gevonden, dan kun je een WWB-uitkering aanvragen. Het aanvragen van een WWB-uitkering doe je via werk.nl Is het niet mogelijk om een WWB-uitkering via werk.nl aan te vragen zul je dit fysiek moeten doen bij je gemeente. Je gemeente bepaalt of je voldoende inspanningen hebt verricht tijdens de zoektermijn. Bewaar deze sollicitaties dus goed. Is dit het geval, dan zal de WWB-uitkering met terugwerkende kracht worden toegekend vanaf de meldingsdatum. Je woon- of gezinssituatie speelt een rol bij het aanvragen van een WWB-uitkering. De gemeente beoordeelt een aanvraag voor een WWB-uitkering en keert deze uit. Heb je vragen over de beoordeling en of je recht hebt op een bijstandsuitkering, dan adviseer ik je contact op te nemen met je gemeente. Actuele informatie over het aanvragen van een WWB-uitkering vind je hier. Ik wens je veel wijsheid en sterkte de komende tijd. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare