Zwanger en 'op de lijn letten'

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lindangel, 12 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik heb een vraagje over 'lijnen'. Ik ben op het moment 28 weken zwanger en ik kom - net als tijdens mijn eerste zwangerschap - heel veel aan. Laat ik eerlijk zijn: dat heb ik compleet aan mezelf te danken. Op de een of andere manier kan ik de lekkere dingen heel slecht laten staan (ook omdat die vaak wel 'mogen' in tegenstelling tot heel veel verse dingen waar ik dan over twijfel en die ik dan maar laat staan), terwijl ik, als ik niet zwanger ben, heel goed op de lijn kan letten. En met op de lijn letten bedoel ik dan gewoon gezond eten. 's Ochtends ontbijt (bak yoghurt met ontbijgranen), tussendoor fruit, tussen de middag een paar boterhammen met normaal beleg, weer fruit en gewoon avondeten. Omdat ik dus nogal de neiging heb om veel te snoepen val ik van een gezond voedingspatroon normaal gesproken gewoon af.

Maar goed. Nu ben ik dus zwanger en in de eerste 28 weken alweer 14 (!) kilo aangekomen. (Tijdens mijn vorige zwangerschap in totaal 35 kilo en dat wil ik echt niet meer.) Eigenlijk had ik van tevoren bedacht dat ik niet meer dan 20 kilo aan wilde komen, maar daar ga ik op deze manier wel overheen. De reden daarvoor is dat ik dus moeilijk dingen kan laten staan. Ik heb gewoon echt meer honger. Maar daarnaast weet ik, dat als ik nu ineens gezonder ga eten, ik wel af ga vallen. En ik heb altijd begrepen dat dat slecht is voor de baby.

Ik heb dan ook een paar vraagjes:
    - is het slecht voor de baby als ik vanaf nu beter op de lijn ga letten en daardoor afval? Ik zal zeker gezond blijven eten (gewoon 4-5 boterhammen tussen de middag en 's avonds een stevig bord eten, anders heb ik namelijk ook honger), maar dan nog weet ik dat ik wel een paar kilo zal verliezen. Ik kom namelijk echt aan door het snoepen. En dat moet ik gewoon niet meer doen. Het liefst zou ik gewoon een tijdje stilstaan in gewicht, maar dan val ik natuurlijk eigenlijk nog af, want dan komt de baby dus aan, maar weeg ik wel minder. De vraag is of dat slecht is of niet?
    - hebben jullie tips voor gezonde tussendoortjes die goed vullen? Ik merk dat ik heel vaak trek heb in koolhydraten, of iets anders waardoor ik 'vol' kom te zitten. Probleem is alleen dat dat verslavend werkt, waardoor ik maar door blijf eten.

Nou, sorry voor het lange bericht. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

het is prima om te stoppen met snoepen. Als dat lastig is voor je dan neem je 1 of 2 keer per dag iets lekkers.
    Veel brood is prima en veel avondeten ook, dan zit je inderdaad goed vol.
    Tussendoor een krentenbol, een dikke plak ontbijtkoek een bakje yoghurt met fruit of eens een keer een liga. Dat helpt allemaal! Avocado, druiven, banaan en mango, dat is ook fruit waar je van "vol"gaat zitten dus dat kun je ook prima nemen. Als je nu wat af zou vallen door te stoppen met snoepen is dat niet erg, zeker niet als het om een paar kilo gaat. Maar echt je best doen om af te vallen moet je niet doen!
    Voor meer tips kijk eens op Homepage | Voedingscentrum

Mirjam

3. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Dankjewel Mirjam! Dat is precies wat ik wilde weten!

Ik ga gewoon gezond eten, en als ik wat afval fijn, zo niet, ook goed.

Deel Deze Pagina