Berekening van de zwangerschapsuitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door marjanna, 16 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjanna

marjanna Lid

4 mrt 2009
    23
    0
    0
    Ivm zwangerschaps verlof van een collega, werk ik tijdelijk dubbele uren. Als zij terug komt van verlof, ga ik terug na mijn oorspronkelijke uren. Dan moet ik nog 2 maanden weken voordat ik met zwangerschaps verlof ga.
    Heb ik het goed gelezen dat er gekeken word na laatste loonperiode vóór mijn verlof???
    Dat zou echt zuur zijn.

Alvast bedankt

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Marjanna,

Je wilt weten over welke periode de zwangerschapsuitkering wordt berekend.

Het klopt inderdaad dat de zwangerschapsuitkering wordt berekend over de laatste volledige inkomensperiode van één maand of vier weken.

Ik begrijp best wanneer je momenteel dubbele uren werkt dat het zuur is dat deze niet worden meegenomen in de berekening.

Actuele informatie over de zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je nog een fijne zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Keja
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. marjanna

marjanna Lid

4 mrt 2009
    23
    0
    0
    Bedankt voor u antwoord!!!

Het is inderdaad heel erg zuur!! En als ik nou eerder mijn vakantie inzet? Maakt dat wat uit? Wordt er gekeken naar de gewerkte uren die maand/periode met evt ingezette plus en vakantieuren? Dan heb ik in totaal meer uurtjes...Of kijken ze alleen naar wat ik echt heb gewerkT.

Beetje vaag dat ze de laatste volledige periode pakken. Met WW kijken ze wel naar de afgelopen maanden. Ik voel me nu verplicht om dan voor mijn verlof meer te gaan werken.
    Andere optie is ziek melden, maar dat zit niet in me....!

alvast bedankt....!

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Marjanna,

De dagloonregels voor de WW en de WAZO verschillen inderdaad. In jouw situatie heeft dit een nadelig effect. Maar het kan ook voordelig uitwerken. Of het vaag is, daar kan ik geen verdere uitspraken over doen; UWV is verantwoordelijk voor de uitvoering van wetgeving, maar maakt deze wetgeving niet.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. marjanna

marjanna Lid

4 mrt 2009
    23
    0
    0
    Nee, dat begrijp ik....
    Graag wil ik nog wel weten of het in mijn voordeel is om mijn nu alvast mijn plusuren op te sparen. En dat ik die plusuren pas ga inzetten in de laatse loon periode voor mijn zwangerschapsverlof.
    Ik werk nu namelijk half jaar best veel namelijke dubbele, zonder dat mijn contract is aangepast. Dus alles wat ik boven mijn contracturen werk is extra.
    Dus slim zou zijn die uurtjes te bewaren en in te zetten in de periode voor ik met verlof ga....

Of zie ik het verkeerd?
    Ik zie uit naar uw antwoord!!

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Marjanna,

Nee, dat is niet mogelijk. Bijzondere loonelementen hebben wel een SV-loonverhogend effect, maar leiden niet tot een hoger dagloon. We kijken voor het dagloon namelijk alleen naar het loon over de gewone gewerkte uren.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina