Hoeveel uur kraamzorg

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door zogelukkig, 17 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoi,

Ik heb een vraagje over hoeveel uur kraamzorg je krijgt als er geen complicaties zijn en geen andere kinderen in het gezin.

Ik las in een folder dat het minimum is: 3 uur per dag x 8 dagen, klopt dit?

(Heb de vraag 2 dagen geleden ook aan de kraamverpleegkundige gesteld, maar geen reactie en wij willen graag de vakantiedagen van mijn man in gaan plannen).

2. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    Ik krijg in totaal 49 uur, maar als ik geen borstvoeding zou gaan geven zou ik minder krijgen. hoe dit ingedeeld wordt in dagen weet ik eigenlijk niet, wel de dag van de bevalling 8 uur en de dag daarna 8 uur.
    anders bel je ze toch gewoon even op?

3. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    8x 3 uur is het minimale!

49 uur is zo'n beetje waar ze van uitgaan.

4. zogelukkig

Ohw, dat valt weer mee!

Ik zal wsl in het ziekenhuis bevallen (geen medische indicatie overigens) en ik wil heel graag borstvoeding gaan geven.

Tsja, ik vind het zo stom om te bellen, ben pas halverwege mei uitgerekend!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als je in het ziekenhuis bevalt en daar nog wat langer blijft, worden die dagen wel afgetrokken van je uren kraamzorg. Zeg dus dta je recht zou hebben op 49 uur, dan heb je 8 dagen lang 6 uur per dag kraamzorg. Lig je de dag van de bevalling en de volgende dag in het ziekenhuis, dan gaat er dus 1 dag vanaf (bevalling zelf telt bij mijn weten nog niet mee in die uren).

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

O, en by the way: afhankelijk van hoe je verzekerd bent, moet je nog een eigen bijdrage betalen per uur kraamzorg, dus kijk dat ff na in je verzkeringspapieren. Je kunt namelijk op eigen initiatief ook minder uren afnemen als het geld een probleem zou vormen, (die 3 uur per dag krijg je sowieso als zorg voor je kindje).

7. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Je hebt standaard recht op 49 uur. Als je vooraf zegt geen BV te gaan geven wordt je 5 uur gekort. Besluit je na de bevalling toch BV te gaan geven dan krijg je die 5 uur er weer bij.

Je bevalling in het ziekenhuis kost je 8 uur kraamzorg. Iedere dag die je langer in het ziekenhuis blijft ook.

Tijdens je kraamperiode kan het zijn dat b.v. de voeding niet goed loopt. Dan kun je ter plekke extra uren krijgen.

De 3 uur per dag die als minimum wordt genoemd moet je verplicht aangeboden krijgen. Als het erg druk is en er is een tekort aan kraamhulpen krijg je vaak minder dan de afgesproken 49 uur maar minimaal dus 24 uur. Meestal geldt dit alleen in de zomerperiode.

8. zogelukkig

8 uur per dag lijkt mij eerlijk gezegd wel lekkerder.

Manlief gaat dus vrij nemen, maar hij wil de kraamhulp niet voor de voeten lopen en wsl doet zij toch andere dingen dan hij (helpen met aanleggen, hechtingen controleren etc. zie ik hem nog niet doen ;) ).

Ik vraag me dus af of het wel wijs is als hij de eerste week al vrij neemt, maar als ze daarentegen "slechts" 3 uur per dag komt, is het natuurlijk wel weer fijn.
    Helaas kan hij met zijn baan niet dan pas zijn vakantie aanvragen.

9. Karien

Karien Actief lid

16 sep 2008
    136
    0
    0
    Pedagogisch begeleidster
    Wij hebben ervoor gekozen voor wijkhulp. Kraamverzorgster die alleen in de ochtend even langs komt en in de avond.

De rest van de tijd is mijn moeder hier of mijn schoonmoeder:)
    Vind dat veel prettiger dan de hele dagen een vreemde in me huis.

En mijn moeder heeft dit al vaker gedaan, erg fijn idee kan me er nu al op verheugen.

10. mimi1981

mimi1981 Fanatiek lid

10 okt 2007
    3.285
    0
    0
    je kan het toch altijd even navragen hoor. Bij de meeste moet je jezelf ook voor de 12/13 weken aanmelden voor kraamzorg

11. zogelukkig

Wow, zo vroeg al? Ik zal maandag eens bellen dan.

Wat zijn jullie ervaringen met kraamhulp? Ik las een vreselijk stuk in een of ander zwangerblad dat ik van de vk kreeg!

Ik heb het liefst een rustige oude dame of ben ik nu heel erg? :( Ik hoef echt geen kind waarvan ik theoretisch de moeder zou kunnen zijn...

12. mimi1981

mimi1981 Fanatiek lid

10 okt 2007
    3.285
    0
    0
    Ik had een hele leive kraamhulp. Later bleek dat haar zoontje bij mijn dochter in de klas kwam. Ze was zwanger toen ze bij mij kraamde.

Mijn zus had geen leuke vond ze. Was een oudere dame die ze alles moest vertellen wat ze nu moest gaan doen. Hmmmmz is dat niet andersom.
    Ze heeft gewoon gebeld en verteld wat er was en dat ze een andere wilde. Ze doen echt niet moeilijk hoor jekan zo een andere krijgen.

Zou je een oudere dame willen of niet wat je al vertelde kan je dat gewoon aangeven dan zullen ze er rekening mee houden als ze mensen genoeg hebben.

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    49 uur bv
    45 uur fv

Ik had ook 45 uur

14. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Nou, ik heb juist enorm goede ervaringen met 'een kind'. Meisje was 20 en nog niet zo lang bezig als kraamverzorgster, maar wat was ze goed! Deed echt alles, ik weet nog niet hoe ze het voor elkaar kreeg in een dag. Badkamer, wc, woonkamer schoonhouden, visite verzorgen, controles bij mij doen, dochter verzorgen wanneer wij lagen te rusten, wassen, strijken, eten klaarmaken, helpen met badderen, borstvoeding (zonder haar had ik het zelf veel eerder opgegeven) enz. Van mij mag ze een evt. volgende keer weer komen!

(Wij moesten trouwens ook vooraf de vakantie van m'n man regelen. Hij nam 2 weken vakantie, twee weken na de uitgerekende datum. Het was een gok, maar ja, je moet wat. Het beste scenario gebeurde: dochterlief werd op de uitgerekende datum geboren, dus eerst een week kraamzorg, daarna een week bijkomen en toen lekker 2 weken vakantie. Na de bevalling had manlief 4,5 dag vrij volgens z'n CAO. De uren die hij toen nog wel ingepland stond, heeft hij alsnog vrij genomen, dus hij was wel de hele kraamweek thuis. Achteraf gezien toch wel erg lekker.)

Ik kreeg 49 uur + 20 uur uit m'n aanvullende verzekering. Het kraamzorgbureau waar ik m'n kraamzorg geregeld had, kon deze uren ook bieden in de vakantietijd, was wel erg luxe. Uiteindelijk 53 uur gehad wegens ziekenhuisbevalling, een vrije middag van de KV (wegens bruiloft) en gewoon dat 't genoeg was.

15. zogelukkig

Ach tuurlijk ligt het niet aan de leeftijd en kan een jonkie ook goed zijn. Maar in dat blad stond echt een horrorverhaal over ene 17-jarig pukkelige kraamhulp! 17? Help, ik word 40!
    Ik ben ook aanvullend verzekerd, ik zal eens nakijken of ik ook extra uren krijg.

16. mimi1981

mimi1981 Fanatiek lid

10 okt 2007
    3.285
    0
    0
    Ja maar 17 is ook te jong nog hoor. Ze moeten minimaal 18 zijn willen ze alleen mogen werken. Zover ik weet moet er dan verplicht een kraamhulp bij die volwassen is. (ouder dan 18)

17. wendy1983

wendy1983 VIP lid

27 sep 2007
    12.511
    0
    0
    Ik ga ook borstvoeding geven en wij krijgen de 49 uur

18. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Sommige verzekeringen bieden 20 uur extra kraamzorg, zonder dat daar een indicatie voor hoeft te zijn. En voor de uren die je daarvan niet opmaakt, kun je een vergoeding declareren.

19. Mickey18

Mickey18 Actief lid

4 mrt 2008
    149
    0
    0
    ik krijg ook 49 uur, maar idd vanwege ziekenhuisbevalling gaat er 8 uur af. Het precieze aantal uren krijgt mijn man te horen als hij de kraamzorg opbelt om te vertellen dat ons kindje is geboren, dan pas kunnen ze zeggen hoevel het wordt.

20. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Had jij dan een speciale indicatie? Ik heb namelijk ook een aanvullende verzekering met 20 uur extra kraamhulp, maar mij vertelden ze dat je die alleen krijgt als daar een indicatie voor is.

Deel Deze Pagina