Hormoontherapie bij overgangsklachten, bijwerkingen?

Discussion in 'De lounge' started by MamavanLieverd, Feb 1, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Ik ben uiteraard van plan om naar de huisarts te gaan, maar ik vroeg me af of hier vrouwen zitten, die nare bijwerkingen van de pil krijgen en toch baat hebben bij hormoontherapie tijdens de overgang? Ik word van de pil heel erg misselijk en ik krijg er een naar gejaagd gevoel van. Ik heb nu een mirena en ook daar krijg ik dat gejaagde gevoel van, maar veel minder en ik word er niet misselijk van (ik geloof dat je misselijk wordt van oestragenen, dat gejaagde gevoel is waarschijnlijk van de progesteron, aangezien ik dat ook bij de mirena heb).

Nu zijn mijn overgangsklachten best irritant, ik slaap heel erg slecht en mijn hoofd voelt alsof er watten inzitten (vergelijkbaar met zwangerschapsdementie). Een vriendin heeft bij dezelfde klachten veel baat bij hormoonbehandeling, maar zij had ook nooit bijwerkingen van de pil.

2. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Ik heb estradiolpleisters en heb geen bijwerkingen. Van de overgangssymtomen werd ik helemaal gek! Na een week pleisters had ik mijn leven weer terug.

Ik was wel van de ene op de andere dag heftig in de overgang, bij mij was alles weggehaald: eierstokken, eileiders, baarmoeder. Dus ik had geen hormonen zelf meer.

MamavanLieverd likes this.
  3. Kramertje

Kramertje VIP lid

Apr 4, 2019
    7,270
    5,870
    113
    Female
    Volgensmij krijg je bij hormoonbehandeling progesteron om te smeren of pleisters en ook iets van oestrogeen. Dus dan heb je hetzelfde als wat in de pil/spiraal zit. Wellicht zijn er ook nog andere methodes hoor dat weet ik zo niet.

4. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Ik zou dit echt even navragen bij huisarts. Want wellicht ben je misselijk van een hulpstof oid. Het is nml wel een lichaamseigen hormoon.

En dat gejaagde kan in theorie ook van vanalles komen. Ik heb dat bijvoorbeeld van mijzelf al ,ook hoge hartslag en dat met of zonder anticonceptie. Helemaal door de molen geweest maar hoort dus "gewoon" bij mij. Ben ik ziek oid is het nog heftiger.

Zeg niet dat het bij jou ook zo is maar zou zonde zijn als je zoveel overgangsklachten blijft houden als de oorzaak elders zou liggen.

5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Ja, ik denk ook dat ik sowieso de hormoontherapie wel wil proberen. Er is een nieuw medicijn op de markt wat niet op basis van hormonen is, veoza en ik weet dus niet of dat een betere optie is. Maar dat is specifiek voor opvliegers en hoewel ik die wel heb, zijn ze niet zo hevig en denk ik niet dat dat het slechte slapen veroorzaakt (maar ik weet het niet zeker). Het slechte slapen herken ik van wanneer ik PMS heb en hormoontherapie gaat daarom waarschijnlijk daar wel bij helpen.
    Ik was vooral op zoek naar positieve ervaringsverhalen, dat maakt de stap om het te proberen wat kleiner, sinds ik HG heb gehad tijdens de zwangerschap van mijn dochter, zie ik erg op tegen eventuele misselijkheid.

6. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    O ja dan kan ik de angst voor misselijkheid wel begrijpen! Hopelijk hoor je nog positieve verhalen terug!

Share This Page