Hooikoorts 12 jarig ervaringen ?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mybrand2018, 4 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Hai vanwege aanhoudende klachten zoals heel lang hoesten benauwd worden met buitengymmen zijn wij maandag bij de huisarts geweest om bloed te prikken op allergieën

Nu kwam er uit op alle graspollen allergisch maar vanwege de langdurige hoest en astma in de familie vond ze het nodig toch door de kinderarts gecontroleerd te worden

En ook de longfunctie test eventueel te doen

Donderdag staat de afspraak bij de kinderarts want de astma arts had een langere wachtperiode

Nu loopt mij jongste bij de astma verpleegkundige en heeft 2 onderhoudspufjes en zonodig salbutamol maar hij is 4 jaar en te jong voor de longfunctie test

Wat kan ik verwachten ?
    Iemand ervaringen ook hoe het is voor mijn zoontje nu heb totaal geen idee

En is het normaal dat het op oudere leeftijd naar buiten komt

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.652
    27.302
    113
    Vrouw
    Ja is normaal :) hooikoorts komt zelden onder de 5-6 jaar voor zei mijn kinderarts (wel tekenen dat ze er mogelijk later last van kunnen krijgen door bv eczeem). Je moet voor inhalatie allergie een bepaalde drempel overgaan, dat het lijf pas na aardig wat jaren ineens onnodig heftig in de afweer gaat op niet bedreigende dingen. Voor de 1 is dit met 6 jaar, voor weer een ander na hun 60e.

Hij zal vast prikken op zijn onderarm (heb ik toevallig vandaag ook weer gehad, kreeg dat ook als kind al) waarbij ze druppels op de huid doen en dan met een lancet het in de huid prikken. Dan heb je ook heel specifiek en binnen 15 minuten al een beeld wat precies reactie op roept en hoe erg.

3. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Bedankt voor je reactie

Dat ken ik niet
    De dokter had gezegd een longfunctie test ? Heb je daar ervaring mee

Zal het donderdag natuurlijk wel allemaal horen

Maar vind fijn als van te voren al wat informatie heb

4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.652
    27.302
    113
    Vrouw
    Ja, vanaf mijn 6e bijna jaarlijks gehad (vorig jaar laatste keer, volgend jaar vast weer). Hij krijgt een knijper op zijn neus en moet dan via snorkel mondstuk ademen. De verpleegkundige zegt dan wanneer hij hard in moet ademen tot zijn longen vol zijn en wanneer hij weer heel hard uit moet blazen tot hij niet meer kan. En dan weer rustig door het mondstuk ademen. dat 2 of 3 keer. Op een scherm kan je meekijken. Soms hebben ze voor kinderen een kaarsje op het scherm die ze uit moeten blazen. Maar dat hapert nog wel. Je zit ook gelijk de prestaties :) dus dat is wel fijn.

Stap verder is de longfunctie provocatie test, dan moet je eerst histamine inhaleren en dan de longtest doen. Maar dat is vaak voor later een vervolgonderzoek indien nodig.

5. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Dat je gelijk de uitslag heb is wel fijn

Ik heb al het idee dat ik te lang gewacht hebt hij hoest al tijdje namelijk

Waardoor ik nu echt een soort schuldgevoel heb

Ik dacht vast gewoon een griepje virus heb 4 kinderen dus hebben allemaal wel is wat

Maar doordat die met gym ineens zei mama ik kreeg geen lucht op het gras was dat ben ik toch maar naar de huisarts gegaan

6. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.652
    27.302
    113
    Vrouw
    Niet schuldig voelen :) is ook moeilijk verschil tussen verkoudheid en allergie. Helemaal als meerdere kinderen verkouden zijn. Verkoudheid kan ook lang duren immers. Het is een vervelende allergie, maar goed te behandelen :)

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.174
    35.839
    113
    Hier hetzelfde, mijn 11 jarige begon ook dit voorjaar met klachten als verkoudheid, zere ogen, benauwdheid. Heb zelf heel veel allergieën en hooikoorts, dus verbaasde mij niet. Wij wachten nog op uitslag van het bloedonderzoek. Dat duurde bij mij ook wel 4 week pff.

8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.652
    27.302
    113
    Vrouw
    Zo lang! Wij kregen het 3 dagen later al te horen van de kinderarts en ondanks dat kind geen allergie heeft in z'n bloed (maar is met 3 ook eigenlijk te jong), behandelen we wel de allergie als hij een reactie krijgt aangezien het medicijn geen kwaad kan.

Priktest op de huid is niet heel leuk, maar kon iig wel binnen 15 minuten al precies zien waarvoor ik wel en niet allergisch ben. Maar goed, bij een 3 jarige doen ze dat niet.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.174
    35.839
    113
    Ja duurt erg lang, maar dat komt waarschijnlijk doordat er ook voedselallergien zijn getest en dat schijnt langer te duren.

10. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Bij ons 2 dagen gewoon algemene allergie test bij de dokter

Mijn jongste is ook 4 en die is wel geprikt en positief op meerdere dingen graspol huisstofmijt en andere dingen

Deel Deze Pagina