Overweging speciaal onderwijs ervaring gezocht

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door 1982Justme, 10 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

Hoi, onze dochter van 9 zit in groep 5. Haar resultaten zijn mooi gemiddeld en rekenen zelfs bovengemiddeld.
    En toch twijfel ik om haar naar speciaal onderwijs te laten gaan.
    Zij heeft namelijk een paar maanden geleden een aantal diagnoses gekregen waarover ik ivm privacy niet te veel wil over uitwijden maar ze moet heel hard werken om deze resultaten te hebben. Daarbij krijgt ze haar werk 9 van de 10x niet af wat haar enorm frustreerd en heeft ze eigenlijk meer begeleiding nodig om het overzicht te houden.

Ik ben op zoek naar mensen die iets in mijn verhaal herkennen en de keuze speciaal onderwijs WEL of NIET gemaakt hebben en of jullie daar achteraf blij mee waren.

Bedankt alvast!

2. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Wij hebben daar geen keuze in hoeven maken omdat dochter überhaupt niet naar regulier onderwijs kon, maar ik wil je in ieder geval meegeven dat het tegenwoordig niet zo makkelijk is om een plaatsing op SO te krijgen.

Zijn jullie al in overleg met school over de extra begeleiding die ze nodig heeft?

3. 1982Justme

Hoi
    Dankje voor je reactie. Ze heeft wel een indicatie op naar so te kunnen.
    Ja er zijn voor haar al heel wat aanpassing gedaan maar nog lukt het nog niet goed allemaal en ook al zegt ze het fijn te vinden op school (en is ook soms te zien) we zien ook dagelijks anders... veel frustratie, veel huilen, te grote groep..

4. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ah ok, duidelijk. Fijn dat jullie de indicatie in ieder geval al hebben. Succes met het maken van een keuze.

Ik denk dat voor beide opties iets te zeggen is. Wat ik als nadelen van SO ervaar:
    - lange dagen, dochter vertrekt al om 07.30 uur met de bus
    - moeilijker om af te spreken met vriendinnen, want niemand woont bij ons in de stad
    - minder face-to-face contact met leerkrachten omdat je als ouder minder op school komt (omdat ze dus met de bus gaat, alhoewel we haar nu wel ophalen in de middag)

5. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Mijn ouders stonden vroeger voor de keuze speciaal basisonderwijs ja of nee voor mij.
    Ivm faalangst.

Fantastische keuze was dat. Hele prettige school.
    Achteraf scoorde ik ook veel hoger dan leerlingen die ik kon van mijn eerste school.

Hun in 1.1 en ik 1.5.

6. 1982Justme

Wat betekent die laatste zin?

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ga eens kijken op de school of scholen die in aanmerking komen. Liefst onder schooltijd om de sfeer te proeven. Vraag op welke wijze hun begeleiding anders is dan in het reguliere onderwijs. Kleinere klassen? Meer begeleiders? Individuele programma's of voor de hele klas hetzelfde, maar in een rustiger tempo. Wat bieden zij?
    Durf ook gerust te vragen hoe stabiel het team is. Zijn er de laatste jaren wisselingen geweest en waarom? Hoeveel invallers zijn er op dit moment?

Er zijn fantastisch SBO scholen, dat gun je ieder kind. Er zijn ook scholen waar het gewoon niet goed is. Toevallig werken nu twee kennissen van mij als invaller op een school van de tweede categorie. Naast hun zijn er nog drie invallers... op een school met 10 klassen. En als ik de verhalen zo hoor gemiddeld 1 huilende juf per week. Die school zou ik op dit moment aan niemand aanraden. Terwijl ik ook op scholen voor SBO en SVO ben geweest waar de sfeer super was, het team heel betrokken en kinderen echt opbloeien.

Probeer daar dus achter te komen. Ga langs, vraag in je omgeving rond of er mensen zijn die daar misschien een (klein-)kind of neefje / nichtje hebben zitten. Of misschien wel mensen die er werken. Eén verhaal is maar één verhaal, dus het is fijn om meerdere ervaringen te horen en vooral ook zelf sfeer te gaan proeven.

8. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Dat ik door de goede begeleiding een hoger niveau had bereikt, dan leerlingen uit mijn "oude" klas (mijn eerste basisschool)

9. 1982Justme

Ja dat snap ik. Maar wat betekent die 1.1 en 1.5?

10. 1982Justme

Dankjewel voor je uitgebreide reactie zeg! Hier hebben er echt wat aan, heel fijn!

11. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik zie dat hierboven gesproken wordt over SBO. Maar gaat het om een overstap naar SBO (speciaal basisonderwijs) of SO (speciaal onderwijs)? SBO en SO is niet hetzelfde namelijk.

12. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Onze zoon van 8 (bijna 9) zit in groep 5 van het SBO (ik heb trouwens geen idee wat het verschil zou zijn tussen SBO en SO). Hij is daar in groep 4 begonnen met een inmiddels erg negatief zelfbeeld, de overtuiging dat alles wat fout gaat altijd aan hem ligt en met gigantische achterstanden. Hij heeft ADHD (toen nog niet gediagnosticeerd) en sinds kort weten we ook dat hij behoorlijk dyslectisch is (wat 50% van de kinderen met ADHD is, volgens de kinderarts)

Wat zijn wij blij dat we deze overstap hebben gemaakt! Hij is helemaal opgebloeid, alleen al door het feit dat hij geaccepteerd wordt zoals hij is, hij niet de enige is met een hapertje, de juf positieve aandacht voor hem heeft en hem niet afstraft voor dingen die hij niet kan of moeilijk vindt. Dit gebeurde op het reguliere onderwijs namelijk allemaal wel en wilde de juf hem eigenlijk niet meer in de klas hebben vanwege zijn drukte, onrust en impulsiviteit. Hij ging naar groep 4 op het SBO met een reken- en leesniveau van een kleuter. Er was daar alleen oog voor wat er mis ging, terwijl we hier bij alle gesprekken horen dat het zo`n lieve, zorgzame jongen is en dat ze van hem genieten. Dat had ik nog nooit gehoord... De onrust en woede-uitbarstingen die hij heeft worden heel rustig in goede banen geleid en er is geen mens die hem ervoor straft. Hij heeft een Time-Out kaartje in zijn jas- of broekzak zitten dat hij kan laten zien als hij voelt dat er een woede-uitbarsting aankomt en dan mag hij zonder iets te zeggen terug naar binnen of zich even terugtrekken.

De klassen zijn klein, er wordt veel positief bekrachtigd, met duidelijke regels. De eerste weken van het schooljaar worden de klassenregels op een positieve manier samen bedacht en ingeprent door beloningssystemen, die ongeveer rond de herfstvakantie niet meer nodig zijn omdat de regels er dan 'inzitten'. Er is ook veel aandacht voor groepsvorming: we horen bij elkaar, wij zijn elkaars vrienden, we helpen elkaar, iedereen mag meedoen etc.
    Er wordt veel gewerkt met pictogrammen, ook individueel (L. vond het moeilijk om te onthouden dat hij niet door de klas mag roepen, dus zit er een picto op zijn tafel geplakt met een plaatje van een kind met de vinger omhoog)

Ze werken groepsdoorbrekend, dus rekenen/spelling/begrijpend lezen, wordt op het eigen niveau in kleine groepjes gegeven. Kinderen blijven dus ook niet zitten maar gaan altijd over. Hij heeft inmiddels zijn achterstanden grotendeels ingehaald en is nu begonnen met dyslexiebehandelingen

Ik heb zelf niet de indruk dat ik minder contact met de leerkracht heb dan ik zou willen. Er wordt laagdrempelig over en weer gemaild en meegedacht (bijv. in het zoeken naar de juiste dosering medicatie, wat nogal wat voeten in de aarde had)

mosterd, famofthree en Madeliefke vinden dit leuk.
  13. 1982Justme

Bedankt voor jullie reacties, ik reageer straks even !

14. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Hier zoontje op speciaal onderwijs en zeer tevreden! Kundige docenten, goed meedenken, altijd mogelijkheden voor een gesprek en veel overleg.

Als je kind nu elke dag huilt zou ik zeker eens kijken bij verschillende scholen. Wij hebben toen 2 scholen in de buurt bezocht waarvan 1 niet fijn en 1 heel fijn (en daar zit hij nu). Dus rondleiding, ervaringen horen, sfeer proeven is erg belangrijk.
    (al is ervaringen horen wel een lastige, goede kennis heeft op dezelfde scholen gekeken en zij hebben precies omgekeerd gekozen. Het hangt heel er af van kind en wat kind nodig heeft)

Over het verschil SO en SBO:
    http://www.onderwijsconsument.nl/speciaal-onderwijs-en-speciaal-basisonderwijs-niet-hetzelfde/

15. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Hier ook vab elke dag huilen enorme frustratie naar rust en begrip van klasgenoten die ook een hoofd hebben wat anders werkt gegaan . Regulier -->sbo

16. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Zie bijgaande link voor de verschillen tussen SBO en SO

http://www.onderwijsconsument.nl/speciaal-onderwijs-en-speciaal-basisonderwijs-niet-hetzelfde/

Oh, spuit 11 zie ik. Iemand voor mij had deze link al geplaatst.

17. Winter30

Winter30 Niet meer actief

Onze zoon heeft autisme en we zijn op dit moment aan het zoeken naar een basisschool. Het advies was sbo, maar het voelt voor mij logischer om so te kiezen. Ik lees dus graag mee met tips.
    Heb helaas geen advies ts, maar wij hebben de komende tijd veel schoolbezichtigingen en dat zou ik je wel aanraden. Gewoon eens kijken en ervaren wat ze doen en sfeerproeven.

18. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Kun je daarin kiezen dan? Ik dacht dat meestal toch wel het avies gevolgd moest worden so is een zwaardere indicatie en dus duurder dacht ik

19. Winter30

Winter30 Niet meer actief

Op basis ban afgelopen maanden vooruitgang en nieuwe iq scores denken ze sbo. Maar als ze niet genoeg ervaring hebben met autisme dan wil ik hem echt naar een so.
    Bij een sbo hebben ze het over kenmerken van autisme en pddnos. Dat heeft onze zoon niet, het is veel heftiger. En er zijn leerlingen van het schooltje waar hij nu zit die ook sbo advies kregen en toch naar so zijn gegaan. Ze zijn bang dat hij heftig gedrag van sokinderen zal overnemen. Heb niet veel tijd om te reageren nu helaas, misschien is het een beetje onduidelijk zo.. hij zit op de rand wat advies betreft denk ik.

20. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.118
    1.823
    113
    So was hier gedrag en sbo leer problemen.

Dochter gaat naar so en er gaat een wereldje open.
    Geen straffen meer van 10 min op de gang.
    Geen time ouds thuis meer.
    Ze vald nu dan even terug daar waren we voor gewaarschuwd.
    Ze krijgt daarvoor ook geen ruimte nee is nee.
    Hier woon ik binen de 6 km zone dus 15 min fietsen.
    Ga gewoon even kijken.
    En schrik niet mocht je in gesprek gaan.
    Hier waren we gewaarschuwd dat kinderen rust nodig hebben maar dat een kind ook een drift aanval kan hebben of zelfs weg lopen.
    Maar de keren dat dit gezien werd door mij was er altijd een leerkracht in de buurt.
    Zelfde geld als ze op gehaald worden met de bus en het gaat niet omdat ze boos zijn dan wirden ze naar binnen gehaald en door de ouders gehaald.

Mocht je vragen hebbben stel ze of loer even onder mijn naam er staat ergens een mega verhaal.

famofthree vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina