Vandaag was het weer zover, de winterjassen wasdag. Helaas ben ik nogal vergeetachtig en bedacht me pas rond 4 uur dat die jassen nog gewassen moesten worden. Snel de machine aan gezet en toen ml thuiskwam waren ze net uit de wasmachine. Ik hoor een diepe zucht en vroeg hem wat er was. Blijkt dat hij vanavond een avondje weg wilde gaan met vrienden, en hij moest zijn winterjas hebben omdat hij op de fiets weggaat en dit zijn enige goede winterjas is. (hij heeft een reserve hoor maar dat is een "oud ding", en volgens hem kan hij zich daarmee niet vertonen ) Nu zit ie dus al vanaf 18:30 te mokken en mopperen dat die jas niet droog is. Komt ie net naar me toe met de vraag waarom ik zó vaak de jassen was, ik was ze namelijk 1 keer per 2 maanden en vaker als dat nodig is. Dat vind ie overdreven (zegt ie ook alleen nu omdat ie chaggo is, daarbuiten hoor ik hem er nooit over ). Hoe vaak wassen jullie niet-alledaagse dingen zoals winterjassen, gordijnen etc? De winterjassen gaan hier dus 1 keer per 2 maanden in de was of vaker indien nodig. Gordijnen was ik 1 keer per maand en beneden soms een keertje extra, hoezen van de bank minstens 1 keer per week aangezien we 3 katten hebben. Dekbedden en kussens gaan in de winter 1 keer per maand/1,5 maand in een bad met een beetje wasmiddel en vlekverwijderaar, in de zomer doe ik dat wat meer. Zeker mijn man zijn winterjas ruikt snel muf omdat hij hem overal neergooit, droog of nat. En dat vind ik smerig, ik moet ook naast hem lopen en dan steeds zo een muffe lucht ruiken, nee bedankt! Laat staan dat andere mensen het/hem ruiken Ik heb mezelf dit ook zo aangewend omdat ik nogal chaotisch ben en vergeetachtig. Het sluipt er bij mij makkelijk in dat ik de niet alledaagse klusjes vergeet en om die reden heb ik een schemaatje zodat ik bij kan houden wanneer het tijd is voor de extra dingen. Nou ben ik benieuwd of ik een mafkees ben met dit schema
Ik was ze voor gebruik. Ergens in oktober. En als ze de kast weer ingaan ivm de lente/zomer. Tussendoor alleen als het nodig is, omdat ze vies zijn.
Ik was mijn winterjassen alleen als ze vies zijn of stinken. Vaak nog wel voor de winter begint . Gordijnen twee keer per jaar. Eens in de twee maanden de jassen wassen zou ik ook chagrijnig van worden.
Van mij en mijn man: alleen als ze vies zijn, en dat is zelden of nooit. Het jasje van mijn zoontje is wat vaker vies, maar iedere 2 maanden redden we niet hoor. En dan was ik het ook alleen als ik zeker weet dat het jasje die dag niet aanhoeft. Anders komt het wel een weekje later, dat is ook geen ramp. Onze winterjassen ruiken eigenlijk nooit muf. Als ze nat zijn, worden ze goed uit elkaar gehangen om te drogen. Gordijnen was ik ook nooit. Daar worden ze niet mooier van, en er wordt hier niet in huis gerookt. In de keuken hebben we geen gordijnen. Gordijnen in de slaapkamer worden toch ook niet vies?
ik was die van mezelf 1 x voor de winter, en na de winter misschien nog een keer. die van de kinderen moeten wat vaker, omdat ze vaak onder de modder thuis komen, maar dan zorg ik er ook voor dat ze altijd 2 winterjassen hebben. dus ze kunnen altijd naar buiten als er 1 vies is haha.
Hah, niet. Die van mij mag de wasmachine niet in, dus dan moet die naar de stomerij en daar denk ik eigenlijk nooit aan.
Winterjassen was ik zo min mogelijk. Ik denk max 2x per jaar. Gordijnen was ik 4x per jaar omdat de hulp daar gelukkig van wordt
persoonlijk vind ik dat je alles veel wast winterjassen maar 1-2x in het seizoen dat hij gebruikt is. eigenlijk alleen als hij gaat stinken of vies is. hij gaat iig schoon de kast in als hij niet meer gebruikt word. jassen van de kids wat vaker. soms eens in de 2 weken maar dan zijn ze ook echt zwart van de blubber. gordijnen: 1x in het jaar of zo. maar deze hangen er alweer 2 jaar en zijn nog niet in de was geweest. ze stinken niet, zijn niet vies en er word hier niet gerookt. kussens/dekens op bank: 1x in de maand. dekbedden/kussens: 1 hooguit 2x per jaar. zie het nut er niet zo van in om kussens vaker te wassen er zitten hier 2 hoezen om heen en ding is hagelwit. geen gele zweetkringen of zo
Als de winter begint en als de winter voorbij is. 2 keer dus sowieso. Tussendoor alleen als ze vies zijn of erg stinken (bijv een keer een heel rokerig feest gehad en bier erover gehad dan was ik ze zeker al doe ik dan meestal een oude jas aan) Hmm mijn nieuwe winterjas ook eens kijken of ik die wel kan wassen. Die is nog niet gewassen door de stof. Denk dat ik die moet stomen. Jasje van mijn zoontje wat vaker. Gordijnen 2 keer per jaar. Kussens van de bank uh twee keer per jaar ofzo. Nu net een nieuwe bank dus deze nog niet. Is ook bewerkt dus werd mij ook afgeraden. Dekbedden en kussens...1 x per jaar (bed wel één keer per week haha) Was je je gordijnen elke maand joh? Dat vind ik echt wel veel!! Heb ik nog nooit gehoord en ik heb echt zware poetsvrouwen tussen mijn vriendinnen
Nou, jij wast wel vaak ja en veel ook. Winterjassen was ik 1 keer midden in de winter en 1 keer aan het einde van het seizoen voor ze de kast weer ingaan. Alleen de werkjas van mijn man was ik vaker, maar die gooit hij zelf in de was. Gordijnen was ik nooit. Waar moeten die vies van worden? Dekbedden was ik 1 keer per jaar, bij de wisselingen van winter naar zomerdekbedden en andersom. Kussens; onze kussens kunnen niet gewassen worden (zijn van een soort traagschuim), kussens van de kinderen heel soms, meestal nadat ze eroverheen hebben gespuugd ofzo . Kussenhoezen op de bank ook alleen als er een vlek op zit, want waar zouden die vies van moeten worden? We hebben geen huisdieren, er wordt niet gerookt..
Wat was jij vaak en veel Hier gaat de jas voor gebruik in de winter in de was en bij het opbergen op zolder. Tussendoor alleen als die echt vies is of muf ruikt, maar dat is tussendoor vaak maar 1 of 2 keer? Jassen van de jongens gaan misschien iets vaker in de was, maar zelfs dan redden we om de 2 maanden niet hoor.
Die van mijn man en mijzelf meestal enkel aan het eind van het seizoen, voordat ze de kast weer in gaan. Een heel enkele keer is het tussendoor nodig. Die van de kids als het nodig is. Voor de kinderen heb ik twee winterjassen altijd. 1 goeie en een extra reserve, voor als de andere natgeregend is of in de was moet.
En even concreet antwoord op je vraag: ik vind dat je alles wel heel vaak wast. Een schema klinkt mij wel een beetje neurotisch in de oren. Gewoon kijken wanneer het nodig is, moet voldoende zijn toch? En de jas van je man kun je ook gewoon even luchten of insprayen als die vies ruikt? Elke maand de gordijnen.... poeh, wat een werk haal je je op de hals. Net als de bankhoezen: is het niet voldoende om die met een harenborstel af te nemen?
Jeetje wat was jij veel!! Daar zou ik ook strontchagrijnig van worden! Heb je smetvrees of zo...my god!
Hier precies hetzelfde! Wij gebruiken een molton en een gewone hoes/laken overheen. Ik zou gek worden als ik zoveel zou moeten wassen
Onze winterjassen durf ik niet te wassen qua binnenvoering. Dus die vervangen we elke 2 jaar (ongeveer). De kinderjassen was ik vaker maar niet op schema. Ik was wanneer iets vies is en niet wanneer we weer in een nieuwe maand zitten. Nu ik dit lees heb ik meteen gekeken waar een goede stomerij zit voor mijn winterjas!
Jep dit dus. Die van de oudste is nog niet in de was geweest, nog niet nodig. Even opfrissen doet soms ook al veel. Zo vaakmwassen schijnt ook helemaal niet goed te zijn, ivm warmteverlies. En ja sorry, maar vind je wel een beetje een mafkees met dat schema. Gordijnen was ik misschien eens per jaar.