moe door borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lara1978, 21 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

14 nov 2007
    614
    0
    0
    Ik ben steeds zo moe en ik vraag me af of dit komt door het geven van borstvoeding. Mijn kleine meid slaapt steeds beter 's nachts, ze komt nog wel iedere 3 á 4 uur maar slaapt daarna gewoon weer verder. Ik heb het idee redelijk uitgerust te zijn 's morgens maar toch blijf ik zo moe.

Nu hoorde ik laatst een vrouw vertellen dat ze bij haar 1e kindje steeds moe was toen ze bv gaf en toen ze hiermee stopte voelde ze zich direct beter. Nu ze een 2e kindje heeft is ze al veel eerder gestopt met bv omdat ze weer zo moe was.

Voor mij is het geen optie op te stoppen met bv maar ik vraag me af of het inderdaad zo is dat je moe kan zijn door het geven van bv. Hebben meer vrouwen hier last van en heeft iemand tips voor me?
    Ik eet en drink trouwens goed (en gezond) dus daar kan het niet aan liggen.

Alvast bedankt.

2. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Zo oud is je kindje nog niet dus je kan ook nog gewoon moe zijn van de zwangerschap-bevalling. Vaak meten ze na de bevalling nog een keer je HB, was dat goed?

Verder hoort het er denk ik ook gewoon bij... sinds ik kids heb ben ik nooit meer zo uitgerust dan voor die tijd. Ik kan wel eens een keertje uitslapen maar dan nog. Ik heb overigens ook nog minimaal 1 nachtvoeding en mn zoon is 15 mnd. Bij mn dochter ben ik na 10 mnd gestopt, zij sliep toen ookal een poos door maar merkte toen niks qua veranderingen ofzo.

3. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Borstvoeding geven vergt best een hoop energie van jezelf dat is wel waar.

Ik ben ook moe,maar heb dan ook bijna geen minuut voor mezelf(heb 4 kinderen),waarvan de jongste van 11 weken volledige BV krijgt

Ben 's avonds blij als ik na de laatste voeding mijn bedje in kan kruipen en dan hoop ik altijd maar dat iedereen een paar uur doorslaapt [-o<

Probeer gewoon als je kleine meid slaapt ook even een tukkie te doen.
    Bij mij doet een kwartier wegdommelen al wonderen ;)

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Bv an sich kost maar 500 calorien per dag extra, dus daar kan je niet moe van worden.
    Ik raad je een goede multivitamine aan bijv. Orthica prena fem ( speciaal voor zwangere/bv/mama's).
    Het zal niet zozeer de bv zijn als wel slaaptekort, de nieuwe thuissituatie, druk zijn met je kindje, die de moeheid veroorzaakt.

Mijn ervaring is dat met een week of 10-12 het een stuk beter gaat. Kom op nog even tanden op elkaar.

5. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    @Jingels: qua calorien heb je vast en zeker gelijk. Toch hoor ik heel veel om me heen dat stoppen met bv voor de moeder veel energie oplevert.
    Wat niet wil zeggen dat ik vind dat iemand maar moet stoppen. Maar wel dat vermoeidheid goed kan komen door bv.

6. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Het geen wat ik ervan weet, is dat als je borstvoeding geeft, dat je 2 soorten hormonen maakt, 1 daarvan maakt je rustig. Kijk anders eens op www.borstvoeding.com daar staat in de rode kolom een stukje over de oxytocine factor, ik denk in ieder geval dat het daar van komt :)

7. Emma2

Emma2 Fanatiek lid

22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Ik moet zeggen dat toen ik helaas heb moeten stoppen met de bv (vanwege medicijnen die ik slik en advies van artsen en de druk die de omgeving mij oplegde.....) ik nog nooit zo moe ben geweest. Ik had dus juist veel meer energie toen ik bv gaf. De eerste periode (enkele maanden) vond ik wel erg zwaar (vnl de nachtvoedingen), maar dat woog in het geheel niet op tegen het fijne van het kunnen geven van bv en het ontzettende gemak ervan. Ik heb vreselijke spijt dat ik ben gestopt en bij een volgende stop ik dan ook pas als ik en mijn kind daar aan toe zijn.
    Ik vond het bovendien veel meer werk om flesjes te steriliseren, poeder af te meten, water erbij te doen, checken of de temp nou wel juist is, eraan te moeten denken dat je dit allemaal meeneemt als je ergens naartoe gaat..... Dat kostte mij veel meer energie.....

Misschien leg ik een beetje teveel mijn frustraties in het voorgaande verhaal omdat ik het zo erg vind dat ik gestopt ben, maar de moeheid wordt echt steeds minder, dus ook ik denk dat het met name te maken heeft met die 3 marathons die je gelopen hebt (lees zwangerschap en bevalling).
    Het enige wat tegen die moeheid helpt is voorlopig (minstens 9 maanden) voldoende rust te nemen om je lichaam daarvan te laten herstellen.

Stoppen met bv helpt alleen als je het geven van bv al een drama vond en het je ontzettend veel moeite kost en er niet in gelooft.....(zie ik in mijn omgeving). Maar als je er plezier aan beleeft net als je baby, dan zou ik absoluut niet stoppen meid!

8. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    ff off-topic: wat goed dat je je verhaal hier vertelt emma2. Vind ik heel knap van je, en heel eerlijk.

Bij de 2e gaat het zeker lukken! Kom je lekker hier kletsen, wij helpen je wel hoor :thumup:

9. Emma2

Emma2 Fanatiek lid

22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Amsterdam
    Thanx Jingels! Ik mis het bv geven nog elke dag :cry: Toen ik net gestopt was trok Mick regelmatig mijn shirt omhoog, leunde voorover en begon te drinken maar er kwam natuurlijk niets meer uit, zo zielig!

Mijn schoonzusje is twee weken geleden bevallen van een tweeling en wil graag bv geven, maar die dacht: dat lukt nog wel om het na een paar weken op te starten..... Ze is niet begeleid vanuit het ziekenhuis en haar productie is nu (nog steeds) 0,0. Ik heb haar mijn dubbelzijdige electrische kolf geleend, maar ik vrees dat het niks meer wordt...jammer hoor, ze wilde het zo graag.

10. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Het is zo jammer dat het zo gaat, terwijl het misschien helemaal niet nodig was.
    Ik raad iedereen standaard een bv-cursus te volgen bij VBN of ziekenhuis, dan kom je al heel wat te weten.
    Ook borstvoeding.com is een prima site, waar alles wat je maar weten wil, aan bod komt.
    Ik hoor het wel heel vaak om mij heen, dat vrouwen graag beter voorbereid waren geweest, zodat er bij problemen, ze beter daarop in konden haken.

Heb je je schoonzusje al door verwezen naar een lk?
    Kolft ze iedere 2 uur? Er is nog niets verloren hoor!

11. Nemo

Nemo Niet meer actief

Geschreven door: Gonneke van Veldhuizen - Staas lactatiekundige, IBCLC

Met andere woorden: je wordt er niet moe van ;)

@Emma2: mischien moet jouw schoonzusje met een lk eens de mogelijkheid van Domperidon bespreken.

12. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Geschreven door: Gonneke van Veldhuizen - Staas lactatiekundige, IBCLC

Met andere woorden: je wordt er niet moe van ;)

13. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Pendrag: die processen die jij noemt worden verzorgd door Prolactine en Oxytocine. Maar die zorgen niet dat je moe wordt maar loom tijdens het voeden zodat je de rust neemt om rustig te voeden.
    Mischien inteperteren die moeders moe zijn door het lome gevoel.

14. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Wat lastig dat je nog zo moe bent!
    Ik denk zelf wel dat je energie inlevert omdat je borstvoeding geeft. 'Maar' 500 calorien per dag is niet, want ik vind het relatief veel ten opzichte van de 2000 calorien die je als vrouw nodig hebt op een dag. Zoveel energie kost het om de borstvoeding aan te maken. Ik merk het zelf ook hoor. Vorig jaar at ik 6 boterhammen op een dag, nu eet ik er 10!
    Je zegt dat je goed en gezond eet, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik denk zelf dat het een herstellen van zwangerschap, bevalling én het wennen aan het nieuwe leven is.
    Wat kan je eraan doen?
    Lekker een middagdutje doen als je dochtertje ook ligt te slapen. Op tijd je bed induiken. En multivitaminepreparaten slikken speciaal voor moeders die borstvoeding geven.

Voor mij is het trouwens een wisselwerking. Borstvoeding geeft mij ook energie, omdat Yara en ik er zo van genieten. Vooral na een lange dag werken, is het mijn moment van de dag om 's avonds heerlijk met haar op de bank te zitten. Lekker drinken aan de borst, knuffelen en giechelen! Dan kan ik er weer helemaal tegenaan!

15. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik denk eigenlijk dat het moe zijn idd vooral komt omdat je amper tijd krijgt om van de bevalling te herstellen en bij te komen. Zo'n baby wil meteen 24 uur per dag aandacht en eten... :) Dat is je lichaam niet gewend, en dat moet ook even hard werken om de boel op de rit te krijgen. En idd, het zijn maar 500 calorien, maar dat is toch 1/4 extra ten opzichte van normaal.

Als ik het vergelijk met flesvoeding geven, dan vond ik dat rustiger en minder vermoeiend in die zin dat je minder voedingen op een dag hebt. Dus ben je niet de hele tijd bezig met voeden... (let wel, dit is geen pleidooi om over te gaan op flesvoeding! niet doen hoor! ) Wat ik de eerste 2 weken eigenlijk wel gehad heb. Ook had ik kloven en dus pijn, wat ook erg vermoeiend is. Uiteindelijk ben ik na 6 weken gaan kolven om mijn tepels te ontlasten ,maar dat was de domste beslissing die ik ooit genomen heb.... :( met 10 weken zat Jelle volledig op flesvoeding om dat de voeding achteruit holde...

Maar goed, dat is offtopic.. :) Ik denk idd dat het na een week of 10 12 beter zal gaan, dan komt er wat meer ritme in, word je er zelf handiger in, en je leert erop slapen, zeg maar. Maar dat neemt niet weg dat het nu erg vervelend is. Ik kan je alleen maar aanraden om lekker de boel de boel te laten, andere mensen in te schakelen voor de huishoudelijke dingen, en lekker languit op de bank te gaan liggen (of in bed) en elk uurtje slaap dat je kunt krijgen mee te pikken... Succes!

16. Emma2

Emma2 Fanatiek lid

22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Amsterdam
    Off topic;
    @Jingels: heb haar aangeraden om elke 2 uren te kolven en om een LK in te schakelen, maar weet niet of ze dit al gedaan heeft. Ik wil haar ook niet teveel pushen, dus ik vind het best wel moeilijk om daar een middenweg in te vinden.... Denk jij dat het nog wel op te starten is? Na hoeveel tijd na de bevalling zou je dat nog kunnen doen of is dat per persoon verschillend?

@Nemo: Wat doet Domperidon?

Gr. Emma

17. Nemo

Nemo Niet meer actief

Domperdion is eigenlijk een middel tegen misselijkheid maar wordt in de bvwereld vaak gebruikt om meer melk te krijgen.
    En je schoonzus kan echt nog wel zelf voeden. Of ze de kindjes volledig kan voeden is mischien de vraag maar er moet zeker wel wat productie op gang kunnen komen.
    Het is zelfs zo dat vrouwen die nooit zelf een kindje gebaard/gevoed hebben en bijv. een kindje adopteren dat ze die (gedeeltelijk) kunnen voeden. Relacteren heet dat. Is niet makkelijk je moet veel investeren maar is zeker mogelijk.

18. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ik las vd week zelfs een artikel dat zelfs mannen BV kunnen geven :confused:

19. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Nathalie: daar heb ik idd ook wel eens van gehoord. Heb je dat artikel nog ? Of kunnen we het ergens online vinden ?

20. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland

Deel Deze Pagina