Ben jij opticien? Ik heb namelijk dat door wrijven in mijn ogen de lenzen los op mn oog gaan zitten. Bij elke knipper gaat de lens mee. Voor de hooikoorts periode zeg maar had ik er nooit last van. Of zou de lens niet meer goed op mijn oog kunnen zitten?
Klopt! De lens heeft een bepaalde ‘curve’ die overeenkomt met het voorste deel van je hoornvlies. (Het deel van je Iris en pupil). Als je gaat wrijven en hij komt van die plaats af dan knipper je de lens er of gemakkelijk uit of de lens gaat van zn plek (en kan dan verkeerd gaan zitten of vanzelf zijn plek weer vinden), Dus wrijven in je ogen kan altijd voor verschuivingen zorgen, ook als de ‘pasvorm’ van de lens goed is aangepast. Je kan als je een tijd niet bij de opticien ben geweest altijd een keer een controle laten doen om dat na te laten kijken. Helaas blijft wrijven en lenzen gewoon niet een goede combi haha.
Ik zie prima zonder hulpmiddelen. Een paar maanden geleden heb ik mijn ogen laten meten, omdat ik het gevoel had dat het wat minder werd. Maar toen zat ik zelfs nog boven 100% zicht. De ingreep viel me mee. De eerste uren en de dag erna voelen je ogen wat vervelend. Alsof er een zandkorrel in zit. En je mag dan dus absoluut niet wrijven. Sowieso moet je echt een aantal weken je ogen heel goed verzorgen. Verschillende druppels (ter voorkoming van ontsteking en om de ogen te bevochtigen. En 's nachts sliep ik met zeer a-seksuele kapjes om te voorkomen dat ik in mijn slaap toch in mijn ogen zou wrijven.) Wat ik ook echt kicken vond, was die eerste ochtend (en alle ochtenden daarna) wakker worden, hoofd opzij draaien en gewoon zien hoe laat het is. Fantastisch. Ook geen gedoe met zwemmen, geen regen of condens op je bril, niet meer aan lenzen moeten denken. Heerlijk! Het was zijn geld meer dan waard, alleen al om dat gemak. En inmiddels ben ik ook oud genoeg geworden om de koster terug verdiend te hebben dankzij besparing op lenzen en reservebrillen. Wat wel een nadeel(tje) is / was: ik ben gevoeliger geworden voor fel licht. Vooral in het begin veel last van. Dus in het donker autorijden heb ik een tijd zo'n hele bril gedragen, omdat ik anders te veel last had van het licht van de tegenliggers. Ook mijn nachtzicht is voor mijn gevoel iets minder geworden, maar blijkbaar was dat vroeger extreem goed. Schijnbaar zijn mijn pupillen 2 mm groter dan gebruikelijk, dus waren mijn pupillen zelfs met de (toen) beste lasertechniek iets groter dan het gebied dat ze konden behandelen.