Hooikoorts medicatie en zwanger worden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door onzewonders, 27 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minimuis

minimuis Fanatiek lid

17 aug 2007
    4.066
    5
    38
    Vrouw
    Ik zelf gebruik xyzal niet voor hooikoorts maar het kan hier wel voor gebruikt worden. Mijn gyn zegt dat dit geen kwaad kan en in de bijsluiter sta alleen dat je dit mag nemen in overleg met je arts. Ik ben zelf nu meer dan 18weken zwanger en heb het tot nu toe geslikt

2. Einneh

Einneh Fanatiek lid

2 mrt 2009
    4.581
    0
    0
    Friesland
    Dat heb ik hier ook liggen maar ik mag het van mijn huisarts niet slikken tijden de zwangerschap...
    leuk altijd die verschillende verhalen :cool:

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Zo, net anderhalf uur bezig geweest met een overzicht te maken van de bestaande hooikoortsmedicijnen, of ze mogen tijdens de zwangerschap en of ze vergoed worden door mijn verzekeraar...

Neem onderstaande lijst niet voor waar aan! Ik kan ook fouten maken! Check in elk geval op Apotheek.nl - Apotheek.nl: betrouwbare informatie over medicijnen en gezondheid EN bij de huisarts EN bij de apotheek!

De volgende medicijnen cq werkzame stoffen mogen WEL:
    Allerg-abak oogdruppels
    Allergo-comod neusspray
    Allergo-comod oogdruppels
    Beclometason neusspray
    Budesonide neusspray
    Cromoglicaat neusspray
    Cromoglicaat oogdruppels
    Cromoglicinezuur neusspray
    Cromoglicinezuur oogdruppels
    Lomusol neusspray
    Natriumcromoglicaat neusspray
    Natriumcromoglicaat oogdruppels
    Nedocromil oogdruppels
    Opticrom oogdruppels
    Rhinocort neusspray
    Tilavist oogdruppels

De volgende mogen wel, volgens de bijsluiter voor een aantal dagen, maar overleg met de huisarts bij langer gebruik:
    Allerfre tabletten
    Cetirizine tabletten
    Claritine tabletten
    Loratadine tabletten
    Prevalin neusspray
    Prevalin oogdruppels
    Prevalin allerstop tabletten
    Reactine tabletten
    Zyrtec tabletten

De volgende mogen volgens de bijsluiter ALLEEN in het eerste trimester:
    Clemastine
    Dexchloorfeniramine
    Dimetindeen
    Fenistil
    Mebhydroline
    Oxatomide
    Polaramine
    Tavegyl

De volgende worden afgeraden, voornamelijk omdat er nog te weinig over bekend is m.b.t. gevolgen voor het kind. Sommige huisartsen schrijven ze toch voor.
    Acrivastine
    Allergodil neusspray
    Allergodil oogdruppels
    Avamys
    Flixonase
    Flunisolide
    Fluticason
    Mometason
    Nasacort
    Nasonex
    Syntaris
    Triamcinolonacetonide neusspray

En de volgende medicijnen en werkzame stoffen worden afgeraden volgens de bijsluiter:
    Aerius
    Alk depot desensibilisatie-injectie
    Alk specific desensibilisatie-injectie
    Allergovit desensibilisatie-injectie
    Altriabak
    Alustal desensibilisatie-injectie
    Alutard desensibilisatie- injectie
    Artuvac desensibilisatie- injectie
    Avanz desensibilisatie- injectie
    Azelastine
    Cetirigen
    Cyproheptadine
    Dasselta
    Depot-hal fit desensibilisatie-injectie
    Desloratadine
    Ebastine
    Emadine
    Emedastine
    Fexofenadine
    Grazax
    Kestine
    Ketotifen
    Levocabastine
    Levocetirizine
    Livocab
    Mizolastine
    Mizollen
    Novo-helisen desensibilisatie-injectie
    Olopatadine
    Opatanol oogdruppels
    Oraclair desensibilisatie-tablet
    Oralgen pollen desensibilisatie-druppels
    Otrivin
    Periactin
    Pharmalgen desensibilisatie-injectie
    Pollinex desensibilisatie-injectie
    Purethal desensibilisatie-injectie
    Rupafin
    Rupatadine
    Semprex
    Slit one desensibilisatie-druppels
    Stp-free
    Sublivac best desensibilisatie-druppels
    Telfast
    Tinset
    Xyzal
    Zaditen

De enige groene die worden vergoed door mijn verzekeraar zijn. Beclometason en Budesonide. Morgen aan de huisarts vragen welke ik mag en dan gelijk halen, want ik word gek hier! :(

4. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Jeetje, wat heb jij een werk gehad aan het maken van dit lijstje zeg! Thanx!! Ik ga morgen de HA bellen wat hij mij voor kan schrijven.

Ik moet zeggen dat de Allerfre het aardig doet. Icm de inhalator heb ik weer wat lucht!:D

5. Aster14

Aster14 Fanatiek lid

9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Wauw, enorm bedankt voor deze lijst! Ik kom er nu namelijk achter dat ik 2 medicijnen eigenlijk niet zou moeten gebruiken. Ik gebruik Kestine tabletten, livocab oogdruppels en budesonide neusspray(jippie, die mag wel!!!! Ik zweer erbij..).
    Gaat leuk worden, want dit is de enige combinatie die werkt voor mij. Morgen de huisarts maar even bellen!

En hopen op bakken met regen de lente/zomer..

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ben blij dat ik jou (en anderen?) mee kan helpen, maar was toch al voor mezelf bezig. :)

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Verzoek bij de assistent gelegd. Die vraagt na bij de arts en belt me tussen 11 en 12 terug. Ben benieuwd...

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Yes, budesonide gehad. Hopen dat het werkt!
    Het is hier zojuist gaan regenen (maar alweer droog), maar heb nog steeds last van jeukende ogen...

9. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Heb ook elk jaar weer last van hooikoorts, ik heb vooral jeukende ogen, verschrikkelijk. En voel het weer opkomen sinds een paar dagen. :(

Toen met mn zwangerschap kreeg ik ook pilletjes nadat ik tig oogzalfjes/druppels had gebruikt die niet hielpen. Maar op de bijsluiter las ik dat ik ze alleen in overleg met huisarts mocht innemen tijdens een zwangerschap, weet de naam er niet meer van. Vond die tekst echt niet prettig, en heb toen besloten ze niet in te nemen. Heb toen oogdruppels gehad van een vriend die in afrika was geweest en die daar naar de apotheek moest en het gelijk voor mij vroeg en toen kreeg hij oogdruppels mee. Maar warempel die hielpen toch wel. Ze zijn volgens mij hier niet te krijgen, de naam is/was ; Drol. (ja gekke naam moest ook even lachen toen).

Nu zit ik weer met beginnende klachten en een kinderwens, ik ga toch maar langs de huisarts.

LadyXochi, super lijst, bedankt ga die gelijk uitprinten. :)

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Snap ik. Heb ik ook.
    Dat snap ik dan weet niet. Ik zou medicijnen uit het buitenland niet zomaar vertrouwen. Ik zou allereerst willen weten wat de werkzame stof daarvan is en daar meer info over inwinnen. Voor hetzelfde geld is daar geen gedegen onderzoek over geweest...

11. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Ja klopt wel wat je zegt ladyxochi. Ik ben daarom ook naar de apotheek hier geweest, en die hebben de bijsluiter doorgenomen. Ze hebben ook met de huisarts contact opgenomen, en omdat het in het frans was geschreven duurde het even, maar uiteindelijk mocht ik het gebruiken.

12. Aster14

Aster14 Fanatiek lid

9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Hee meiden,

Ik heb vandaag de huisarts gebruikt en ik mag al mijn medicijnen niet meer gebruiken!!!
    Ik gebruikte Kestine tabletten, Budesonide neusspray en Livocab oogdruppels.

Heb nu Chromoglicaat(?) voorgeschreven gekregen. Ben benieuwd aangezien mijn hooikoorts vrij heftig is!

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wat vreemd dat jij Budesonide niet meer mag gebruiken! Dat heb ik gisteren juist van de huisarts gekregen!

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Aja, dan is het in elk geval in goed overleg geweest met huisarts EN apotheek. Dat zou mij ook wat zekerder stellen ;)

15. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Ja, voor de zekerheid inderdaad toch even gevraagd of het wel mocht, helemaal i.v.m de zwangerschap. En toen ik groen licht kreeg, ben ik het gaan gebruiken.

Ps; ik had het misschien direct bij mn eerste bericht moeten vermelden dat ik bij de h.a navraag had gedaan over de druppels, sorry.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nee hoor, niks sorry :)

Deel Deze Pagina