Heej meiden, Ik heb regelmatig 's avonds na het eten dat ik misselijk en niet lekker wordt. Ik kan geen grote hoeveelheden eten, en ik zit snel vol, dus dat doe ik dan ook niet. Nu weet ik dat ik een lage bloeddruk heb, dus ik dacht dat dat de oorzaak was. Maar ik heb ook steeds meer een keiharde buik daarbij, alsof ie elk moment uit elkaar kan klappen, echt een naar gevoel. Daarbij heb ik dus iets wat inzit tussen krampen en misselijk zijn en ik voel me dan echt ziek. Die harde buik is constant, dus niet hard en weer zacht. Ik heb echt geen idee wat er nu aan de hand is. Kleine schopt nog goed, dus daar gaat het volgens mij gewoon goed mee. Herkent iemand dit? Alvast bedankt voor jullie info!
Een harde buik voelt inderdaad als een keiharde bol, bij mij trekt ie ook altijd een beetje in een rare vorm als ie hard is. Maar, over het algemeen is zo'n harde buik na 1-2 minuten echt wel weer over. Als je buik hard is helpt het ook meestal goed om even te gaan liggen en rustig adem te halen, dan voel je hem vaak weer zacht worden. Ik zou even bij je vk informeren!
Ik heb zelf ook continu een harde baarmoeder, bij mij is er gelijk een inwendige echo gemaakt en gecontroleerd op een verkorte baarmoedermond. Gelukkig was dit allemaal goed en had ik een lange baarmoedermond. En daarnaast is er weer gecontroleerd op een blaasontsteking, maar dit was het ook niet. Dus nou doen ze er niks mee. Gr. Carlien
Wat je omschrijft is idd een harde buiken. Je buik is dan 1 keiharde bol en met geen mogelijkheid in te drukken. Als je dit met enige regelmaat hebt moet je dat wel even melden aan je vk. Vaak is het een teken dat je het wat rustiger aan moet doen. Dus minder gaan werken, of in je vrije tijd gewoon wat vaker op de bank gaan liggen.
Bedankt voor jullie info dames! Ik heb ondertussen de verloskundige inderdaad gebeld. Zij gaf aan dat ik een groeispurt heb, wat heel normaal schijnt te zijn rond de 24 weken dat ik nu zit. Dat is ook de reden dat mijn buik zo hard voelt, in combinatie dat ik erg last heb van mijn maag. Die krijgt niet alleen minder plaats, maar kan bij sommige vrouwen ook heel erg gevoelig worden. Ik at al niet veel 's avonds, maar moet er nu iig voor zorgen dat mijn eten 's avonds erg licht is, GEEN vet en zeker ook niet te laat eten. Ik heb het gisteren getest en toen hielp het al. Dus geen extreme buikpijn en geen keiharde buik, maar nog niet helemaal lekker. Nou ja, dit is iig vol te houden!
Dat dacht ik inderdaad ook ja, dat een harde buik na een paar minuten weer weg trekt. Daarom stelde ik mijn vraag hier, thanx voor je info!
Harde buiken ontstaan door het onwillekeurig samentrekken van de baarmoeder. Het kenmerk van harde buiken is dat je buik hard wordt maar niet pijnlijk. Dit in tegenstelling tot (voor)weeën. Hierbij wordt je buik hard, maar is het ook pijnlijk. Als je zwanger bent van je eerste kindje heb je er meestal minder last van dan bij een tweede of derde. Harde buiken kunnen al vroeg in de zwangerschap optreden, zeker als het niet je eerste kindje is. Hoe meer kinderen je hebt gekregen hoe eerder en vaker je last hebt van harde buiken. Zolang ze niet al te vaak komen (paar keer per uur) en niet pijnlijk zijn, is het niet erg, maar kunnen ze wel vervelend zijn. Harde buiken worden veroorzaakt doordat de baarmoeder wordt geprikkeld, bijv. omdat je druk bent geweest. De baarmoeder zit met banden aan het bekken vast en als je druk bent dan komt er veel spanning op de banden (bandenpijn), hierdoor wordt de baarmoeder geprikkeld en die reageert dan door hard te worden. Ook een onverwachte beweging zoals omdraaien in bed, of opstaan, kan de baarmoeder prikkelen tot hard worden. Tip 1: Harde buiken nemen af als je een uurtje gaat liggen met een rubberen warmwaterkruik tegen je onderbuik aan. Tip2: Veel harde buiken zijn vaak een teken van je lichaam dat je te druk bent, probeer meer te rusten. Tip3: Als je al vroeg in de zwangerschap last hebt van harde buiken en je kunt niet meer rusten, schaf dan een zwangerschapssteunslip aan. Deze broekjes geven erg veel steun aan je baarmoeder, waardoor er minder getrokken wordt aan de banden en de harde buiken afnemen. Bovendien helpen de broekjes bij het verminderen van bandenpijn en lage rugpijn. De steunbroekjes zijn te koop bij de betere lingeriezaken of op internet. Advies: Komen de harde buiken meerdere keren (6-7) per uur, ben je nog niet zover dat je mag gaan bevallen, en vermindert het niet als je een uurtje gaat liggen met een warme kruik, waarschuw dan je verloskundige. Ook als harde buiken pijn gaan doen, en je mag nog niet bevallen, is het verstandig je verloskundige te bellen.