zwanger + stress = schuldgevoel

Discussion in 'Gezondheid' started by pregnantje, Apr 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pregnantje

pregnantje Bekend lid

Dec 17, 2012
    788
    656
    93
    Hoi,

ik zit de laatste tijd met wat stress i.v.m. spannende dingen die eraan komen wat betreft studie/werk. Ik moet goed presteren en de zwangerschap staat me hierbij wat in de weg, waardoor het allemaal nog spannender wordt. Ik heb al e.e.a. afgezegd, maar moet toch geld blijven verdienen en krijg er stress van. Dat is natuurlijk niet goed voor de baby!

Ik wil de baby zoveel mogelijk evenwicht bieden als ik kan en doe dagelijks erg veel ontspanningsoefeningen. Tijdens deze oefeningen voel ik me fantastisch en ik weet zeker dat deze mij en de baby heel goed doen. Maar op andere momenten ben ik zo gespannen. Hoezeer ik de stress ook weg probeer te redeneren (het gaat immers niet om leven of dood), het gespannen gevoel komt steeds terug en dit wil ik de baby niet aandoen.

Herkent iemand dit? Hoe ga je hiermee om?

2. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Ik denk dat het meer gaat om balans. Zo te horen heb jij geen constante stress en is er ook ruimte voor ontspanning. Ik denk dus dat je je geen zorgen hoeft te maken!

Overigens: Ontspanningsoefeningen zijn een goed idee, maar het is ook fijn en gezond om af en toe iets leuks te doen. Iets waar jij persoonlijk van kunt genieten. Dat kan iets lekkers te eten zijn, of lekker douchen/in bad met je favoriete bodylotion, of een boek lezen, filmpje kijken, wandelen... Dat is een tip die ik je nog wil meegeven. :)

3. pregnantje

pregnantje Bekend lid

Dec 17, 2012
    788
    656
    93
    Dank je voor je reactie :) ik hoop dat ik inderdaad een goede balans heb. Ik kan nogal veel piekeren, en ik maak me soms zorgen dat dat gepieker de baby stress geeft.

Hij schopt ineens vrij veel, (relatief dan; heb er lang op moeten wachten,) en ik las dat dat ook met je afgifte van adrenaline te maken kan hebben, stress dus. Heb ook soms even een harde buik, maar dat is gelukkig in een halve minuut over.

Is het normaal dat je baby gedurende de dag veel wakker is? Heb hem deze ochtend al veel momenten kunnen voelen. (Wat natuurlijk ook heel leuk is!)

4. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Ja hoor! Iedere foetus heeft een ander ritme en temperament. Vaak is het wel zo dat ze het drukst zijn als je rustig zit of ligt.

Niet zo druk maken jij. Zolang jij het allemaal goed aankunt, geldt dat ook voor de kleine!

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Ik ken het.
    Volg een studie en mijn laatste examen is op mijn uitgerekende datum en ons nieuwbouwhuis word ook rond die tijd opgeleverd en we hebben nogal veel geldzorgen wat ook zorgt voor veel stress.
    Ik probeer ook ontspanningsoefeningen te doen en lezen helpt wel bij mij.

6. pregnantje

pregnantje Bekend lid

Dec 17, 2012
    788
    656
    93
    #6 pregnantje, Apr 12, 2013
    Last edited: Apr 12, 2013
    @raket78: dank je voor je reactie. Het is inderdaad altijd als ik even rustig zit, dat er wat getrappel komt. Eigenlijk vind ik het wel gezellig.

@zonnebloem92: spannende tijd voor jou zeg! Wel leuk dat je gaat verhuizen, toch? Fijn dat lezen je helpt. Lijkt me niet zo'n prettig idee om op je uitgerekende datum een examen te hebben, maar dat heb je natuurlijk niet helemaal in de hand. Kun je het evt. eerder of later doen?

Ik probeer mezelf steeds meer voor te houden: wat lukt, lukt, en wat niet lukt, komt later wel.
    Hier ook geen superluxe financiële situatie, maar in Nederland hoef je iig nooit bang te zijn dat je omkomt van de honger.

7. logo

logo Niet meer actief

Ik zou me er niet te veel zorgen over maken. Stress is natuurlijk niet goed maar ik denk dat heel veel vrouwen stress hebben en een gezond kindje krijgen.
    Een vriendin was zwanger door IVF traject en heeft zeer veel stress ervaren, maar nu een gezond kindje.
    Een andere vriendin was zwanger en is haar man tijdens haar zwangerschap kwijt geraakt. Dus ook heel veel stress.
    Ik denk dat als ik zwanger ben ook heel veel stress ervaar.
    Probeer je er niet te veel op de focussen en helemaal niet schuldig te voelen. Nergens voor nodig, je doet toch je best?

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Een belangrijke tip bij het reduceren van stress: google niet. Op google zul je alles vinden wat (negatief) in je straatje past en dat helpt niet.. het is trouwens ook nog eens echt vaak onzin.

Er worden duizenden kinderen geboren in oorlogsgebied, honger, pure armoede, dreigende natuurrampen etc. Dit zijn stressfactoren die een negatieve invloed kunnen hebben op het kind. Stress van werk of studie is natuurlijk niet aan te raden maar de negatieve invloed op je kind zal verwaarloosbaar zijn.

Probeer ook NU al te relativeren... als je kind er eenmaal is, heb je dat ook hard nodig.

Veel success met alles!

9. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik heb enorm veel stress en verdriet gehad tijdens mijn zwangerschap doordat ik er alleen voor kwam te staan... Ik kan alleen maar zeggen: laat het los.... Het komt zoals het komt. Er worden kinderen (gezond) geboren onder omstandigheden die wij nooit mee zullen maken :)

Share This Page