Goedemorgen, Ik ben inmiddels 26 weken zwanger en ik merk dat ik sinds 2 weken rugklachten heb. Het is een pijn die verergert door bukken en door m'n hurken gaan. Maar ook lang stilzitten lijkt een soort stijfheid te creëeren. Nu werk ik fulltime in het onderwijs, probeer gebruik te maken van m'n rolkruk en de kids uit te leggen dat ik iets minder kan doen. Maar aan het einde van de dag heb ik vaak zulke klachten dat ik er gek van ga lopen en moeite heb met de trap opkomen. Mijn rugpijn zit in m'n onderrug vooral rechts en straalt soms iets uit naar m'n heupen en bil. Nu krijg ik van collega's het advies een buikband te kopen, maar ik lees op veel plekken dat die ook niet voor veelvuldig gebruik is. Ik vind m'n werk heerlijk, maar krijg soms het gevoel dat fulltime best veel is. Vind het al heel lastig om dit op het forum te zetten omdat ik zo sterk het gevoel heb dat ik het vol moet kunnen houden tot het einde, en dat dit ook van mij verwacht wordt. Hebben jullie nog tips om hier mee om te gaan?
Hier precies het zelfde gehad! Ga naar een goede fysiotherapeut! En denk aan jezelf. Nog geen buikband kopen pas als de fysiotherapeut het zegt anders worden al je spieren slap. Probeer je rust te pakken en wat niet gaat gaat niet. Ik had de pech dat mijn arbo arts mij niet serieus nam. Ik sta fulltime in een winkel en ging huilend en strompelend naar huis. Ben uiteindelijk 1 week eerder met verlof gegaan terwijl ik daarvoor al 8 weken pijn had. Gaat nu 10x beter en draag geen buikband. Heel veel succes en forceer je lichaam niet. Heb je uiteindelijk alleen jezelf mee en geeft veel stress.
Zou het een hernia kunnen zijn? Til jij weleens zware dingen? Een hernia is lage rugpijn wat uitstraalt naar billen en/of bovenbenen. Ik zou als ik jou was even langs de huisarts. Kan bekkeninstabiliteit zijn, maar een hernia lijkt me ook niet onwaarschijnlijk.
Ik heb wellicht tijdens de zwangerschap een hernia opgelopen en nu 1,5 jaar later nog steeds last. Destijds door niemand laten nazien. Vond dat het erbij hoorde, zwangerschapskwaaltje,... Terwijl ik dit typ terug uitstraling in de heup en het bovenbeen. Ondertussen al enkele maanden in behandeling omdat er een hernia werd gevonden met een scan. Ik herken je klachten wel. Bij mij begon het ook aan +/- 20 weken en het werd alleen erger naar het einde toe. Mijn advies: neem dit serieus en laat ernaar kijken. Better safe than sorry. Veel beterschap. Hopelijk kan de ha, fysio, .. wat voor jouw betekenen.
Denk vooral aan jezelf en je lichaam!! Zou als eerst een goede fysio in de hand nemen. Ik had ook onwijs veel last en bij de fysio hebben ze bekkeninstabiliteit vastgesteld.. Mag nog wel werken hoor maar ik kan het niet meer door de pijn (werk in een winkel). Ik zit nu dus aan aantal weken thuis en het gaat gelukkig wel een stuk beter qua pijn. Denk echt aan jezelf want je wilt straks niet je verlof en na je bevalling je bed niet uit kunnen komen van de pijn.
Fysio! Beter te vroeg en onnodig dan te laat en altijd spijt. Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook veel klachten gehad. Had het idee dat ik leefde om te werken en ondertussen een kind probeerde te bouwen. Deed verder echt niks. Uiteindelijk ziektewet en vervroegd verlof in gegaan (32wk) wegens aanhoudend bloedverlies en harde buiken. Luister naar je lichaam!
Ik kon vanaf 32 weken niks meer. Max 10 minuten lopen met krukken en hevige pijn Trek op tijd aan de bel! Je heb ook recht op meer pauzes, maak je daar gebruik van?