Zo rond mijn 18e werden mijn benen dikker en had ik behoorlijke cellulitis. Ook heb ik zo lang als ik mij kan herinneren geen enkels, verschrikkelijk. Vanaf mijn middel omhoog was ik een stuk slanker. Dat kon wel twee maten schelen. Ik had eigenlijk altijd het idee dat het kwam omdat ik iets te dik was. Totdat ook mijn kuiten dikker werden en ik daar ook cellulitis kreeg. Jarenlang heb ik mijn benen verborgen omdat ik ze walgelijk vond. Tot mijn zus vorig jaar de diagnose lipoedeem kreeg... Ik ben gaan Googlen en inderdaad, ik had niet gewoon bizar rare benen maar lipoedeem. Vandaag een warme dag en ik loop weer in een broek... Wie heeft dit ook? Wat doe je eraan?
Ik heb het ook (gehad). Ging bij mij gepaard met erge beenpijn. Heb 10 jaar terug aan beide benen van boven tot onder een liposculptuur gehad bij Polikliniek de Blaak in Rotterdam. Drs. Boonen. Ben nu al jaren zo ongeveer pijnvrij en heb “normale” benen .
Ik las je verhaal een dacht dat komt bekent voor. Ik vermoed dat ik dit ook heb. Ik heb of ik nou maat 36 of maat 40 heb altijd veel vet zitten bij mijn knieën. Waardoor broeken vaak knellen bij mijn knieën. Slappe benen met cellulitis wat maar niet verbeterd door te sporten. En rechte enkels. Als ik de foto`s op internet bekijk herken ik het. Ik baal er altijd zo van.
De ingreep is inderdaad vrij heftig. Ik heb het destijds onder locale verdoving laten doen. Vooral de stukken in de buurt van botten, zoals bij de knieën en de enkels heb ik toch wel als pijnlijk ervaren. Niet dat het niet te doen is, maar fijn is anders. Ze deden destijds maar één been per keer. Weet niet of dat nu anders is. Er staat tegenover dat je dezelfde dag nog naar huis kunt. Het heeft mijn leven positief veranderd. Had ik het maar eerder geweten. Het heeft tot mijn 26e mijn leven ernstig beïnvloed. Maar ik heb altijd wel gezegd; dit doe ik nooit meer met lokale verdoving. Het kan ook onder algehele verdoving volgens mij. Gelukkig is het niet aan de orde dat ik nog een keer zou moeten. Ben nog steeds pijnvrij en heb er totaal geen hinder meer van. Foto’s heb ik helaas niet meer. Die zijn door de jaren heen van diverse apparaten verdwenen.
Er zijn tegenwoordig meerdere klinieken in Nederland die kennis hebben van lipoedeem. Ik zag deze arts destijds op tv en heb gelijk een afspraak gemaakt. Ook al woon ik 3 uur van Rotterdam af.
Ik zou een verwijzing voor een (goede) dermatoloog vragen bij je huisarts om een juiste diagnose te laten stellen. Vervolgens met professionals bekijken wat je mogelijkheden zijn en hoe nu verder. Liposuctie of liposculptuur is niet altijd de oplossing. En soms spelen er andere factoren mee. Ik zou echt met een deskundige een afspraak maken om een plan te maken. Vroegdiagnostiek is belangrijk.
Ik ga er zeker iets mee doen. Ik ga eerst proberen om nog wat meer af te vallen en te gaan zwemmen. Ik was 27,5 kg afgevallen maar daar zit nu alweer 7 kg van aan. Zo een verjaardag dus wens me maar sterkte...pfff