HOOK effect: test wordt lichter na 6 weken

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door Shari90, 9 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    Hoi Dames,
    even wat info voor diegene die net als ik niet kunnen stoppen met testen..
    Vandaag ben ik 6 weken en 4 dagen zwanger.. En hoewel dit echt geweldig is, kan ik de ongerustheid en onzekerheid niet van me afzetten.. Ik test dus nog regelmatig met de dipjes van sensitest.. Zo ook vorige week, zo ook gisteren..

    Plots was mijn testlijntje een stuk lichter dan die van vorige week.. jawel, paniek !!!
    In allereil beginnen googlen en tot mijn matige geruststelling vond ik onder andere op het forum enkele antwoorden als " niet meer testen na 6 weken, teveel hcg, test slaat tilt.."
    oke, ik ben me er dan in gaan verdiepen, online, en jammer genoeg in het nederlands amper wat over te vinden.. Toen botste ik op het "hook effect"..en ja hoor, het blijkt vrij vaak te gebeuren dat er na 6 à 8 weken, gewoon teveel hcg in je urine zit, de test kan dan die hoge concentratie niet verwerkt krijgen en slaat inderdaad licht tot zelfs negatief uit.. Er bestaat ook zoiets als de variant hook effect, wat nog vaker voorkomt, zelfde principe, enkel gaat het hier dan over dat op een bepaalt moment de samentelling zeg maar van hcg wat anders is dan daarvoor, waardoor de standaard thuis testjes het dus ook niet goed kunnen verwerken..

    elk wetenschappelijk artikel heb ik uitgepluisd, vertaald,.. ja erg, i know;)

    Overal leesde ik hetzelfde, stop met testen na 6 weken, zelfs beter nog vroeger... en als je toch benieuwd bent. dan mix je urine 50% met 50% water, zodat het verdund is, dan wordt de test terug donkerder, als het natuurlijk het hook effect is...
    Dit heb ik vandaag gedaan, en jawel hoor, het klopte... de test die ik deed met water erbij was meteen terug even donker als die van een dikke week geleden..

    Misschien is het voor sommige onder jullie een kleine geruststelling :rolleyes:

    groetjes
     
    Rouge, Druifje89, Frun en 13 anderen vinden dit leuk.
  2. debby25

    debby25 Fanatiek lid

    17 okt 2010
    1.773
    324
    83
    Verkoopster Juwelier
    Tilburg
    Ik teste bij mijn eerste zwangerschap ook met 6 weken negatief met de kv 2v5...vaag...maar geen paniek hier:roflmao:
     
  3. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    Oh jee... dat je niet gek werd :eek: ??
     
  4. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Daarom heb ik maar besloten om na de knaller op de kruidvat vandaag maar te stoppen met testen. Als de test lichter uit zou slaan zou ik echt helemaal in paniek schieten.
     
  5. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ja, ik lees dit ook vaak. Zelf niet gemerkt. Ik heb met 12 en 28 weken nog een keer getest en die waren echt bizar donker. Is wel 8 jaar geleden, geen idee wat ze tegenwoordig met testjes uitspoken.
     
  6. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Haha, dit inderdaad! Ik had vorige week mijn knaller en ben sindsdien aan het twijfelen: wel of niet nog een keer testen? Maar aangezien ik nu ruim een week verder ben en dit bericht lees denk ik: nouuu, toch maar niet:roflmao:. Zou gek worden als de test lichter is haha!

    O en als de test wél donker zou zijn, dan zou ik me ook druk maken: is mijn hcg wel hoog genoeg? Zou de test onderhand niet lichter moeten zijn door mijn torenhoge hcg gehalte? :roflmao:
     
  7. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja precies ja dat zou ik ook denken. Ik doe het daarom maar niet meer.
     
  8. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    @Lana1986 ik snap je volledig ! Niet doen meid.. had er ook meteen spijt van hoor.. proficiat! Al kwaaltjes? Je loopt een week achter op mij zie ik... :)
     
  9. Tassie11

    Tassie11 Actief lid

    18 jan 2016
    271
    91
    28
    Hier met 6 weken ook een super licht streepje ineens. Wilde die echte knaller nog eens zien. Blijkt toch dat ik zwanger ben van een tweeling. Denk dat de hcg gewoon veel te hoog was.
     
  10. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    @Tassie11 .. ja dat leesde ik dus ook al een paar keer.. twins! Zit het in de familie bij jullie? En was je streep veel lichter/vaag of gewoon wat lichter dan ervoor..? Ik mag maandag voor een eerste vroege echo gaan op 7 weken.. ben benieuwd en zenuwachtig hoor. Proficiat in elk geval!
    Xx
     
  11. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Dankjewel! Jij ook nog gefeliciteerd :D. Ja kan me voorstellen dat je spijt had. Gelukkig kwam je achter het hook effect :).

    Ja ik heb wel wat kwaaltjes, maar niet heel veel. Ik voel soms mijn borsten wat branden, maar lang niet altijd. Verder ben ik ‘s ochtends licht misselijk en ook weleens tijdens en na het avondeten. Heb jij kwaaltjes? Wanneer heb jij de echo? Ik pas 23 november... Pfff, duurt nog 13 hele dagen :rolleyes:.
     
  12. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    Dankje ! Ik mag volgende week gaan dinsdag bij 7 weken.2 dagen maar werd opgevolgd in het zk dus dan gaag het wat sneller.. eigenlijk ook helemaal niets eerst, wat me ook helemaal gek maakte van onzekerheid:confused: maar ik hen constant honger!! Vreet alles wat vast en los hangt en gisterochtend en deze ochtend meteen braken na het opstaan... dus ja.. het stelt wel wat gerust. Borsten niet pijnlijk, wel voller.. :) aftellen voor echo duurt lang he... i know !
     
  13. Bioluun

    Bioluun Fanatiek lid

    20 sep 2015
    3.978
    1.638
    113
    Fijn dat je dit hebt uitgeplozen @Shari90!!
     
    Shari90 vindt dit leuk.
  14. Tassie11

    Tassie11 Actief lid

    18 jan 2016
    271
    91
    28
    Dankje! Nee het komt niet voor in de familie. De streep was echt veel lichter. Ik testten op 10 dpo al behoorlijk positief. En toen ik 6 weken was, was die streep net zo donker als op 10 dpo. Mijn testen liepen ook niet normaal snel op. In ochtend had ik een positieve test en middag was die alweer ruim verdubbeld. Heel apart. Was trouwens de Kruidvat test.

    Foto is van 10dpo in ochtend en middag.
    Zwangersxhaps test van 6 weken was dus even donker als de donkerste van deze foto van 10 dpo
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Mommy11

    Mommy11 Bekend lid

    7 apr 2015
    905
    202
    43
    Ik heb er nog eentje geprobeerd.. 5+4, dus nog net geen 6 week, maar nog wel donker.. :p
    Bij m’n zoon heb ik rond 30wk nog een test gedaan voor in t plakboek en dat was ook een knaller nog.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Bioluun

    Bioluun Fanatiek lid

    20 sep 2015
    3.978
    1.638
    113
    Ik heb ook bij de 20 weken of zo voor de gein nog een test gedaan. En die was ook donker. Dat begrijp ik alleen niet want op een gegeven moment zou de placenta de progesteron-aanmaak over moeten nemen en heb je geen hcg meer nodig om het gele lichaam in stand te houden. Toch? Dat leer ik m’n leerlingen altijd iig :p
     
  17. Lana1986

    Lana1986 Fanatiek lid

    2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Spannend dinsdag de echo! Nou ik ga heel hard duimen voor een mooie echo hoor :). Ik heb toevallig ook met 7+2 weken de echo. Normaal zou ik met 8 weken pas een echo krijgen, maar wilde eerder ivm de ma die ik in augustus heb gehad.

    Wanneer werd jij zo misselijk? Vervelend voor je, maar geeft inderdaad wel geruststelling! Telkens als ik me misselijk voel ben ik toch blij... Beetje raar misschien, maar de eerste weken zijn zo onzeker dat ik liever wat ongemakken van de zwangerschap heb dan dat ik niks merk :roflmao:.
     

Deel Deze Pagina