hoor het zoveel kinderen met gedragsproblemen,adhd etc ,

Discussie in 'De lounge' gestart door sapje, 17 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, dat is niet zo, lees even onder mijn berichtje nr 28. Kan me wel voorstellen dat mensen zo denken, maar een baby van 3 maanden die je compleet negeert en langs je heen kijkt (dus geen oogcontact maakt) lijkt mij sterk tenminste.

En is inderdaad wel zo dat als een kind druk is er gelijk een stempel op wordt gezet van oh die heeft ADHD. Dat is jammer, want zo worden kinderen die het echt hebben niet altijd even snel geholpen in het medische circuit.

2. Meara

Meara Niet meer actief

Bedoelde de ahdh alleen ;)

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

meara, ik denk het niet, aangezien adhd al onder de drie jaar moet zijn begonnen, anders is het doordat het kind verkeerd gedrag heeft aangeleerd. Dus na het 3e jaar is het aangeleerd (en kan dus door goed gedrag weer afgeleerd worden) en onder de drie jaar aangeboren.

4. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het komt ook doordat tegenwoordig alles in een hokje geplaatst "moet" worden.
    Denk dat veel kinderen ook al heel snel een stempel krijgen als ze ook maar een beetje druk zijn of zich slecht kunnen concentreren.

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Klopt, mijn man is 34 en van de zomer heeft hij de "diagnose" ADHD gekregen. Hij was altijd wel druk maar pas sinds deze zomer ging het mis waardoor ik aangaf dat er iets moest gebeuren. Er zijn wat gesprekken en tests aan vooraf gegaan dus niet zomaar decstempel gekregen.

Daarnaast denk ik (vwb de gedragsproblemen) dat de maatschappij erg veranderd. Er heerst toch een soort "druk" gevoel. Iedereen moet zich bewijzen. Daarnaast zijn er veel meer tweeverdieners waardoor kinderen vaak niet 1 vaste opvoeder hebben en leggen (in ieder geval in onze omgeving) steeds vaker ouder hun prioriteit niet bij hun kinderen. Vroeger gingen ouders niet zo snel uit elkaar terwijl het nu eerder een uitzondering is dat je na 10 jaar nog samen bent.

Ik denk dus dat het een combinatie is van de nieuwe onderzoeksmethode en de veranderende maatschappij.

6. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    Dat denk ik ook. En ik denk als ik heel eerlijk mag zijn, dat kinderen niet meer "lastig" mogen zijn dus dan is adhd een "makkelijk" term.
    Ondanks dat er wel kinderen zijn die het wel hebben. Mijn neefje is een handenbindertje en zeiden dan ook laat hem testen volgens mij heeft hij adhd, Hij had het niet hij is gewoon eigenwijs en luister soms slecht. Maar het is soms moeilijk te bevatten dat je eigen wel opgevoede kind lastig en ongehoorzaam is dus moet er wel iets anders spelen.
    Ik wil hierbij niemand voor het hoofd stoten omdat er kindjes zijn die het wel hebben.
    Dus begrijp me niet verkeerd ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is.

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Draga dat is ook zo hoor, maar gelukkig zijn ze wel nauwkeurig met de onderzoeken en geven ze een kind echt niet zomaar een "stempeltje".

8. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    Gelukkig niet ik denk dat je blij moet zijn als je kind het niet heeft.
    En dan niet voor jezelf maar voor je kindje die medicijnen die in dat kleine mensenlichaam gaan.

9. twinkle star

Nou niet alleen de medicijnen maar juist voor jezelf en de toekomst van je kindje. Ik spreek helaas uit ervaring met manlief en duim heel hard dat onze kinderen niet hebben. En dan echt niet om de medicijnen maar simpelweg omdat het vaak lastig is om een ADHD er te zijn en ook om er mee samen te leven.

10. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, vroeger waren het rotjongens die zo druk waren en vervelend, nu hebben velen ADHD (pas op, er zijn er vast genoeg met echt die stoornis hoor, maar de label wordt tegenwoordig wel vroeg geplakt).

Kinderen zijn kinderen, vaak druk, enthousiast, maar vaak kun je al zien welk kind toch anders is dan een ander, dat zijn vaak de kinderen die geen 10 minuten op 5 jaar tv kunnen kijken, een spelletje doen of tekenen.

Enja, vaak zijn dat jongens, meisjes hebben het minder vaak, waarom weet ik eigenlijk niet. Een psycholoog heeft eens getest op een school: als iedere school een klas kinderen (m.n. jongens) na ieder uur les 10 minuten buiten laat uitrazen, er veel minder jongens in de klas gezien worden als irritante drukke jongens die misschien straks wel een label voor niets hebben. Dat zegt toch wat, en m.i. zit daar wel een kern van waarheid in, ik zie dit gedrag ook bij ons neefje terug.

Slecht eten heeft vast ook invloed maar naar mijn idee meer dat kinderen er lusteloos van worden. En meisjes worden sneller ongesteld en hebben eerder borst en haargroei door veel vlees eten die bol staan van hormonen.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.090
    3.874
    113
    Bij Zembla heb ik er eens een interessante aflevering over gezien:
    Afleveringen: ZEMBLA[tt_news]=31588&tx_ttnews[backPid]=1972&cHash=a9e2e1bc6935d7715fe99840aff247c9

Nou, die link werkt niet als ik hem zo plak. Anders zoeken op de site op ADHD hype, dan kom je er ook.

Niet alle reacties gelezen, dus wie weet dubbel.

12. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    Ik ben van menig dat sommige mensen het wel hebben door erfelijkheid enz
    Maar dat sommige drukke kinderen de stempel krijgen terwijl er aan de opvoeding veel scheelt. Geen RRR vaak naar het KDV dus ook geen eigen plekje om tot rust te komen.

Mijn DL is met 34 weken geboren en is erg gehecht aan rust dus na 2 daagjes KDV moet ik een dagje lekker thuis blijven of iets rustigs met haar gaan doen.
    Doe ik dat niet word ze mega druk huilerig en vervelend.

En niet alle kindjes die druk zijn krijgen de juiste diagnose dat is ook wel heeeeel jammer.

13. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    ik denk ook dat het voornamelijk te maken heeft met dat we nu meer weten en het kunnen onderzoeken.
    En wellicht ook dat we aan de hand daarvan er sneller een stempel op drukken.
    Vroeger was een kind gewoon druk en nu gaan we het verder onderzoeken en komt er mss ADHD uit.

Ik heb een vriendin die daar een handje van heeft, best irritant soms. Zij werkt met gezinnen waar dit soort dingen veel voorkomen en dat in combinatie met haar gewoonte om overal een stempel op te willen zeggen, maakt het er niet beter op.

Zo denkt zij dat haar dochter iets van autisme heeft, nou in mijn ogen is het een heel normaal kind, niks mis mee.
    En zo had ik een tijdje gerommel met mijn cyclus, en toen ik dat vertelde riep zei meteen " mss heb je wel endometriose" wat helemaal niet zo is en waar ook geen enkele aanwijzing voor is.

14. Locusta

Locusta Niet meer actief

#54 Locusta, 18 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2011
    Dat is dus feitelijk onjuist, aangezien ADHD genetisch doorgegeven wordt. Dat wil zeggen dat het via de genen van ouders op kinderen doorgegeven wordt. Bepaald eten kan het gedrag wel versterken, maar zeker niet veroorzaken. Volgens mij stond dit ook al een stukje terug in dit topic aangegeven ;)
    Dat is niet waar, want om de diagnose ASS/ADHD te krijgen, behoor je door een neuroloog onderzocht te worden. Die diagnose wordt dus niet door een huisarts aan ieder kind "wat een beetje druk is" gegeven ;)

15. noukie89

noukie89 Niet meer actief

ik denk dat ze kinderen te snel stempel adhd
    vaak door te letten op kleur stoffen en heur stoffen waar veel kinder super druk van worden kan het toch al verbeteren.

Maar ja de ouders van tegenwoordig hebben dat niet meer echt in de gaten wat nou goed en slecht is of erger proppen hun kind vol met slechte voeding

16. twinkle star

Het verbaasd mij echt heel erg dat er nog mensen roepen dat de stempel tegenwoordig snel gegeven wordt! Mijn ervaring is dat (in ieder geval hier in de regio) echt wel ondzoeken gedaan worden voordat je de diagnose krijgt. En nogmaals.... ADHD krijg je echt niet door verkeerd voedsel of verkeerde opvoeding oid.

17. noukie89

Hoe verklaar je dan dat ik de stempel adhd heb gekregen
    en dat puur mijn omgeving waar ik op dat moment in zat het probleem was....

en dat ik nu nergens meer last van heb......

18. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry, was niet heel duidelijk in mijn post. Ik bedoel eigenlijk meer door de omgeving. Als een kind druk is of zich slecht kan concentreren wordt er al snel gezegd dat het kind wel ADHD zal hebben. Het is een beetje een populaire term geworden. Ik bedoelde niet zozeer dat de diagnose te snel gesteld wordt.
    Wel denk ik dat ouders sneller aan de bel trekken en dat daardoor lijkt alsof meer kinderen het tegenwoordig hebben. Vroeger was je gewoon een "vervelend kind" en werd er verder niet veel mee gedaan w.b. onderzoeken

19. noukie89

sorry ben nooit onderzocht door een neuroloog!
    alleen gesprekken gehad met een dombo die er dus geen balle verstand van had

20. twinkle star

Dan heb jij ws een verkeerde psychiater getroffen, die de verkeerde onderzoeken heeft uitgevoerd, geen idee.
    Ik gaf ook aan dat het hier in de regio zo is, ik weet niet waar jij vandaan komt en hoe ze bij jou tot een diagnose zijn gekomen dus ik kan daar geen antwoord op geven.

Er zijn gewone mensen die tegen drukke mensen of kinderen zeggen dat ze ADHD hebben. Die term wordt vaag geroepen. Maar de diagnose krijgen is wel een verschil.

Nogmaals, wij zijn van de zomer in de "molen" terecht gekomen en er lopen nog steeds gesprekken. Dus ik weet ook wat het inhoudt allemaal.

Deel Deze Pagina