Slaapritme nacht baby 6 weken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Moeder-Duke, 31 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moeder-Duke

31 mei 2017
    29
    0
    1
    Vrouw
    Goedenacht,

Ik bem hier nieuw en hopelijk hebben jullie wat tips/adviezen.

Ze spreken officieel van doorslapen bij 5uur.

Onze zoon, Duke, kreeg rond half 11 a 11 de laatste fles en eigenlijk sliep hij al vrij snel door tot uurtje of 04.00 wat op een gegeven moment zelfs tegen half 5 a 5u werd en zelfs 2x half 6 echt ideaal. Afgelopen weekend kwam hij paar dagen weer eerder rond uurtje of 03.00/04.00. Ook geen ramp want waren al erg verwend met 5 a half 6.

Nu gaf mijn partner aan dat Duke na laatste voeding van 19.00u wat later in slaap valt en nauwelijks wakker te krijgen is, rond 22,00/23.00 let Partner op Duke en als hij enigszins een teken van "wakker worden" geeft dan pakt hij hem. Hij is dan erg slaperig en fles geven duurt dan wat langer en soms met moeite de laatste cc erin.

Nu las ik op internet dat als hij niet komt je hem ook kan laten liggen want dan heeft hij het blijkbaar niet nodig en dan afwachten wanneer hij komt.

Afgelopen twee nachten geven we hem rond 21.00u eten, dus twee uurtjes later dan normaal 19.00) en je raad het al gister kwam hij 02.15 en 05.45 en nu ben ik ook aan het voeden.

Waar doe ik wijs aan,? Zou bijna weer terug gaan naar 23.00 u want toen sliep hij 5 a 7u achter elkaar.

Of moet ik dit een week volhouden en hopen dat hij steeds later komt?

Nu kan ik er 2x uit per nacht en dat was eerst 1x.

Daarbij gezegd dat de kleine man vrij actief is en veel wakker per dag. Misschien daardoor de luxe dat hij al snel doorsliep.

Nu ik het nalees voel ik me met een "zeur", want hij komt twee dagen rond 02.00 en het lijkt alsof ik het nu al "opgeef" maar dat is het niet ik wilde het beste voor Duke. Het is alleen ons eerste kindje en ik weet niet wat wijs is.

2. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Hier ga je wisselende reacties op krijgen gok ik.

Ik maak mijn zoon altijd wakker (als de slaapt) rond 23:00 uur.
    Behalve als de voeding daarvoor om 21:30 was of later, want dan laat ik em liggen.

Dus mijn mening? Geef hem die voeding van 23:00 uur.
    Dan moet je er snachts 1x uit. En verschuif je zijn lange slaap naar de nacht ipv de avond.
    Het word vanzelf steeds vroeger dat je die voeding kan gaan geven.

3. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.332
    8.336
    113
    Amsterdam
    Ik zou ook weer terug gaan naar de oude situatie als dat prettiger was voor jullie. En idd eens met bovenstaande iedereen zal een andere reactie geven:) Maar lijkt mij prettig ook voor de toekomst als zijn langste stukje slaap nu al in de nacht zit toch.

4. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Mijn zoon is uiteindelijk steeds later gekomen.
    Eerst om 4.00 een hele tijd en daarna om 6.00 en de laatste paar weken om 7.30/8.00 (alleen met warme weer wilde hij een extra fles in de nacht).
    Weet niet of dat voor elke baby zo werkt en niet elke baby heeft de behoefte om 'uit te slapen'

5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Mijn zoontje kreeg op die leeftijd ook nog een fles om 23 uur. Ik maakte hem toen 'wakker' en de rest van de nacht ging het slapen dan goed. Op het moment dat het wakker maken om 23 uur een slechte invloed op de nacht had, liet ik hem zelf komen en dus werd hij niet meer wakker om 23 uur en kreeg hij een nachtvoeding, daarvoor in de plaats, maar hij sliep tussendoor wel weer beter (minder onrustig).

Dus mijn advies, kijk naar je kindje. Als hij nu goed reageert en slaapt op een 23 uur voeding, lekker blijven geven. En als je merkt dat dat onrust gaat geven, dan kan je altijd hem zelf laten komen voor een voeding. Zijn ritme zal vast nog wel veranderen (iedere keer net als jij ergens aan gewend bent ;))
    Mijn dochters deden het ook prima op een 23 uur voeding, en die gingen gewoon steeds de nachtvoeding verder naar de ochtend schuiven. En met een aantal maanden viel de 23 uur voeding vanzelf weg. Dus het ligt maar net aan je kindje.

6. Moeder-Duke

31 mei 2017
    29
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties:).
    Elk kindje is anders en logisch dat er verschillende reacties kunnen komen, ben blij met jullie reacties want altijd fijn om ervaringen van andere te lezen.
    Ik denk dat we dan toch terug gaan naar de voeding van 22.30/23.00 en dan maar eerst gaan toewerken naar het doorslapen tot een uurtje of half 7 a 7 uur en dan kijken hoe meneer daarop reageert.
    Zo krijgt hij zijn voeding ook voornamelijk overdag, (vroege ochtend tot avond) waardoor hij verzadigder zal zijn de nacht. Hij krijgt nu 6x 120 + 4 schepjes (135, waarbij ik met dit warme weer 10 cc water extra erbij doe)

Wat zijn jullie trucjes om hem wakker te maken? Ik las dat je een koud washandje op zijn voetjes kan doen, maar dat vind ik zielig. Zou ik zelf ook niet fijn vinden.
    Luier verschonen kan ook nog, misschien wordt hij daar wakker van.
    Dan nog een vraag, ik wil Duke graag voor het slapen gaan in bad doen ook zodat hij uiteindelijk over een aantal weken/maanden? het ritueel herkent van verschonen, in bad, gordijnen dicht, flesje en slapen. Daarbij gaat hij elke dag in bad want hij spuugt redelijk waardoor zijn nekje/haartje regelmatig nat zijn dus wel zo fris om hem dan te wassen.
    Raadde jullie aan om hem voor de voeding van 18.30/19.00 in bad te doen?
    Het liefst zou ik hem om 22.00 'wakker' willen maken d.m.v. verschonen en hem dan in badje willen doen en dan heeft hij 22.30 zijn laatste fles, maar ik weet niet of dat slim is als hij dan 'slaperig' wakker word?

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Ik maakte altijd wakker door te verschonen. Op een gegeven moment werd hij niet goed meer wakker en dronk hij heel weinig en toen ben ik ook gestopt met hem daarvoor wakker te maken. Een paar wkn later werd hij opeens weer uit zichzelf wakker voor die 23 uur voeding.

Ik zou het badje dan rond 18.30 uur doen. Als je het onderdeel gaat maken van het bedritueel, zal hij ook uiteindelijk sneller snappen dat 19 uur bedtijd is. En misschien wordt hij om 22 uur er wel te wakker van en gaat hij daarna minder goed slapen. Als hij trek heeft, is de kans groot dat hij half slapend zijn flesje drinkt en dat hij daarna weer lekker verder slaapt.

8. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Badje rond 19u inderdaad. Want dat zal ook nog een hele tijd de "bedtijd" blijven. 23u is gewoon een extra voeding, die met de tijd zal gaan wegvallen. Voor mijn oudste van 4 jaar is 19u nog steeds bedtijd, dus dat blijft wel een hele periode zo!

9. Moeder-Duke

31 mei 2017
    29
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt weer voor de reacties, dan doe ik het badje voor de voeding van 19.00u.
    Vanavond eens kijken hoe hij reageert op het verschonen.
    Normaal doet papa de laatste voeding, maar die heeft vergadering dus eens kijken hoe ik het er vanavond af breng:).

10. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik was iemand die wel liet slapen, nadeel was inderdaad dat ik er snachts 2x uit moest maar het voordeel is dat je savonds lekker vroeg je bed in kan. Ik kreeg met 2 nachtvoedingen meer slaap (wel onderbroken natuurlijk) dan als ik wakker moest blijven tot 23.00 en snachts ook nog een voeding moest geven.

11. Moeder-Duke

31 mei 2017
    29
    0
    1
    Vrouw
    @Love1990 begrijpelijk.
    Mijn partner (vanavond alleen niet) doet de avondvoeding, dan kan ik rond uurtje of half 10 a 10 uur naar bed en dan pak ik de nachtvoeding.
    Afhankelijk van hoelaat hij 's ochtends komt pakt mijn vriend (als hij nog niet naar zijn werk is) de ochtend en anders pak ik hem als de kleine man wat langer slaapt.
    Dus voor ons is één nachtvoeding beter, al zouden het er twee worden zoals afgelopen twee nachten (rond half 2 a 2 uur en rond 5 uur) dan zou ik beide nachtvoedingen pakken, gezien het feit dat mijn vriend vijf dagen werkt.

12. Rataplan

Rataplan Fanatiek lid

25 apr 2015
    1.534
    107
    63
    Hier ook een periode gehad dat de kleine nog een laatste voeding rond 10 uur kreeg. Enige verschil is alleen dat zij wakker was tot de laatste voeding.
    Ze sliep dan tot 7.00 uur.
    De laatste fles ben ik steeds met een half uurtje gaan vervroegen. Met een maand of 3 zat ik op 19.00 uur met de laatste fles.
    Nu al zeker een half jaar krijgt ze de laatste fles om 18.30 uur en slaapt ze tot een uur of 7 's morgens.

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Wij deden tijden lang wakker maken voor voeding om 23:00-23:30 we zijn beiden nachtuiltjes (dochter kan er ook wat van) en voor ons is t beter om een voeding te geven vlak voordat wij naar bed gaan dan dat we net slapen en dan weer op moeten. Wakker maken deden wij met verschonen al kon ze ook slapend prima dr fles leegkrijgen en boeren (voordat ze buikslapen ontdekt had en we met doorlekken zaten). In eerste instantie kon zij ook echt nog niet een hele ruk maken vanaf de avond tot de ochtend dus met fles van 23:00 trok ze t wel tot 07:00 ongeveer, naarmate ze ouder werd kon ze dat wel maar zaten we nog met een baby (not) dry luier maar kruidvat loste dat op dus hebben we t geprobeerd om de fles weg te laten van 23:00 en dat ging prima. Toen was ze al wel 4.5 maand geloof ik. Daarna beetje het goochelen met flesinhoud en hapjes tijden maar dat kwam vanzelf in een nieuw ritme, dochter geeft prima aan als ze honger heeft en is daar ook behoorlijk consequent in qua tijden.

14. Moeder-Duke

31 mei 2017
    29
    0
    1
    Vrouw
    Kleine update, gisteren iets na 22.00 luier verschoont (hij lag toen denk 1.5u a 2u te slapen) en sliep lekker door haha.
    Fles ging er wel in, misschien dat het vijf minuten langer duurde dan normaal. Daarna in bed gelege.

Rond 02.15 kwam hij weer, speen nog geprobeerd maar hij had echt honger. 02.45 fles gehad en vanochtend om 07.15 kwam hij weer.

Hopelijk wordt de 02.15 steeds wat later. Maar gezien het feit dat hij gisteren overdag maar max een uur achtereen heeft geslapen en 2 vd 6 voedingen s nachts op had mogen we niet klagen. Nu 1 voeding s nachts en hopen dat het steeds later wordt zodat hij grotendeel vd voeding overdag binnen keijgt en hij dus verzadiger is als hij gaat slapen. Vandaag voor het eerst naar de jeugdarts dus ben benieuwd hoe de kleine man het doet.

15. Moeder-Duke

31 mei 2017
    29
    0
    1
    Vrouw
    Blij dat we terug naar het oude "ritme/schema" zijn gegaan.
    Gisteren 22.30 fles en vanochtend werd hij pas iets na 06.00u wakker..

Bedankt voor alle reacties:)

16. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Wij gaven de kleine om 22:30 uur nog een fles. In het begin maakten we hem wakker, maar dat vond hij echt niet leuk. Toen kwamen we erachter dat hij zijn fles ook gewoon in zijn slaap leeg dronk. Na dat flesje even snel een luier (daar werd hij wel even wakker van) en dan lekker doorslapen. Hierna kwam hij om 4:00 en dit werd steeds wat later. Toen hij een week of tien was sliep hij door tot 6:30/7:00 uur.

Ik lees dat je hem iedere avond in bad doet? Zou daar een beetje mee oppassen ivm zijn gevoelige huid. De plekjes in zijn nek (door het spugen) zou ik dan alleen even wassen met een vochtig washandje.

17. Moeder-Duke

31 mei 2017
    29
    0
    1
    Vrouw
    Kleine drinkt hier inderdaad ook slapend, ben benieuwd of hij vannacht weer zo lang doorslaapt..

Ik las idd dat om de dag voldoende is, alleen soms zijn zn haartjes zijknat en het stinkt ook, zurig dus vandaar dat we hem elke dag in bad doen. Kan het heel veel kwaad?

18. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ala het echt eeg stinkt kun je beter een Zwitsal washandje aan het eind van de dag door zijn haartjes halen... dan hoeft hij niet elke dag in bad. Het kan het babyhuidje namelijk erg uitdrogen en het is juist nog zo kwetsbaar nu.

19. Moeder-Duke

31 mei 2017
    29
    0
    1
    Vrouw
    Dat zou ook een optie zijn inderdaad. thanks

20. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Hoe ging het vannacht?

Wij doen de kleine zelfs maar 1x per week onder de douche ivm eczeem. Met jet warme weer een keertje extra als hij overdag niet in het badje heeft gespeeld.
    Toen ZL twee maanden was ging hij twee per week onder de douche. Volgens de kraamhulp was dit echt genoeg. Badderen vond hij toen trouwens afschuwelijk. Krijste de hele boel bij elkaar haha.

Deel Deze Pagina