Hoe eerste schooljaar ingevuld?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Warboel, 7 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik ben benieuwd hoe jullie, jullie kinderen hun eerste schooljaar hebben ingevuld.

Mijn zoon gaat sinds half september dus naar de basisschool en ó wat heeft hij het naar zijn zin!
    Het gaat ook allemaal super en hij komt lekker mee, maar ik merk dat hij (en vooral een week zoals na Sinterklaas e.d. Dan komt er ook gelijk verkoudheid enzo bij kijken) veel sneller vermoeid is dan zijn klasgenootjes.

Ik heb dus een beetje zelf besloten om nog flexibel te zijn tot na de kerstvakantie. Dus mocht hij echt zo moe zijn dat hij als de wekker gaat niet er uit wil komen (wat voor hem een unicum is ;)) of als hij midden in de nacht heeft liggen spoken etc. Dat hij dan één ochtendje, of middagje in de week thuis mag blijven.

Na de kerstvakantie gaat dit dus over en zal het enkel nog gebeuren in uitzonderlijke situaties. Dus als hij ziek is; echt overdreven vermoeid is, maar niet meer elke week een keer.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Voordat ze naar school ging is ze twee keer een ochtendje wezen wennen en na haar verjaardag ging ze naar school. Ze is nooit thuis gebleven ivm vermoeidheid, dat was niet nodig en ze wilde het ook niet.

3. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze oudste zoon is vorig jaar in novmber begonnen met school. Gelijk topdrukte met Sinterklaas en kerst. Hij was wel echt toe aan de kerstvakantie.

We hebben onze vakantie voor de zomervakantie geplakt, zodat hij 9 weken vakantie had en wij nog 1 keer in het voorseizoen wegkonden. Dat was ook wel lekker voor onze zoon na het eerste schooljaar.

Hij is verder gelijk hele dagen gegaan, ging prima.

4. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Oef.. lekkere periode om te beginnen :D.

Hij gaat wel al sinds het begin gewoon hele dagen, op die ene dag na per week dan.

Maar moeite had en heeft hij soms wel hoor. Ik heb dan ook sinds hij begonnen is, dikwijls een kleine draak in huis na een schooldag :$.
    Gelukkig trekt het steeds sneller bij :p.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Hier eind oktober begonnen (3 jaar geleden) dus idd topdrukte. Ik bracht haar braaf alle ochtenden en middagen, maar werd na een week al door de juf aangesproken dat dit niet ging lukken. Ze was zo moe en s middags kwam er helemaal niks meer uit, zat ze zomaar aan een tafeltje. In overleg met de juf heb ik haar tot de kerstvakantie alleen de ochtenden gebracht. Toen 1 middag erbij en dat langzaam opgebouwd. Het was zeker al weer voorjaar toen ze alledrie de middagen ging

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dochter is in september drie geworden en gaat al van bij het begin voltijds, inclusief ineten. Ik merk dat het tijd voor vakantie is, maar eigenlijk doet ze het best goed. Ik zie geen reden om haar thuis te houden.

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik had vooraf (bij de oudste) bedacht dat ik 'm gewoon thuis zou houden als 'ie te moe was en het allemaal lekker rustig op zou bouwen. Ik dacht van tevoren aan één of twee middagen per week thuishouden. Maar in de praktijk ging het meteen helemaal goed en was hij niet overdreven vermoeid, hij wilde zelf ook echt niet thuisblijven. Steeds als het echt een beetje nodig was, was het weer vakantie, waardoor hij weer even lekker bij kon komen. Bij de tweede ging het net zo.
    Ze zijn bij mij allebei meteen na de zomervakantie hele dagen gestart.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze dochter is een jaar geleden voor het eerst gegaan, in een drukke periode op school. Ik liet haar tot de voorjaarsvakantie vaak 1 of 2 middagen thuis en van voorjaar tot meivakantie regelmatig een ochtendje of middagje als dat nodig was. Toen merkten we dat ze het volhield, nu is ze 5 en leerplichtig maar ik heb ze toch de ochtend na haar kinderfeestje op bed laten liggen ( Verhoging, moe, hoofdpijn, veel gehoest heel de nacht ) en ze in de middag gebracht.

9. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Grappig dat het nog zo verschilt per kind.
    Ik ben wel benieuwd waar dat aan zou kunnen liggen?

10. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn dochter is altijd snel moe geweest, heeft altijd veel slaap nodig gehad. Tot ze naar school ging sliep ze nog elke middag. Dat was natuurlijk ineens een verschil met naar school. En tot vorig schooljaar (toen ze dus 6 was) sliep ze nog vaak op wo en vr middag en in het weekend.

11. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    hier zit ze nu in groep 2 maar gewoon gelijk de volle dagen naar school gegaan, wat ik wel deed was na school lekker de speeltuin in ff alles er lekker af spelen zonder te veel na te hoeven denken. en de rest van de middagen rustig houden geen boodschappen gewoon lekker thuis filmpje kijken of boekje lezen. Maar echt thuis gehouden heb ik haar niet.. ja duh als ze ziek was maar dat is logisch haha..

12. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Moe is moe en te moe betekende gewoon even bijtanken thuis. Ik het dat nooit structureel gedaan, (maar al onze kinderen zijn ware stuiterballen), maar gewoon als ik zag dat het nodig was.

13. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Dochter is in september begonnen, meteen hele dagen, maandag, dinsdag, donderdag ook overblijven, woensdag halve dag en vrijdag vrij.
    Ze is niet meer moe, lijkt juist bergen energie te krijgen door school, ze geniet er zo ontzettend van. Ze was een keer niet zo lekker 's avonds, dus toen ik zei dat ze de dag erna wel thuis mocht blijven van school was ze woedend 'Ik ga echt niet thuisblijven hoor, denk je echt dat ik thuisblijf? Echt niet!' Haha, dat zei voor mij genoeg ;)

Maar als je kind nog erg moe is, dan zou ik het ook makkelijker een keer thuislaten.
    Hier hebben ze continu rooster, en er zijn zat kinderen die starten met alleen de 4 ochtenden. Dat heb ik niet gedaan omdat ik dan 12 uur naar school moet en kwart voor 3 weer voor de oudste, en we wonen best ver van school. Natuurlijk had ik het gedaan als het echt niet ging, maar gelukkig loopt het prima zo.

14. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Onze zoon is vorig jaar oktober gestart. Was ook gelijk topdrukte met zijn verjaardag en de feestdagen. Hij ging in principe 3 hele dagen en 2 halve dagen (standaard rooster) naar school maar tussen de middag haalde wij hem wel op en soms zag hij er zo moe uit dat hij dan in overleg s'middags thuis bleef. Dit was tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie een paar keer nodig en daarna tot de zomervakantie eigenlijk niet meer. Na de zomervakantie een enkele keer wel weer door de spanning rondom de zwangerschap en de geboorte van zijn broertje. Sinds 1,5 maand blijft hij 2 dagen per week over voor de structuur en sindsdien is het niet meer nodig en nu zou ik het sowieso niet zo snel meer doen aangezien hij vijf is geworden en daardoor leerplichtig.

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Onze oudste is nooit thuisgebleven, gelijk hele dagen naar school vanaf zijn vierde verjaardag.
    De middelste wel een paar keer een middag thuisgehouden. Hij sliep vaak nog voordat hij naar school ging, dus af en toe had hij het gewoon nodig. Hij zit nu in groep 3 en af en toe is hij nog steeds heel moe, maar ik hou hem eigenlijk nooit meer thuis.

16. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik denk dat het ook te maken heeft met het verwerken van alle indrukken. De ene volwassene kan daar ook beter tegen dan de andere.

Ik weet nog dat mijn zoontje vorig jaar helemaal stuk zat na het kerstdiner, hij zat toen 5 weken op school. De juf zei dat we hem de vrijdag erna lekker thuis konden houden. Maar ja, dat was speelgoeddag en daar wilde onze zoon heeeeel graag bij zijn. Toen is hij wel gegaan en het ging goed.

Maar als je zoontje echt moe is, gewoon een (half) dagje thuis houden om bij te tanken.

17. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Zoon heeft hier inderdaad zijn slaap echt nodig (14 uur per nacht :$) maar over het algemeen is hij heel energiek.
    Denk alleen dat hij op school net iets meer geprikkeld wordt en daar dan weer sneller moe van wordt, maar dat is natuurlijk geen verkeerd iets.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier allebei meteen hele dagen naar school gegaan, ook naar de bso 2 dagen en overbijven 2 dagen (alleen de eerste schooldag niet). Maar hier sliepen ze vanaf 2,5 jaar niet meer overdag, 's nachts 12 uur. Oudste heeft nooit wendagen gehad (is in kerstvakantie jarig, en ervoor oefenen met Sinterklaas en kerst enzo leek me niet handig), jongste 2 ochtenden.

19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Ik heb dat gewoon aangekeken. Op het moment dat ze TE moe was bleef ze thuis. En eigenlijk doe ik dat nu nog steeds (ze zit nu in groep 4)

20. Elmo

Elmo Niet meer actief

De oudste heb ik ook vaker nog thuis gehad die was kapot van uit school en viel zeer snel in slaap was race tegen de klok met het avond eten.

Dochter heeft vandaag een sabbat dagje ze hoest wat pijn in oog en na drukke sint week gisteren is ze wel naar school geweest vandaag even een rustig dagje. Ook voor mij zelf vorige week overheen gevlogen van afspraak naar afspraak.

Maar heb al spijt ze is en blijft een bezig bijtje morgen hoppa weer naar school.

Deel Deze Pagina