De kilo's vliegen eraan en ik heb het daar moeilijk mee

Discussion in 'Zwangerschap' started by Sweetvienna, Dec 5, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    De titel zegt het al: de kilo's vliegen eraan en ik heb het hier erg moeilijk mee. Ben nu 23 weken zwanger en gisteravond stond ik op de weegschaal en zag dat ik inmiddels 10 kilo ben aangekomen....Ik woog voor mn zwangerschap 57 a 58 kilo bij 1.65 m en inmiddels zit ik op 68 kilo....
    Van veel mensen hoor ik dat ik al een enorme buik heb voor 23 weken en als ik dat inderdaad vergelijk met de meiden van de zwangerschapscursus is die van mij inderdaad enorm groot.

Ik ben echt heel gelukkig dat ik zwanger ben en dat we een kindje gaan krijgen want ik heb altijd gedacht dat het voor mij misschien niet weggelegd was (had jaren geen cyclus). En dan al in de tweede ronde raak! Mijn geluk kan echt niet op en het belangrijkst is dat mn kindje gezond is. Tijdens de 20 weken echo zag alles er goed uit en ons kindje zat heel mooi op schema.

Maar ik heb het echt heel moeilijk met die kilo's...Heb vroeger een beetje een eetprobleem gehad (zat tegen anorexia aan) en dacht dat ik dat aardig overwonnen had. Ik at weer normaal, snoepte niet te veel en als ik wat was aangekomen, lette ik extra op wat ik at en dan was het er altijd zo weer af. Ik was dus erg goed in gewichtsbeheersing en deed niet meer aan lijnen. Maar sinds ik zwanger ben heb ik het dus niet meer onder controle zoals voorheen....

Ik ben nu ontzettend geneigd om te gaan lijnen en flink te gaan sporten. En ik weet heel goed dat lijnen niet goed is als je zwanger bent dus dat doe ik niet. Maar ik word wat wanhopig van het feit dat er al 10 kilo aan zit. Ik weet dat dit vrij veel is voor 23 weken. Van wat ik hier en daar lees op dit forum en op Hyves ben ik echt al veel aangekomen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik sinds ik zwanger ben wel meer ben gaan snoepen en eten. Ik heb echt meer trek en in het begin probeerde ik mijn misselijkheid weg te eten. Als er dan weer wat in mijn maag zat, dan was ik even minder misselijk. Dat waren niet altijd gezonde dingen.

Maar zo extreem snoep ik nou ook weer niet, dacht ik...Maarja de kilo's vertellen toch wat anders....Wel iedere ochtend en avond een stukje chocola bij de koffie en 's middags een koekje bijv. Af en toe door de weeks 's avonds chips maar ook niet iedere avond. Ik wandel door de weeks iedere dag met de hond zo'n 30 a 40 minuten en sinds kort zit ik op zwangerschapszwemmen. Ik ben gestopt met werken dus ook daar zal het hem wel inzitten.

Ik ben bang dat ik een beetje geobsedeerd begin te raken door mn gewichtstoename, ook omdat ik dus in vergelijking met anderen echt snel en veel aankom. Schijnbaar ben ik dus toch nog niet helemaal 'eetprobleem-vrij'....

Ik weet dat gezond eten en niet snoepen het beste is maar ik word soms ook een beetje gek van al dat 'je mag niet dit, je mag niet dat' en 'je moet zus eten en je moet zo eten'.

Iemand die mij een hart onder de riem wil steken? Vind het echt lastig. Tips en adviezen zijn ook welkom.

2. sporty78

sporty78 Actief lid

Jan 15, 2007
    195
    0
    0
    herkenbaar hoor, vind het ook soms lastig. Ik ben nu 10 kilo aangekomen terwijl ik heel normaal eet. Ik hou mezelf maar voor dat het er straks allemaal weer af gaat als ik weer lekker kan sporten.

3. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    He dank je voor je reactie :) Wil het niet bagatalisseren maar ik ben wel 10 weken minder ver dan jij...als ik straks zo ver ben, ben ik dan al 20 kilo aangekomen...? Dat is een beetje mijn angst. Als het bij deze 10 kilo zou blijven (of bijv. 13 kilo) zou ik het niet zo erg vinden maar ben bang dat het gewoon in dit tempo blijft doorgaan.... :cry:

4. mimi1981

mimi1981 Fanatiek lid

Oct 10, 2007
    3,285
    0
    0
    He meis. Hou je geen vocht vast? Dat raak je na de bevalling gewoon weer kwijt hoor. Als ik je zo hoor eet je niet veel meer dan normaal. Ik vind 10 kilo in 23 weken helmaal niet veel. Heb je aan de vk al eens gevraagt of dat veel is. Andere personen kunnen altijd wel alles zeggen maar de vk of gyn weten het dan toch weer beter he.

Ik begrijp heel goed joe moeilijk het is dat je aankomt en vind het dan ook knap dat je niet lijnt en alles vanwege het kindje. Bespreek zulke dingen gewoon lekker met je vk en die kan je vertellen wat wel en niet is.
    Heel veel succes meis

5. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    Hoi, dank je voor je lieve reactie. Volgens mij houd ik geen vocht vast. Dat zou ik dan toch moeten merken met bijv. mijn ringen en enkels en voeten e.d.? 10 kilo klinkt misschien niet veel maar ben zo bang dat het gewoon in dit tempo doorgaat...

6. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Nou ik heb het ook. Ik kan straks niet wachten om te gaan lijnen. Toen ik 30 weken was, heb ik me voor het laatst gewogen. 14 kilo in totaal. Ik durf er nu niet meer op, omdat ik denk dat het nog veel erger geworden is. Ik kan ook niet stoppen met snaaien, dus het is ook nog een beetje eigen schuld, dikke bult! ;) Ik heb dan wel geen anorexia achtergrond, maar vind het ook lastig. Ik voel me soms net een olifant.

7. sporty78

sporty78 Actief lid

Jan 15, 2007
    195
    0
    0
    dat hoeft niet hoor, ik kwam in het begin bijna niks aan en toen in een paar weken een paar kilo. Het is voor een goed doel, ook al is het niet altijd makkelijk.

8. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Men zegt trouwens ook dat je na je zwangerschap, de kilo's toch snel weer kwijtraakt, door borstvoeding etc. Misschien dat er een paar kilootjes overblijven, en daar kan je dan eventueel wat aan doen, door niet te snoepen en veel te bewegen. Ze zeggen ook dat je snackbehoefte afneemt na de zwangerschap. Wel zo makkelijk dus!

Enne....als je straks je wonder ziet liggen, ben je die kilo's zo vergeten!

9. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    @Prinses; daar hoop ik inderdaad heel erg op, dat het er snel af is door borstvoeding e.d.! Ik weet ook wel dat het het absoluut waard is en mijn kleintje is zoveeeel belangrijker dan mijn stomme gezeur over mn gewicht maar toch vind ik het moeilijk. Het is heel dubbel, ik voel me heerlijk want zwanger EN ik ben onzeker want er zit al 10 kilo aan.

Soms ben ik ook bang dat ik zwangerschapssuiker ontwikkel of dat het kwaad kan voor mn kindje door zoveel in gewicht aan te komen....dan voel ik me echt schuldig en ben bang dat het mn eigen schuld is :rolleyes:

10. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    En daarmee bedoel ik dus dat het mijn schuld is dat het dan niet goed zou zijn voor mn kindje...

11. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Toch is 10 kilo niet heel veel. Ik denk dus ook dat je niets te verwijten valt. Overleg volgende keer gewoon even met de vk, die kan je vast geruststellen.

12. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hier 20 aangekomen en al 10 kilo kwijt...nog wel 10 te gaan dus ...
    De bv liep niet volgens wens dus meneertje zit op de flesvoeding nu...
    Die laatste 10 zal ik dus helemaal zelf moeten doen!

13. hupse

hupse Actief lid

Nov 29, 2006
    337
    0
    0
    Admin medewerkster
    Nou Sweetvienna hier komt ie. ik ben 18 weken zwanger en 9 kilo aangekomen!
    Dat is echt ranzig veel vind ik. Maar ja, ben gestopt met roken. Gelukkig vind ik dat meer prioriteit.
    Maar verder begrijp ik zooo goed wat je bedoelt. Ik geniet maar zie dan me lijf en kan daar ook van balen.

14. Vlinder78

Vlinder78 Bekend lid

Nov 13, 2006
    514
    0
    0
    lerares
    Bovenkarspel
    Hi,

Ik snap heel goed hoe je je voelt! Ik ben nu bijn 25 weken en al 12 kilo zwaarder. Ik ben net als jij erg trots op en blij met de zwangerschap, maar vind mezelf echt te zwaar. Ik snoep en eet ook niet belachelijk veel, maar heb een enorme toeter. Het ergst vind ik nog de mensen die opmerkingen maken. Ik ben juf en zelfs moeders van kinderen die niet bij mij in de klas zitten maken opmerkingen."Hoeveel krijg jij er wel niet?" "Ben je stiekem niet al verder?" "PFFFT, ik had nog niet zo'n buik hoor!" Ze hebben allemaal zo'n ondertoon, alsof ik bewust zo zwaar wordt. Alsof ik me moet schamen. Misschien beeld ik het me maar in, maar ik voel het echt zo.

Ik ben blij dat alles goed gaat met de baby en m'n vriend vind me nog steeds mooi en daar houd ik me maar aan vast. Sonja Bakkeren na de bevalling dan maar!

15. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    Jullie reacties doen me veel goed dank jullie :)

Heb net ingesproken op de voicemail van de VK met de vraag of ze terug wil bellen. Ik ga het maar even met haar overleggen, kijken wat zij ervan zegt. Ik word nl. bij haar niet gewogen.

@Hupse ik zat op 8 kilo geloof ik met 18 weken en rook(te) niet! Dus eigenlijk valt jou ook niets te verwijten, integendeel: wat goed van je dat gestopt bent! Echt petje af meid.

@Vlinder78; ik ken die opmerkingen! Die krijg ik ook de hele tijd! En het maakt je toch onzeker he. Mensen kunnen wat dat betreft echt zulke ondoordachte opmerkingen maken. Ik heb zelf ook zo'n toeter (foto's uitwisselen? hihi kunnen we van elkaar zien dat we echt niet de enige zijn :D).

Misschien is het een idee om een na-de-bevalling-dieetclubje op te richten ;)

16. loodje

loodje Actief lid

Feb 1, 2007
    241
    0
    0
    hier ook al 16 kilo aangekomen hoor en vooral tot de 27ste week ging het snel ( ongeveer 13 kilo), daarna bijna niets meer aangekomen, maak je geen zorgen meis de eerste tijd gaan de kilo's het snelste.
    succes

17. gizmoo1

gizmoo1 Bekend lid

Oct 16, 2007
    508
    0
    0
    Hoi meiden, ik lees jullie verhalen en moet mijn ervaring ook even kwijt. Ben nu voor de tweede x zwanger en hou mn hart vast. Bij mn eerste zwangerschap woog ik ervoor 58 kg en ben 170 lang. Was helemaal afgetraind en kwam veel in de sportschool. einde van de zwangerschap was ik 33!kilo aangekomen, meer dan de helft van mijn lichaamsgewicht. Hoe dat kan? Voor mn zwangerschap at ik mega gezond en kwam ik heel veel in de sportschool. Tijdens mijn zwangerschap kwam ik nog steeds 3x per week in de sportschool maar ging ik anders eten. Nog wel gezond maar wel met af en toe een uitspatting. Nu vier jaar later kan ik constateren dat ik nooit meer dat afgetrainde figuur terug heb gekregen en dat er zeker 6 kilo is blijven hangen, hopelijk is dat nu bij deze zwangerschap niet het geval...

18. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

ik ben tot nu toe 3 kilo aangekomen.. ben van mezelf vrij slank.. 1.80 m en ongeveer 67 kilo..
    ben benieuwd hoeveel of liever gezegd hoe weinig er nog aankomt.. haha...

19. Nika

Nika Actief lid

Mar 14, 2007
    296
    1
    18
    Female
    Mama
    Ik zat vandaag een beetje met hetzelfde dilemma. Heb altijd gezegd als ik zwanger ben ga ik niet denken van o jee niet te veel van dit en dat. Ik eet gewoon lekker waar ik zin in heb, en kwam vanochtend tot de ontdekking al ongeveer 13 kilo te zijn aangekomen.
    Maar ik ben er van overtuigd dat ik het na de bevalling er zo weer af heb. Mijn moeder was net als mij kwa gewicht en lengte en na haar eerste zwangerschap is ze nog nooit zo slank geweest. Ik ga borstvoeding geven en ben van mening dat dat sowiezo al helpt. Verder ga ik proberen actief te zijn, hopelijk veel wandelen/ondernemen met de kleine, en misschien iets van babyzwemmen. Dan weet ik zeker dat ik straks zo weer slank ben.

Komt wel goed meid, maar hoop dat je in de tussentijd niet te veel vervelende reacties krijgt (ik krijg soms te horen dat ik een bolle kop krijg, ja dat zie ik zelf ook wel.) 8)

20. Vincel

Vincel Niet meer actief

Hoi Sweetvienna,

oh meid je hele verhaal zou mijn verhaal kunnen zijn.

obsessie van voedsel gehad, slank willen zijn en ook geweest, en nu de kilo's die eraan vliegen.
    Ik ben nu 8 kilo in 17 weken aangekomen, voornamelijk mijn buik en iets op mijn heupen.

Ik wil het liefst ook sporten of lijnen, maar dan denk ik aan dat kleintje in mijn buik en dan is die gedachten al snel weg hoor!

ik heb een verloskundige die niet weegt, want zegt ze:"wegen zorgt voor stress. Zij was 30 kilo aangekomen bij haar 1e kindje vertelde ze en ze was alle kilo's snel weer kwijt na de bevalling.

de een komt maar 3 kilo aan de ander 30. Dit is per vrouw verschillend en je moet niet gaan vergelijken.

Het gaat er echt wel af, nog even en je kunt dan na de bevalling altijd weer sporten al denk ik dat je je kleintje belangrijker is en dan ben je zo druk, dan ben je alles zo weer kwijt.

Ik weet hoe je je voelt en ik leef met je mee.

knuffel van een mede aankomer (hihi)

Share This Page