Nu al voorbereiding borstvoeding?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kisbaba, 22 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Nadat de borstvoeding met onze eerste twee zoons niet gelukt is, wil ik het met de derde toch weer gaan proberen.
    Het probleem met de eerste twee was, dat het zuigen zo'n pijn deed, dat ik het gewoon niet kon verdragen. Beide keren ben ik na anderhalve dag gestopt omdat ik het veel meer pijn vond doen dan de bevallingen zelf....
    Ik heb sowieso al heel gevoelige borsten en ook nu vind ik het al vervelend om ze te wassen en af te drogen, ook m'n man mag d'r amper naar wijzen... :confused:
    Heel vervelend dus.
    Maar toch dacht ik: komop, het is nu ruim 20 jaar geleden, ik wil het weer gaan proberen.
    Toch zit ik nu nog steeds met die gevoelige borsten. :(

Weet er iemand misschien hoe je je borsten kunt voorbereiden op borstvoeding? Bv insmeren, masseren, of weet-ik-veel-wat?
    Zijn er mensen met hetzelfde probleem? Hebben ervaren borstvoedingmoeders misschien goede tips? Alles is welkom!
    Ik zou het nu ('t is m'n laatste) zooooooo graag willen. :oops:

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik zou nu al contact opnemen met een lactatiedeskundige, die kan je tips geven. En ook na de bevalling snel inschakelen. Want bv hoort geen pijn te doen.

3. Juudje27

Juudje27 Bekend lid

14 mei 2007
    762
    0
    0
    Ik heb 2 weken terug een cursus gevolgd bij de thuiszorg. Gegeven door een lactatiekundige! Zeer nuttig! Wie weet kan je nog ergens terecht! Anders kan je een lactatiekundige bellen... Zij kan je alles vertellen. Vaak wordt het vergoed door je verzekering!

4. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Ik zou ook zeker een borstvoedingscursus doen... ik heb deze ook vorige week gedaan (2 info avonden) en vond het zeer nuttig & leerzaam.

Het klinkt mij nu alsof het aanleggen bij de andere 2 kids mis is gegaan...

succes, ik hoop dat het lukt!

5. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    'k Ga inderdaad maar eens daar informeren.
    Maar tips van ervaringsdeskundigen zijn ook zeer welkom hoor.

Ook ga ik m'n vriendin nog uitgebreid uithoren, zij heeft haar zoons ook alledrie een half jaar borstgevoed (geborstvoed, eh... hoe zeg je dat) :oops:

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Borstvoeding gegeven :) (soms moet je het jezelf makkelijk maken ;) )

Ik weet trouwens niet of het een probleem met aanleggen is, want je geeft al aan dat je borsten heel gevoelig zijn en tja, een kind moet toch aan de borst en of je goed aanlegt of niet, dat voel je. En als je borsten heel gevoelig zijn kan ik me voorstellen dat het heel vervelend is.

Inderdaad is het handig een lactatiekundige te raadplegen, want je kan het wel aan borstvoedende moeders vragen, maar die hebben dat probleem waarschijnlijk niet. Misschien kan een lactatiekundige een soort van oefeningen geven om je tepels/borsten aan aanraking te laten wennen?

7. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Hier in Zweden verkopen ze een soort plastic kapjes die je over de tepel heen kunt zetten op het moment dat deze te gevoelig wordt / pijn gaat doen. Ze liggen hier zelfs bij de supermarkt (ze zijn hier behoorlijk pro-bv). Hebben ze vast ook in NL. Misschien een idee om te proberen?

8. Juudje27

Juudje27 Bekend lid

14 mei 2007
    762
    0
    0
    Ze kan je in iedergeval helpen bij de 1e of 2e keer voeden. Als je het van te voren goed geregeld... Dan weet je zeker dat je het goed doet. En het is ook een kwestie van doen en dan kijken hoe het voelt denk ik.
    Ik heb op die cursus niet echt veel tips gekregen over het voorbereiden van je borsten. Alleen niet wassen met zeep, en soms even zonder BH lopen onder je kleding.

9. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Wat ik heb begrepen om je borsten wat voor te bereiden is als je gaat douchen, je borsten afwisselend een paar keer met koud/warm water afspoelen. Ook thuis geen bh dragen, dan 'schuren' je tepels wat meer tegen je kleding. En na het douchen je borsten (en tepels dus) flink droogwrijven met de handdoek. Zo 'hard' je je tepels vast een beetje.
    Ik ben al druk bezig want heb ook hele gevoelige tepels. Brr, krijg al kippevel als ik eraan denk dat er straks zo'n kleintje aan zuigt. Maar ik wil ook heel graag! Ga ook zeker nog naar een voorlichting over bv.

10. Juudje27

Juudje27 Bekend lid

14 mei 2007
    762
    0
    0
    Dat met die handdoek na het douchen moet je niet doen! Dan doet het aanleggen/zuigen van je baby auwie!

11. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Grappig, gisteravond heb ik al een poos thuis zonder bh gelopen omdat ik dacht dat dat misschien wel goed zou zijn ;)

Die afwisselende warm/koud water ga ik proberen met douchen. Die handdoek moet ik eerlijk gezegd niet aan denken! :confused: :confused: :confused:

12. Juudje27

Juudje27 Bekend lid

14 mei 2007
    762
    0
    0
    Doe ook maar niet ;) De rest kan je prima doen ;)

13. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Heb inmiddels gehoord dat er hier in de buurt ook een borstvoedingcursus van twee avonden is, in januari. Ga ik me ook voor opgeven.
    Ondertussen probeer ik zelf m'n borsten al wat te 'harden' door wat te masseren en te frummelen. Wie weet zal het helpen.

14. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    tijdens de intake van de kraamzorg werd gevraagd wat je ging doen borst of fles omdat ze dan rekening hielde met wie ze stuurde omdat de ene toc wat mee getraind is als de andere. mijn kraamverzorgde wist veel meer dan ik haha terwijl ik me helemaal suf had gelezen.

15. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Hee, da's ook een goede tip.
    Onze intake is nog niet geweest, dus dan kan ik het dan aankaarten.
    Thanx!

16. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Ik zat gisteravond het zwangerboek van Beatrijs Smulders/Mariel Croon weer es door te bladeren, en daarin las ik dat men inmiddels niet meer van mening is dat je tepels extra kunt harden door ruw afdrogen met groffe handdoek. Dit omdat je er op die manier alleen wat opperhuid mee af schuurt maar de huid zelf wordt er juist niet door gehard.
    Ook schijnt er een tip in omloop te zijn (geweest) over insmeren met citroensap vanaf een paar weken voor de bevalling, niet doen want dit droogt de tepelhuid uit en haalt de natuurlijke bescherming weg.

Het enige wat erin staat wat wel zou helpen is een zonnebad, maar daar heb je nu weinig aan ;)
    Ook tegenstrijdig trouwens met de adviezen om niet te lang in hete zon te gaan liggen en uitkijken voor zwangerschapsmasker.

17. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Ben nu al een week bezig om een paar keer per dag een beetje te masseren en iets frummelen aan m'n borsten. Moet eerlijk zeggen dat het al minder pijn doet dan de eerste dagen, of zou dat verbeelding zijn?
    Als het nog beter gaat, mag m'n man ook een beetje meehelpen, maar nu nog niet, hij heeft eelt op z'n handen! :confused:

Gelukkig heb ik nog twee maanden de tijd dus wie weet raken ze nog wat gehard door dit soort aanrakingen.
    Ondertussen lees ik veel over borstvoeding, er is genoeg te vinden op internet, daar groeit je motivatie ook superveel van.
    Ik heb er vannacht al van gedroomd zelfs! :)

Deel Deze Pagina