Zusje van 33 in de overgang, kan eiceldonatie?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by BabsieG, Jul 24, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BabsieG

BabsieG Niet meer actief

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist het zeer schokkende bericht gekregen dat mijn zusje van 33 in de overgang zit. Ze heeft nog geen kinderen, dus dit nieuws komt heel erg hard aan. Ik ben er zelf helemaal van van de kaart en kan me alleen maar voorstellen hoe ellendig zij zich nu moet voelen. Nu denk ik eraan haar mijn eitjes aan te bieden, maar vraag me af of dat nog wel mogelijk is. Weet iemand of je d.m.v. eiceldonatie nog zwanger kunt worden als je al in de overgang zit?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

2. Majo

Majo Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    2,522
    0
    0
    Jeetje jeetje zeg...jij én je zusje maken zo ook heel wat mee!! Heel veel sterkte in elk geval allebei.
    Volgens mij kan dat wel, eiceldonatie bij de overgang. In het topic direct beginnen met icsi....... schrijft ook iemand mee die tegen de overgang aan zit. Mocht het (wat ik niet hoop) zover komen dat ze zelf helemaal geen eicellen meer aanmaakt, dan gaan ze waarschijnlijk eiceldonatie proberen met haar zus. Dus volgens mij moet het dan kunnen!!

Groeten Majo

3. BabsieG

BabsieG Niet meer actief

Ik heb even gegooglet en gelezen dat eiceldonatie mogelijk is. Zijn er hier vrouwen die in de overgang zijn en d.m.v. eiceldonatie zwanger zijn geworden? Of kennen jullie misschien iemand die dat heeft meegemaakt?
    Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties. Ik vind het zo ontzettend erg voor haar en wil haar graag laten weten dat ze nog wel moeder kan worden, ook al is dat dan niet op een wenselijke manier en is dat op dit moment een pijnlijke en schrale troost, dat geeft haar in elk geval nog optie waar ze zich later misschien aan kan optrekken.
    Groetjes van een verdrietige babs

4. BabsieG

BabsieG Niet meer actief

@Majo, tnx voor je reactie en medeleven! Ik zal ook nog eens kijken in dat topic, maar heb inmiddels gelezen dat het kan, dus dat is fijn om te weten :)

5. Mama Mars

Mama Mars VIP lid

Feb 22, 2007
    9,268
    1
    36
    Onder het topic Lisa's Ivf met eiceldonatie, is Lisa afgelopen maand zwanger geraakt!!!

Ik zie dat jezelf ook een lang pad heb moeten belopen!!
    Ikwens jullie beiden heeeeeel veel sterkte..

6. BabsieG

BabsieG Niet meer actief

@Tante Mars & Majo, jullie hebben zo te lezen ook al een lijdensweg achter de rug. Ik duim voor jullie beiden dat jullie inspanningen gauw beloond worden!

7. Sikki

Sikki VIP lid

Oct 20, 2008
    5,050
    15
    38
    Female
    in het ooooooosten
    Hey BabsieG,

Ik ben degene uit het door Majo genoemde topic. Mijn eicellen zijn bijna op. Ik weet niet hoeveel tijd ik nog heb.
    Ik heb nu net de tweede ICSI poging achter de rug waarbij er 1 eitje is gevonden (bij de eerste punctie waren de follikels al gesprongen, geen idee of er eitjes in gezeten hebben). Deze is gelukkig goed bevrucht en gedeeld waardoor ik nu in de spannende wachtweken zit.
    Ik loop in Dusseldorf waar ze het AMH gehalte meten. Dit geeft aan wat de eicelvoorraad is. Op mijn leeftijd (29) zou ik een waarde van rond de 3 moeten hebben en ik heb een waarde van 0,39. In Dusseldorf stoppen ze met behandelen bij een waarde van 0,2. Van andere ziekenhuizen heb ik gehoord dat ze stoppen onder de 0,5. Ik weet dus niet waar jouw zusje op zit. Wellicht kan ze daar nog eens informeren of er nog iets bij haar zelf te halen valt. Ik heb met de maximale hormoondosering 1 eitje weten te produceren. Gelukkig tot nu toe kwalitatief voldoende.
    Mijn zus heeft zich aangeboden als donor, maar ook daarvoor begint de tijd te dringen. Zij is 37 en bij voorkeur heeft men een donor onder de 36, die zelf haar gezin compleet heeft of geen kinderwens heeft. De donor mag maximaal 41 jaar oud zijn. Maar zwanger worden kan dan zeker nog! Juist op die leeftijd is een baarmoeder daar nog heel geschikt voor, ook al zijn er geen eitjes meer.

Succes! Liefs Sikki

8. BabsieG

BabsieG Niet meer actief

@Sikki, bij mijn zusje is alleen via de huisarts haar FSH opgemeten, althans dat maakte ik op uit het verhaal van mijn moeder dat bij haar de telling te hoog was. Wat was jouw FSH als ik vragen mag? Maar er kan dus nog hoop voor haar zijn als haar AMH (waar staat die afkorting voor?) goed is?
    Jij zit nu in de ellendige wachtweken dus. Pfff, die zijn voor mij bijna traumatisch geworden. Kun je een beetje afleiding vinden? Ik duim dat je mooie emmie zich lekker aan het innestelen is!

9. Sikki

Sikki VIP lid

Oct 20, 2008
    5,050
    15
    38
    Female
    in het ooooooosten
    AMH is het Anti-Müllerian Hormoon. Dit geeft de eicelvoorraad aan. In Nederland wordt het nog niet heel veel gebruikt, maar in Duitsland wel. Het zou betrouwbaarder zijn dan het meten van het FSH.
    Het FSH moet gemeten worden op CD3, omdat het gedurende de cyclus kan verschillen. Daarnaast kan het ook per cycli verschillen. Zo zijn er veel meiden met een verhoogd FSH die iedere cyclus op CD3 hun FSH moeten laten meten alvorens ze mogen starten met de IVF/ICSI behandeling. Wanneer het FSH te hoog is reageren de eierstokken namelijk niet op de stimulatie. Maar wanneer het onder de 15 is kan er gestart worden. Ik weet niet of deze grens bij verschillende klinieken anders is.
    Het AMH kan altijd gemeten worden ongeacht de dag van de cyclus. Dit hormoon kan ook niet fluctueren. Het neemt alleen maar af.
    Mijn FSH was toevallig in mijn cyclusanalyse goed alleen mijn oestradiol was te laag, waardoor men niet direct de link met overgang heeft gelegd. Ondanks dat mijn moeder ook al ruim voor haar 40ste in de overgang zat. Pas bij de eerste poging kwamen we er achter dat mijn eierstokken amper reageerden op de hormonen. De stimulatie heb ik beide keren in NL gedaan, de punctie in Dusseldorf. Omdat ik na de mislukte eerste poging ook nog een gesprek heb gehad met de arts in Dusseldorf hebben ze daar mijn AMH gemeten. En toen vielen de puzzeltjes in elkaar. Ook in NL erkennen ze nu dat het moeilijk is, maar absoluut nog niet onmogelijk! Ik heb immers deze ronde 1 goed eitje weten te produceren!
    Ik denk dat je zusje gewoon naar een gyn moet om haar opties door te spreken. En daar moet ze niet te lang mee wachten! Mij is gezegd dat ik eventuele pogingen niet op de lange baan moet schuiven.

Tja, de wachtweken. Ik zit er nu voor het eerst in en ik vind het wel moeilijk om er niet mee bezig te zijn. Maar goed. Ik kan er niets aan veranderen!

10. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

Apr 16, 2008
    10,390
    30
    48
    De 2 dames waarvan ik weet dat ze met eiceldonatie bezig zijn of in de overgang zitten heb je al gevonden.
    Maar ik wil nog wel even zeggen dat ik het echt super vind dat je jouw eitjes wilt doneren aan je zusje.
    Zeker gezien je eigen weg in deze wereld.

Sterkte voor je zusje.
    En ik ga je volgen!

Liefs Dreamer

11. BabsieG

BabsieG Niet meer actief

@Dreamer, ik wil jou ook heel veel sterkte en geluk toewensen. Ik heb zo nu en dan een beetje meegelezen op het KID/eiceldonatie-topic en las dat jij ook veel tegenslagen te verwerken hebt gehad, zoals het alsmaar uitstellen van het psychologisch onderzoek. Ik vind het heel knap dat je het volhoudt. Om dat allemaal aan te kunnen wat jij hebt doorstaan, moet je een sterk en moedig mens zijn met een ontzettend doorzettingsvermogen. Hou je taai meid. Ik hoop dat je wens gauw in vervulling mag gaan!

12. BabsieG

BabsieG Niet meer actief

@Sikki, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik zal m'n zusje als ze van de eerste klap is bekomen aanraden naar de gyn te gaan. Probleem is wel dat zij alleenstaand is.
    Nogmaals sterkte met wachten en ik duim voor een goede afloop!

Share This Page