Tijdens de termijnecho zag de echoscopiste dat ik een cyste op mn eierstok heb. Hij was toen bijna 3 cm. Ze zei dat dat vaak voorkomt tijdens een zwangerschap en dat hij ook vaak zelf weer verdwijnt. Maar gebeurt dat niet en hij groeit dan kan het heel erg pijn gaan doen.. Nou gaan wij over 3 weken 2 weken op vakantie. Is het misschien handig om een echo vantevoren aan te vragen? Om te zien of de cyste gekrompen is? Ik wil niet dat als ik in het buitenland zit ontzettende pijn krijg.. Iemand er ervaring mee? Ging de cyste bij jou ook vanzelf weg?
Heb ik ook gehad en een week later was de cyste inderdaad weer gekrompen. Vaak gaan ze vanzelf weg. Maar ik vind het een goed idee om voor de zekerheid een echo aan te vragen. Je wilt niet in een buitenlands ziekenhuis belanden.
Ja wel ervaring. 3 jaar geleden een cyste op mijn eierstok die 11 cm groot was. (Was toen niet zwanger overigens). Eierstok was gaan kantelen en afgekneld en daardoor veel pijn. Spoedoperatie gehad en stukje eierstok verwijderd. Maar 3 cm is nog echt heel klein hoor. Volgens de gyn verdwijnen die meestal voor de 16 e week zwangerschap. Hangt van de soort cyste af. Ik heb er nu weer 2 (nu wel 13 weken zwanger) en deze zijn nu 5 cm en groeien. Waarschijnlijk niet hormoongerelateerd dus gyn verwacht niet dat deze vanzelf verdwijnen. Ze kunnen dat bij een inwendige echo zien aan de inhoud van de cyste. Bij mij was de inhoud slijmerig ipv waterig. Bij mij leek deze erg op die van 3 jaar geleden. Maar goed, tijdens zwangerschap doen ze er liever niets aan (behalve als hij extreem groot wordt en je klachten hebt uiteraard) en de hoop is nu dat ie niet verder groeit en dan kan er evt na bevalling weer wat aan gedaan worden.