geen anti-lichamen tegen toxoplasmose en een kat in huis

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Sigietje, 10 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sigietje

    Sigietje Actief lid

    11 okt 2005
    150
    1
    0
    Oostakker België
    Hi!

    zijn er mensen onder jullie die net zoals ik geen anti-lichamen hebben tegen toxoplasmose en toch een kat in huis hebben?

    ik heb al jaren een kat in huis en vroeger heb ik ook nog katten gehad en deze week kreeg ik te horen van mijn huisarts dat ik niet bestand ben tegen toxoplasmose.

    De kattenbak leeg ik niet maar zijn er nog dingen die ik beter niet doe met de kat? zoals voederen of aaien?

    groetjes sigrid
     
  2. asjuh

    asjuh Fanatiek lid

    28 dec 2005
    3.028
    0
    0
    mama en huisvrouw
    noord-Brabant
    haai ..goh dat is een ellende ...ik wist niet eens dat je antistoffen kon aanmaken tegen toxoplasmose ..

    greetz asjuh
     
  3. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Hai,

    Wij hebben ook altijd een kat gehad, maar ik ga er niet standaard vanuit dat ik daar al anti stoffen voor heb.
    Je moet niet zonder handschoenen in de tuin gaan werken, maar je kat aaien enzo.. kan helemaal geen kwaat!
    Die toxoplasmose zit alleen in de ontlasting van de dieren.. verder niet!

    Groetjes Kalush
     
  4. lieke

    lieke VIP lid

    7 sep 2005
    5.589
    65
    48
    dus normaal als je al heel lang katten hebt kun je antistoffen hebben in je lichaam?
    heb je , je laten testen hierop? liek.
     
  5. annika

    annika Actief lid

    9 feb 2006
    243
    0
    0
    Goh hier schrik ik toch wel van... Ik ben afgelopen week bij de huisarts geweest om hem het grote nieuws te vertellen. Hij kwam met een heel uitgebreid verhaal maar ik moest zelf met de vraag over toxoplasmose komen. Ik vertelde hem dat ik 3 katten heb en of ik getest kon worden. Hij vond dat absoluut niet nodig, volgens hem was de kans 99,9 procent dat ik daar tegen bestand was. Ik heb wel mijn hele leven met katten in huis gewoond en zelfs een nestje meegemaakt => ik geloof dat voornamelijk kittens het bij zich kunnen dragen. Maar goed, ik heb nu toch wel het gevoel dat ik een beetje over me heen heb laten lopen?? Vanaf wanneer kan je dit eventueel overbrengen op de vrucht? => ik heb nl wel eens gelezen dat je pas vanaf week 6 'dingen' gaat delen? Sorry, kom even niet op het juiste woord, jullie snappen me vast wel. ;)
    Voor de zekerheid ga ik morgen handschoenen kopen voor de kattenbak.
     
  6. Stientje

    Stientje Fanatiek lid

    2 dec 2005
    3.886
    0
    0
    kleuterjuf
    België
    Opletten voor rauwe groenten ook dan en rood vlees !! Ik was ook nt immuun en mst hier ook mee uitkijken ! Zelf had ik geen katten !
     
  7. elfje

    elfje Fanatiek lid

    11 mrt 2006
    1.964
    0
    0
    zolang je je handen goed reinigt en desinfecteerd na tuinieren of het aanhalen van je katten, kan er niet zoveel aan de hand zijn.... persoonlijk zou ik het niet opzoeken, en iemand anders de kattenbak laten verschonen.... groetjes elfje
     
  8. Lynn

    Lynn Actief lid

    30 nov 2005
    311
    0
    0
    Ik was ook niet immuun bij de zwangerschap van mijn dochtertje. Ik woonde toen in Frankrijk en daar wordt je hierop heel streng in de gaten gehouden. Elke maand moet je dan je bloed laten testen. Mocht je het krijgen geven ze je een soort antibioticum dat de schade kan beperken. Als ik een keertje een paar dagen te laat was met testen hing mijn gyn alweer aan de telefoon.

    Raar dat dat zo kan verschillen per land. Ik ga me er nu ook maar op laten testen.
    Ik vind het best eng om nu in Nederland zwanger te zijn. De contrôles zijn echt minimaal vergeleken met wat ik gewent ben.
     
  9. Sigietje

    Sigietje Actief lid

    11 okt 2005
    150
    1
    0
    Oostakker België
    Hallo iedereen,

    ik ben net terug van de huisarts want ik moest nog eens bloed laten prikken vandaag.

    het is inderdaad zo dat je je dus moet laten nagaan of je anti-lichamen hebt tegen toxoplasmose want in de meeste gevallen als je een kat hebt heb je wel anti-lichamen maar in mijn geval dus niet en ik moet dus uitkijken met mijn kat. ik mag hem wel aaien maar moet daarna mijn handen wassen en het is beter om niet zijn voedingsbakjes schoon te maken en zijn kattenbak. Daarnaast (zoals hier al is vermeld) ook geen rauwe groenten eten op restaurant! en als je thuis rauwe groenten eet moet je die heel goed spoelen! Rauw vlees mag je niet eten en ook geen kazen au lait cru.

    ivm met die 6 weken dat weet ik niet. het zou natuurlijk best kunnen maar ik zou geen risico's nemen.

    alvast bedankt voor de reacties dat is heel erg lief!!!
    groetjes Sigrid
     
  10. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik heb hier ook twee katten rondlopen in huis en heb ook geen antistoffen tegen toxoplasmose.
    Zoals eerder al gezegd is, vooral geen kattenbakken uitkuisen, of dit doen met handschoenen aan en je handen daarna goed wassen.
    De bacterie die toxoplasmose veroorzaakt, komt voornamelijk voor in de uitwerpselen van de poezen.
    Alvast nog een goede zwangerschap toegewenst.

    Liefs Kathy
     
  11. Sigietje

    Sigietje Actief lid

    11 okt 2005
    150
    1
    0
    Oostakker België
    dankjewel kathy!

    jij ook nog een fijne zwangerschap en binnenkort een goede bevalling!

    groetjes en liefs
    Sigrid
     

Deel Deze Pagina