Horizontale of verticale groep?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Strandbal, 8 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Dag dames!

Ik heb mijn zoontje ingeschreven voor de kinderopvang. Vandaag had ik daar een rondleiding om te kijken of het bevalt. Nou het zag er allemaal prima en schoon uit. Maar nu hebben ze een horizontale groep en verder zijn het verticale groepen. Wat zouden jullie kiezen en waarom?

Groetjes

2. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.154
    33
    48
    Hier zit ze op een verticale groep.. Hadden ook niks te kiezen, want op onze opvang zijn alleen verticale groepen ;)

Voordeel vind ik dat ze dingen oppikken van de grotere kindjes.. Nadeel kan dan weer zijn dat ze soms ook dingen terug oppikken van jongere kindjes ;) Ik moet zeggen dat ik het wel fijn vind.. Zal ook per groep en de leidsters verschillen.. Mijn dochter is een jaar weggeweest van de opvang en nadien op een andere groep terug gekomen.. Vind deze groep fijner dan de vorige ;)

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Op de creche hadden we horizontale jaargroepen. Dat vond ik erg fijn. Ze zitten dan met leeftijdsgenootjes en krijgen activiteiten op hun eigen niveau. En in de laatste groep was er al veel aandacht voor dingen die ze ook op de kleuterschool gaan krijgen.

4. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.154
    33
    48
    Moet wel zeggen, op deze groep zie ik vaak drie leidsters (misschien een stagiaire er bij ofzo) Er wordt met de baby's apart dingen ondernomen, met peuters en met kleuters.. Dus hoop inderdaad wel dat er genoeg afwisseling komt haha!

5. tuc

tuc Niet meer actief

Het heeft allebei voor en nadelen:

Horizontaal:

- veel leeftijdsgenootjes
    - in de babygroepen is het voor de leidster heel druk omdat alle baby's veel verzorgd moeten worden, in de peutergroepen is het een stuk rustiger qua verzorging dus veel tijd voor de kinderen
    - wel vaak overgang van groep en leidsters

verticaal:
    - kleintjes leren veel van de groten
    - voor een baby altijd wel aandacht van een leidster of groter kindje, grote kindjes moeten wel goed opletten voor de kleintjes en andersom.
    - kinderen kunnen 4 jaar in dezelfde groep blijven
    - qua leeftijden is het mooi verdeeld

6. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben straks een verticale groep, automatisch want het is nu eenmaal zo. Wat ik als een voordeel zie is dat ons kindje leert omgaan met kinderen van allerlei leeftijden. Omdat we maar 1 kindje zullen krijgen, lijkt me dit goed voor de ontwikkeling.

Maar als we een horizontale groep hadden gehad, dan had ik daar vast ook een goed verhaal voor bedacht :D Volgens mij is het echt een gevoelsding.

7. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    hier zit dochter in een verticale groep. Ze is erg nieuwsgierig en wil graag met de oudere kindjes spelen, leert van ze, kijkt bij ze af met spelletjes etc. Er zijn altijd 2 a 3 leidsters zodat er voldoende aandacht is voor elke leeftijdsgroep en spelletjes.
    Dus ja wij zijn daar heel blij mee..

8. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Bij ons kdv begin je met de horizontale babygroep (0 tot 18 maanden)
    En daarna de verticale peutergroep (1 1/2 tot 4 jaar).

Eigenlijk vind ik dat de perfecte verdeling. De babygroep had kleinere groepen waardoor er veel persoonlijke aandacht en knuffeltijd was.
    Nu kan hij bij de peuters spelen waar er veel geleerd wordt van oudere kindjes, terwijl hij wel aan veel mee kan doen.

9. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Hier was het horizontaal van 0 tot 12 maanden en dan verticaal. Vond dat echt ideaal. De laatste tijd waren er hier niet genoeg baby's om de babygroep draaiend te houden en dan kwamen die bij de verticale groep in. De verzorging ging echt ten koste van de aandacht voor de ouderen, merkte ik.

10. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Oudste heeft horizontaal en verticaal gezeten. Beide heeft voor en nadelen. Leuk aan verticaal vind ik dat de peuters ook leren omgaan met babies. Ze mochten ook 'helpen' met flesje geven. En met meerdere kinderen is het wel fijn als ze in dezelfde groep zitten.
    Leuk van horizontaal vond ik vooral de activiteiten die ze met de peuters deden. Maar dan werden de peuters van de verticale groep er ook vaak bij gehaald. En het lijkt me voor babies ook rustiger zonder rennende peuters om zich heen.

Deel Deze Pagina