Hormonen/overbezorgd

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Zwanger2021, 20 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zwanger2021

11 dec 2021
    34
    6
    8
    Vrouw
    Soms weet ik even niet hoe ik met mezelf om moet gaan Iemand tips?

Sinds ik zwanger ben merk ik dat (denk hoor hormonen?) ik echt overbezorgd ben. Bang voor bv toxoplasmose, cmv enz. Soms duurt dat een paar dagen maar vaak gaat het ook wel weer even weg.

Gisteren hoorde ik een verhaal over metabolen/stofwisselingziekte en toen dacht ik direct "och jeetje... stel je voor....". Ik ga met name uit van het negatieve. Echt lastig! Het is niet zo erg dat het echt mijn dag beheerst hoor, maar herkent iemand dit en heeft iemand tips?

2. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

3 sep 2021
    1.137
    884
    113
    Vrouw
    Ik herken het zeker. Had het de vorige zwangerschap en nu weer.. ik ontwikkel dan een soort van smetvrees. Normaal heb ik ook enige smetvrees, maar in de zwangerschap nog erger. Ik was zo ontzettend vaak mijn handen, omdat ik bang ben voor ook o.a. cmv, dat mijn handen er gewoon droog van zijn. Maar ook met voeding heb ik dit, bang voor listeria. Ik snijd bijv. een meloen aan en het overige gedeelte wat in de koelkast heeft gelegen eet ik dan niet meer, omdat hij "open" ligt (ondanks dat hij afgedekt is). Ik eet alleen dingen die ik nog goed kan verwarmen of niet open zijn geweest. Ik word er soms wel een beetje gek van mezelf haha.

3. bubblybaby

bubblybaby Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.069
    1.037
    113
    Vrouw
    Yes, normaal! En dus herkenbaar hehe :p
    Ik heb deze keer niet de angst voor toxoplasmose en zo, maar ik kan wat bijgelovig zijn. Dat had ik de vorige zwangerschap ook. Dus als er iets gebeurt bang zijn dat dat dan een teken is dat iets niet goed zou gaan :roflmao:. Vorige zwangerschap had ik het heel erg, en toen heb ik een gezonde dochter gekregen, dus daardoor lukt het mij wel beter om rustig te blijven nu en te relativeren :). Ik heb gisteren affirmatiekaartjes voor mezelf opgehangen naast mijn bed!

4. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.721
    7.208
    113
    Vrouw
    #4 JupitR, 28 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2022
    Heel erg herkenbaar. In mijn zwangerschappen ben ik de minst relaxte versie van mijzelf. Met name toxoplasmose. Vreselijk. Ik zag overal gevaar. Ik gaf toe aan mijn angst, door te vermijden en heel veel handen te wassen. Dat is niet per se een aanrader. Mij hielp de wetenschap wel dat het na de bevalling weg zou zijn. Wat ook elke keer zo was. Ik ben nog steeds wel redelijk snel bezorgd, maar niet zo dwangmatig als tijdens zwangerschap.

@Lovieyou, wat jij schrijft is ook heel herkenbaar. Dat je met jezelf in conclaaf gaat of je wel of niet weer handen moet wassen ("toch maar wel") of dat er misschien toch opeens ergens iets op of in zit door contact of een ongelukkig wonder. Vreselijk vermoeiend! Voorverpakte koek is dan opeens heel veilig o_O

Lovieyou vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina