Hoi, Ik heb even een vraagje voor die meiden met schildklier problemen. Wij hebben tijdens onze vakantie een miskraam gehad en vlak voordat wij op vakantie gingen zei mijn (vervangende) arts dat de waardes niet echt hoog waren. Nu vanochtend heb ik de waarden van de dokter meegekregen en deze waren: TSH: 1 T4: 10 Wat is jullie mening omtrent deze waarden?
Niet heel erg hoog inderdaad, welke referentie waarden gebruikt je lab? dat wil nog wel eens verschillen. Voor de TSH wordt bij een zwangerschapswens aangeraden om op 1 te zitten, dus die ik keurig. De T4 waarden die mijn lab hanteert is tussen de 12 en 22, voor een zwangerschap wordt iets van 15 geadviseerd geloof ik. Als je lichaam vindt dat er te weinig hormoon is en er meer gemaakt moet worden stijgt je TSH, die is bij jou ok dus je lichaam is niet heel hard aan het vragen om meer. het vruchtje kan het zelf niet maken de eerste 10 weken en heeft het van jou nodig. Heb je nuchter geprikt? dan is de T4 vaak iets lager. Zeker met een zwangerschapswens zou ik vragen om medicijnen. Op www.hypomaarniethappy.nl kan je heel veel nuttige dingen lezen, heeft me erg geholpen. En natuurlijk een dikke knuffel, die kan je wel gebruiken na een miskraam liefs Miek
Hi Miek, Ik had de referentiewaarden er express niet bij gezet om te kijken wat de rest vond maar de referentie voor TSH was 0,4 - 4,5 en de referentie voor T4 is 11 - 25. Mijn arts vond het niet iets om me heel erg druk over te maken, maar in mijn boekje is onder de waarde gewoon te laag. Hij zei wel dat de als T4 te echt te laag is, TSH ook omhoog schiet en dat is niet echt het geval. TSH was in 2008 ook al eens gechecked en toen was het 1,4 trouwens. Mijn arts maakte zich er in ieder geval niet echt zorgen over ... Overigens is het niet nuchter geprikt. Wat ik morgen wel moet gaan prikken is voor Cortisol (bijnier), want dat schijnt ook een goede indicatie te geven of het goed is of niet. Ook omdat de oedeen in mijn enkels niet minder worden, hoewel het weer momenteel niet echt meewerkt wat dat betreft Als die waarden goed is, dan krijg ik een verwijzing voor de dietiste (ben ook te zwaar) dus dan gaan we kijken of we het anders kunnen aanpakken ...